Na razie asfaltowa trasa prowadzić będzie od Polskiej Cerekwi, aż do miejskich rogatek na ul. Chrobrego w Koźlu. Ale docelowo ma się to zmienić.
Pierwsza swój fragment (bo już w 2018 roku) sfinalizowała gmina Cisek. Następnie z budową kolejnej części uporała się gmina Polska Cerekiew, choć w jej przypadku przydałoby się również przedłużyć trakt rowerowy przynajmniej do tamtejszego (nieczynnego od lat) budynku dworca PKP. Zaś w styczniu br. ruszyły prace na najdłuższym odcinku przebiegającym przez gminę Reńska Wieś.
W lipcu tego roku wójt gminy Reńska Wieś Tomasz Hubert Kandziora skierował pismo do władz Kędzierzyna-Koźla, w którym czytamy: „W związku z chęcią wykonania w 2021 roku prac projektowych związanych z przedłużeniem o około 515 m ścieżki rowerowej po nieczynnej linii kolejowej (działka 898/3) w kierunku miasta Kędzierzyn-Koźle (z włączeniem do ul. Kochanowskiego/Sucharskiego), prosimy o informację czy miasto Kędzierzyn-Koźle jest w posiadaniu odcinka 320 m nieczynnej linii kolejowej na swoim terenie, względnie czy zamierza wystąpić do PKP o jej przejęcie. Ewentualnie czy miasto przewiduje inny wariant połączenia ww. planowanego odcinka ścieżki z ul. Kochanowskiego/Sucharskiego? Informacje te będą dla nas cenne w projektowaniu budżetu na rok 2021 i wyznaczeniu zadań inwestycyjnych”.
Reńska Wieś ma zdecydowanie najdłuższy i najtrudniejszy odcinek, ponieważ znajduje się na nim około 20 różnego rodzaju obiektów, takich jak mostki czy przepusty. Koszt inwestycji sięga w tym przypadku 7 milionów złotych. Zgodnie z planem, przeszło 8-kilometrowa ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym torowisku w gminie Reńska Wieś ma zostać oddana do użytku we wrześniu tego roku. Prace na tym odcinku wciąż trwają.
Ulubiona atrakcja
Jednak już teraz praktycznie każdego dnia traktem tym przemierzają całe rzesze rowerzystów, rolkarzy oraz pieszych. Nie mogą się już doczekać finału tej bardzo udanej i popularnej atrakcji. Również dla Kędzierzyna-Koźla jest to doskonała okazja do tego, aby wydłużyć tę trasę, ułatwiając przy okazji swoim mieszkańcom dojazd do najdłuższej na Opolszczyźnie ścieżki rowerowej. Czy tutejszy magistrat myśli już o lepszym rowerowym skomunikowaniu miasta z sąsiednimi gminami?
- Gmina Reńska Wieś buduje swój odcinek do ulicy Chrobrego na pograniczu Koźla oraz Większyc. Chcielibyśmy realizować naszą ścieżkę od tego miejsca właśnie w stronę miasta i za stadionem przy ul. Chrobrego skierować ruch rowerowy po koronie wału przeciwpodziowego biegnącego wzdłuż ogródków działkowych aż na planty miejskie w zabytkowym parku - wyjaśnia Kamila Bieńkowska, kierownik Wydziału Inwestycji, Remontów i Eksploatacji UM w Kędzierzynie-Koźlu.
Byłby to niejako pierwszy etap prac, umożliwiający skomunikowanie centrum Koźla z ościennymi gminami.
- Potwierdzam, były również plany uwzględniające podłączenie się tej ścieżki rowerowej z ul. Kochanowskiego/Sucharskiego. Dotychczas nie znaliśmy jednak szczegółów, jak gmina Reńska Wieś zamierza sfinalizować przebieg swojej części zadania. Teraz, gdy już posiadamy tę wiedzę, możemy zacząć poważniej myśleć na ten temat. Wówczas powstałby bardzo ciekawy trakt rowerowy - przekonuje kierownik Bieńkowska.
Precyzując, chodzi o zbudowanie ścieżki rowerowej, biegnącej począwszy od ul. Chrobrego, po następnym odcinku nieczynnej drogi żelaznej, kończącym się ostatecznie tuż za mostem kolejowym nieopodal dworca PKP Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. To właśnie tam znajduje się rozwidlenie torów (na lewo prowadzi nieczynny od 23 lat szlak na Baborów, a prosto ważna linia kolejowa, biegnąca w stronę Prudnika, Nysy, Kłodzka i Jeleniej Góry). W miejscu tym można byłoby nawet wydłużyć wspomnianą ścieżkę rowerową aż po osiedle Koźle Rogi. Przez pola w stronę Rogów biegnie bowiem utrzymana w dobrym stanie asfaltowa droga (ul. Sucharskiego), na której panuje niewielki ruch samochodowy. Już obecnie ze wspomnianego skrótu prowadzącego na os. Koźle Rogi chętnie korzystają rowerzyści.
Jak to się zaczęło?
Przez wiele lat samorządowcy z powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego przekonywali, że nieużytkowana linia kolejowa mogłaby posłużyć za unikatową w skali regionu ścieżkę rowerową. Chodzi o stary szlak kolejowy z Koźla do Baborowa. Otwarto go w 1898 roku i służył dla ruchu pasażerskiego do 1997 roku. Podczas powodzi torowisko i duża część infrastruktury zostały uszkodzone.
Gminy Cisek, Polska Cerekiew i Reńska Wieś postanowiły wybudować na dawnym nasypie linii kolejowej trakt dla miłośników jednośladów o łącznej długości 15,6 kilometrów.
W lipcu 2017 roku w siedzibie Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle podpisana została umowa pomiędzy Zarządem Województwa Opolskiego, a 9 samorządami na współfinansowanie projektu pt. „Poprawa jakości powietrza w Subregionie Kędzierzyńsko-Strzeleckim” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020”. Projekt ten obejmuje realizację kilkunastu zadań, wśród których znalazła się m.in. budowa ścieżki rowerowej po nieczynnym nasypie kolejowym przez teren gmin Cisek, Polska Cerekiew oraz Reńska Wieś.
W przypadku gminy Cisek długość ścieżki według założonego w koncepcji kilometrażu wynosi 1 725 m., a w gminie Polska Cerekiew 5 434,50 m.
W gminie Reńska Wieś przedsięwzięcie rozpoczyna się przy krawędzi jezdni ul. Kozielskiej/Chrobrego (tuż przy wjeździe do Kędzierzyna-Koźla), a kończy na granicy gminy Reńska Wieś i gminy Cisek. Długość ścieżki według założonego w koncepcji kilometrażu wynosi 8 840,55 m.
Ponadto w przypadku wszystkich trzech gmin pomyślano o niezbędnych elementach związanych z infrastrukturą ścieżki rowerowej. Należy tu wymienić oznakowanie, wiaty, ławki, kosze, stojaki na rowery, placyki postojowe i zatoki parkingowe, informatory, bramownice i oświetlenie. Dodatkowymi atrakcjami są place zabaw czy też mini siłownie. Teraz kolej na miasto.
Potrzebna dobra wola
Jak podkreśla kierownik Kamila Bieńkowska w budżecie miasta uwzględniono specjalne zadanie, pod nazwą budowa ścieżek rowerowych na terenie Kędzierzyna-Koźla. Ma ono na celu zarówno wskazanie lokalizacji przyszłych ścieżek według propozycji i potrzeb mieszkańców, jak i przygotowanie stosownej dokumentacji oraz wykonanie robót budowlanych na jej podstawie.
- To zadanie pojawiać się ma w budżecie miasta cyklicznie i będzie z niego można realizować właśnie takie potrzeby - tłumaczy kierownik Bieńkowska, dodając że kolejnym tematem do realizacji którego przymierza się miasto, jest przecięcie obwodnicy z myślą o ruchu rowerowym. - Ścieżka rowerowa biegnąca wzdłuż ul. Głubczyckiej, wybudowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu przy udziale środków naszego miasta, kończy się właśnie na granicy Kędzierzyna-Koźla i biegnącej tam obwodnicy. Wiadomo, że Dębowa jest bardzo uczęszczanym akwenem, więc wystąpiliśmy do wójta Reńskiej Wsi z pytaniem, jak po stronie tamtejszej gminy przebiegać będą ścieżki rowerowe. Pan wójt zadeklarował współpracę w tym temacie. Dlatego też wystąpiliśmy do GDDKiA z wnioskiem o wydanie warunków przekroczenia obwodnicy rowerami. Wszystko po to, aby bezpiecznie dojechać jednośladem z miasta w stronę akwenu Dębowa, jak i do samej Reńskiej Wsi, gdzie przecież również znajduje się wjazd na ścieżkę rowerową po dawnej linii kolejowej. Czekamy więc na wydanie tych warunków przez GDDKiA, gdyż zachodzi pilna potrzeba poprowadzenia ciągu rowerowego przecinającego obwodnicę na wysokości ronda - kończy kierowniczka wydziału inwestycji.
Napisz komentarz
Komentarze