Niespełna tydzień temu dobiegła końca budowa ponad 8-kilometrowej ścieżki rowerowej po dawnym torowisku. Gmina przejęła od PKP tereny, w tym nieczynną od powodzi w 1997 roku linię kolejową. Po długich perypetiach udało się domknąć w 2019 r. sprawy projektowe, pozyskać 4 mln zł dofinansowania unijnego i ruszyć z inwestycją początkiem 2020 roku. Dziś rowerzyści mogą się już cieszyć nową trasą, która wraz ze skończonymi wcześniej odcinkami w gminie Cisek i Polskiej Cerekwi stanowi nie lada atrakcję dla rowerzystów.
Jednak samorządowcy nie spoczywają na laurach. W poniedziałek 5 października gminy Kędzierzyn-Koźle i Reńska Wieś podpisały list intencyjny, którego preambuła brzmi:
„Realizując politykę odpowiedzialności społecznej, mając na względzie zrównoważony rozwój, dobro mieszkańców oraz turystyczną aktywizację obszarów Gminy Kędzierzyn-Koźle oraz Reńskiej Wsi, Strony niniejszego Listu Intencyjnego wyrażają wolę współpracy gospodarczej w zakresie realizacji zadania polegającego na budowie ścieżek pieszo-rowerowych, które stanowić będą logistycznie spójny układ komunikacyjny”.
Najpierw w dwóch miejscach
Jak czytamy w podpisanym dokumencie, planowane zadanie stanowić będzie spójny urbanistycznie ciąg łączący ścieżkę pieszo-rowerową znajdującą się na terenie Kędzierzyna-Koźla:
1 od strony ul. Chrobrego z istniejącą ścieżką rowerową na terenie gminy Reńska Wieś znajdującą się na zamkniętej linii kolejowej w Większycach;
2 od strony ul. Głubczyckiej z planowaną przy ul. Kozielskiej ścieżką rowerową na terenie gminy Reńska Wieś.
O potrzebie tej współpracy pomiędzy gminami „Lokalna” pisała już 12 sierpnia (czytaj TUTAJ).
W § 5. dokumentu czytamy iż „Niniejszy List Intencyjny stanowi wyraz woli Stron podjęcia współpracy oraz stanowić będzie podstawę do podjęcia działań o charakterze faktycznym i prawnym zmierzających finalnie do podpisania porozumienia”.
Dwa miesiące temu cytując Kamilę Bieńkowską, kierownik Wydziału Inwestycji, Remontów i Eksploatacji UM w Kędzierzynie-Koźlu, pisaliśmy, że gmina Reńska Wieś buduje swój odcinek do ulicy Chrobrego na pograniczu Koźla oraz Większyc.
- Chcielibyśmy realizować naszą ścieżkę od tego miejsca właśnie w stronę miasta i za stadionem przy ul. Chrobrego skierować ruch rowerowy po koronie wału przeciwpowodziowego biegnącego wzdłuż ogródków działkowych aż na planty miejskie w zabytkowym parku - wyjaśniała kierownik Bieńkowska.
Przypomniała również, że ścieżka rowerowa biegnąca wzdłuż ul. Głubczyckiej, wybudowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu przy udziale środków naszego miasta, kończy się właśnie na granicy Kędzierzyna-Koźla i biegnącej tam obwodnicy.
- Wiadomo, że Dębowa jest bardzo uczęszczanym akwenem, więc wystąpiliśmy do wójta Reńskiej Wsi z pytaniem, jak po stronie tamtejszej gminy przebiegać będą ścieżki rowerowe. Pan wójt zadeklarował współpracę w tym temacie. Dlatego też wystąpiliśmy do GDDKiA z wnioskiem o wydanie warunków przekroczenia obwodnicy rowerami. Wszystko po to, aby bezpiecznie dojechać jednośladem z miasta w stronę akwenu Dębowa, jak i do samej Reńskiej Wsi, gdzie przecież również znajduje się wjazd na ścieżkę rowerową po dawnej linii kolejowej - argumentowała kierowniczka wydziału inwestycji.
To byłby strzał w dziesiątkę
Oddzielnym tematem, który póki co nie został uwzględniony w podpisanym liście intencyjnym są plany uwzględniające podłączenie się ścieżki rowerowej biegnącej po starym nasypie kolejowym z ul. Kochanowskiego/Sucharskiego. Powstałby wówczas bardzo ciekawy trakt rowerowy.
Precyzując, chodzi o zbudowanie ścieżki rowerowej, biegnącej począwszy od ul. Chrobrego, po następnym odcinku nieczynnej drogi żelaznej, kończącym się ostatecznie tuż za mostem kolejowym nieopodal dworca PKP Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. To właśnie tam znajduje się rozwidlenie torów (na lewo prowadzi nieczynny od 23 lat szlak na Baborów, a prosto ważna linia kolejowa, biegnąca w stronę Prudnika, Nysy, Kłodzka i Jeleniej Góry). W miejscu tym można byłoby nawet wydłużyć wspomnianą ścieżkę rowerową aż po osiedle Koźle Rogi. Przez pola w stronę Rogów biegnie bowiem utrzymana w dobrym stanie asfaltowa droga (ul. Sucharskiego), na której panuje niewielki ruch samochodowy. Już obecnie ze wspomnianego skrótu prowadzącego na os. Koźle Rogi chętnie korzystają rowerzyści.
Dlatego warto jak najszybciej powrócić również do tych zamierzeń!
Napisz komentarz
Komentarze