Reklama
poniedziałek, 4 listopada 2024 23:30
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ambitne plany PKP PLK dotyczące modernizacji Magistrali Podsudeckiej!

Dobiegło końca opracowanie studium wykonalności dla przyszłych prac na linii nr 137, na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Zapowiedzi PKP w tym względzie są bardzo obiecujące, ponieważ zgodnie z planem cała linia ma być w przyszłości zelektryfikowana, a położonym wzdłuż niej dworcom kolejowym zostanie przywrócona pełna funkcjonalność i dawny blask.
Ambitne plany PKP PLK dotyczące modernizacji Magistrali Podsudeckiej!
foto: ANKO

Autor: Na trasie Magistrali Podsudeckiej leży m.in. stacja Kędzierzyn-Koźle Zachodnie

Jak poinformował „Lokalną” Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do realizacji wybrano wariant pełnej modernizacji.

„Wariant ten zakłada przebudowę, zapewniającą uzyskanie prędkości dla pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz do 120 km/h dla pociągów towarowych. Planuje się dobudowę drugiego toru na odcinkach obecnie jednotorowych. Wybrany wariant obejmuje też elektryfikację linii. Zakłada się odtworzenie nieczynnych oraz budowę nowych przystanków osobowych z dostosowaniem ich lokalizacji do zapotrzebowania podróżnych. Ponadto zaplanowano budowę torów w stacjach, umożliwiających obsługę pociągów o długości do 750 m. Inwestycja będzie mogła być realizowana w kolejnej perspektywie finansowej - po uprzednim zapewnieniu finansowania” - wyjaśnił Bohdan Ząbek.

Przygotowania do tego przedsięwzięcia podjęto już w 2017 roku. W odpowiedzi na interpelację posła Tomasza Kostusia z 29 lipca 2017 roku, w sprawie modernizacji tzw. podsudeckiej linii kolejowej, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel wyjaśnił, że stosowne działania zostały podjęte już wtedy.

„Mając na uwadze znaczenie Magistrali Podsudeckiej dla rozwoju gospodarczego i spójności społeczno-gospodarczej regionu, PKP PLK S.A. analizuje zasadność realizacji dodatkowych zadań na ww. linii w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica wraz z elektryfikacją” w perspektywie finansowej po 2021 roku. W związku z powyższym PKP PLK S.A. podjęła działania związane na przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej dla ww. projektu ze środków krajowych. Przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji został ogłoszony w dniu 20 czerwca 2017 roku. (...) W ramach planowanych do przeprowadzenia analiz możliwe będzie określenie docelowego przeznaczenia linii kolejowej nr 137 dla połączeń pasażerskich i towarowych o charakterze regionalnym i międzyregionalnym, jak również pozyskanie wiedzy o niezbędnych zakresach rzeczowo-finansowych przyszłej inwestycji.” - poinformował Andrzej Bittel.

Przypomnijmy, Magistrala Podsudecka liczy już sobie 144 lata. Linia kolejowa nr 137 przebiega przez trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie. Powstawała etapami, w latach 1844-1876. Najbardziej obciążony jest jej wschodni kraniec w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Trasą kursują zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Postulaty elektryfikacji całej trasy artykułowane są od lat.

Ostatecznie ukończono ją 15 sierpnia 1876 roku i od początku swojego istnienia łączyła uprzemysłowione miasta Przedgórza Sudeckiego z kopalniami Śląska. Na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Katowice jest ona zelektryfikowana w przeciwieństwie do odcinka pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, a Legnicą, gdzie linia nr 137 nie posiada wprawdzie sieci trakcyjnej, ale jej strategiczne znaczenie nie podlega dyskusji. Magistrala Podsudecka jest jednym z najważniejszych w kraju traktów, używanych głównie do wywozu kruszywa z dolnośląskich kopalń. Przeciążanie jej przewozami towarowymi spowodowało, że obecnie linia ta wymaga gruntownej modernizacji.

Więcej na temat Magistrali Podsudeckiej przeczytasz TUTAJ


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Co wy promujecie ?Data dodania komentarza: 4.11.2024, 21:53Źródło komentarza: Julia Konik-Rańda: romskie serce i muzyczna pasja w "The Voice of Poland"Autor komentarza: Cała PrawdaTreść komentarza: NIE dla elektryków ! Nawet bogatsza jednostka komunikacji miejskiej MZA W-wa nie kupuje aż tyle elektryków tylko wciąż pojazdy z silnikiem spalinowym. To jest spisek UE przeciw Polsce.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 21:52Źródło komentarza: Urząd Miasta chce poznać zdanie mieszkańców na temat autobusów zeroemisyjnych w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: MatiTreść komentarza: My z sąsiadem Leszkiem, też mamy wspólne usługi i zakupy i dyrektora nie mamy.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 20:25Źródło komentarza: Mariusz Wiśniewski nowym dyrektorem Powiatowego Centrum Usług WspólnychAutor komentarza: Ruchu, taki lepszy Ryszard.Treść komentarza: Z kim skoligacony? Ja Riczi chciałbym wiedzieć, by mieć pewność, że nie zachodzi podejrzenie o nepotyzm. My w PiS zawsze się tym brzydzimy, zawsze negujemy takie praktyki.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 17:32Źródło komentarza: Mariusz Wiśniewski nowym dyrektorem Powiatowego Centrum Usług Wspólnych A Autor komentarza: HansTreść komentarza: "Biedny" Niemiec rozpoczął wojnę, a potem uciekał, bo tyle krzywd zdążył w parę lat wyrządzić, że dobrze wiedział, iż wreszcie dosięgnie go ręka sprawiedliwości. Ale i tak zdążył wywieźć kilkadziesiąt pociągów zagrabionych dzieł sztuki, złota i innych kosztowności, których do dziś nie oddał okradzionym narodom. Smutna prawda...Data dodania komentarza: 4.11.2024, 17:05Źródło komentarza: Archeologiczna ciekawostka, czyli kozielskie czółno i toporki neolityczne. ZDJĘCIAAutor komentarza: stawikTreść komentarza: Muszą dojechać, przecież nie będą targać tych skrzynek z piwem z parkingu.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 14:05Źródło komentarza: Zdrowe Morsy Dębowa Kędzierzyn-Koźle zainaugurowały sezon. ZDJĘCIA
Reklama
zachmurzenie małe

Temperatura: 5°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1032 hPa
Wiatr: 6 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama