Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:15
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Stopień Wodny w Januszkowicach zyska nowe oblicze. W Poborszowie ruszyła modernizacja śluzy oraz sterowni. ZDJĘCIA

Śluza Januszkowice w Poborszowie była 29 września miejscem kolejnej konferencji zorganizowanej przez Wody Polskie w Gliwicach. Wydarzenie dotyczyło rozpoczęcia modernizacji tego obiektu oraz sterowni Stopnia Wodnego Januszkowice. Przeprowadzone prace pozwolą na rozwój i usprawnienie śródlądowej drogi wodnej na Odrze.
  • Źródło: Wody Polskie
Stopień Wodny w Januszkowicach zyska nowe oblicze. W Poborszowie ruszyła modernizacja śluzy oraz sterowni. ZDJĘCIA

Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów”. Jednym z priorytetów Wód Polskich jest rozwój żeglugi na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Prowadzone w tym celu remonty budowli i urządzeń hydrotechnicznych, między innymi jazów i śluz, służą realizacji postawionych celów. Co więcej, modernizacja tych obiektów często jest konieczna ze względu na ich zawodność i utrudnienia w eksploatacji spowodowane długimi latami nieustannej pracy.

W trakcie dzisiejszej konferencji przedstawiony został dokładny zakres rozpoczętej inwestycji, która obejmuje przebudowę istniejącej śluzy małej poprzez jej częściową rozbiórkę i budowę w jej miejscu śluzy o parametrach 190 m długości i 12 m szerokości wraz z wyposażeniem technicznym, mechanicznym i hydraulicznym. Ponadto, w ramach projektu przebudowana zostanie istniejąca komora pociągowa, co zapewni dwukomorowy standardowy układ i zagwarantuje ciągłość żeglugi. Zakres prac obejmie także prawy brzeg rzeki Odry poniżej jazu i wylotu z Małej Elektrowni Wodnej na stopniu wodnym. Wykonana zostanie opaska brzegowa, przebudowana będzie tama rozdzielcza od wody dolnej. Zmodernizowane będą także obiekty i infrastruktura towarzysząca.

Celem projektu jest rozwój i usprawnienie śródlądowej drogi na Odrze. Dzięki wykonanym pracom, poziom żeglowności zostanie podniesiony z obecnej III klasy do klasy Va. Oznacza to, że Odrzańska Droga Wodna zyska odcinek trasy o znaczeniu międzynarodowym z możliwością żeglugi statków i barek o ładowności do 3000 ton.

- Ten projekt jest kolejnym, który realizujemy na Odrzańskiej Drodze Wodnej, modernizując obiekty hydrotechniczne i przystosowując je do wyższych klas żeglowności. Zyskujemy tym samym pewność co do bezpieczeństwa dla użytkowników, załóg jednostek pływających oraz naszych pracowników. Warto zaznaczyć, że naszą inwestycję przewidzieliśmy w taki sposób, aby zachować ciągłość żeglugi, bez konieczności wyłączeń czy ograniczeń, a wszelkie utrudnienia na szlaku żeglugowym będziemy maksymalnie ograniczać – powiedział Mirosław Kurz, Dyrektor Wód Polskich w Gliwicach.

Głos w trakcie wydarzenia zabrali również inni zaproszeni goście m.in. Piotr Sarnowski – Dyrektor Regionu Polska Zachodnia PORR S.A., czyli wykonawcy inwestycji:

- Mamy dużą satysfakcję z faktu, że ten projekt został powierzony właśnie nam. Mimo iż charakteryzuje się on dużym stopniem skomplikowania, już teraz mogę zapewnić, że uda nam się dotrzymać przewidywanego terminu realizacji. Bardzo serdecznie dziękuję za zaufanie i współpracę – powiedział Sarnowski.

Swoją opinię wyraził również Jacek Wasik – Dyrektor Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej:

- Przedmiotowa inwestycja to również ratowanie dziedzictwa kulturowego regionu, reprezentującego takie wartości jak solidarność i praworządność, a więc stanowiących fundament europejski. Prowadzone w ramach zadania działania są również realizacją założeń mających na celu doprowadzenie do neutralności klimatycznej. Liczymy, że efekty prac będziemy mogli obserwować już niedługo – stwierdził Wasik.

Data zakończenia robót planowana jest na IV kwartał 2023 r. Projekt współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz budżetu Skarbu Państwa. Jego całkowita wartość wynosi 171,52 mln zł.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama