Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:07
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Dla Tomasza Radłowskiego był to najtrudniejszy wyścig w życiu

Chcemy się upocić, styrać. I psy też chcą. To jest konieczny warunek. Jeżeli pies nie lubi tego robić, to tego robić nie będzie, choćby nie wiem co. Jeśli pies nie czuje więzi z maszerem, też tego nie będzie robił - mówi Tomasz Radłowski. Z założycielem i kierownikiem Cze-Mi - Sekcja Sportów Psich Zaprzęgów LZS "Odrzanka" Dziergowice rozmawialiśmy o wyzwaniu, jakim było ukończenie Sedivackuv Long. To ten wyścig w Czechach okazał się dla Tomasza Radłowskiego, jeśli nie najlepszym w aspekcie sportowym, to najtrudniejszym w całej dotychczasowej karierze, również dla jego czworonogów.
Dla Tomasza Radłowskiego był to najtrudniejszy wyścig w życiu

Autor: Zdjęcia organizatora

Mushing to sport psich zaprzęgów. Tomasz Radłowski - historia jego klubu sięga 2001 roku - nie zna osoby, która nie wpasowałaby się w pewien schemat. Przede wszystkim każdy maszer zaczyna swoją przygodę od sprintu, czyli zawodów, jakie przeprowadza choćby dziergowicki klub w ramach Lubieszowskiego Crossu.

- Następnym etapem wtajemniczenia są zawody midowe, na średnim dystansie. A już żeby uprawiać longi, czyli wyścigi długodystansowe - jednym z przykładów są zawody Sedivackuv Long - trzeba należeć do bardzo wyspecjalizowanej grupy maszerów, można rzec: najwyższej ligi - zaznacza rozmówca.

Trudno ocenić, ilu specjalistów od długich dystansów jest w Europie. Przez pandemię kalendarz imprez niejako się rozsypał. Część zawodników będzie startowała w Polar Distance w Skandynawii - jednym z najtrudniejszych wyścigów psich zaprzęgów na świecie, ponad 300-kilometrowym. Część startowała w wyścigach La Grande Odyssée we Francji. Natomiast maszerzy z Europy Środkowej wybierają Sedivackuv Long. Jubileuszowa 25. edycja tych wyścigów odbywała się w dniach 25-29 stycznia. Tylko raz, w 2021 r., impreza nie doszła do skutku. Z wiadomych powodów.

- To wyścig marzenie dla maszerów. Zapisy otwarte są 1 sierpnia roku poprzedzającego... i z reguły po kilku dniach nie ma wolnych miejsc - uśmiecha się pan Tomasz.

Dlatego już w pierwszym dniu zapisów czemiści nerwowo trzymali ręce na klawiaturze, aby móc się znaleźć w gronie około stu zawodników, którzy zdobędą prawo udziału prawdopodobnie w najbardziej prestiżowym wyścigu dla tej części Europy.

Wyścigu, w którym oprócz trzech zawodników Cze-Mi: Małgorzaty Kity, Bogusława Madejczyka i Tomasza Radłowskiego, dostało się jeszcze kilku innych Polaków.

- Biorąc pod uwagę to, że w naszym kraju jest zarejestrowanych 550 maszerów, a na long, który jest tak blisko nas, jedzie tylko szóstka, uzmysławia to skalę trudności takich zawodów - podkreśla rozmówca.

O wysokim poziomie trudności imprezy w Czechach może świadczyć opinia Sanity Viksne z Łotwy - zawodniczki, która jest niejako autorytetem dla maszerów, gdyż ukończyła Polar Distance. Łotyszka stwierdziła, że ów wyścig w porównaniu z Sedivackuv Long to była pestka.

Maszerzy z Estonii, Rosji, Słowacji, Austrii, Niemiec, Hiszpanii, Szwajcarii, a także wielu Czechów rywalizowali w Sedivackuv Long, impreza bowiem jest jednocześnie międzynarodowymi mistrzostwami Republiki Czeskiej w długim dystansie.

Szef Cze-Mi podejrzewa, dlaczego zdaniem Sanity Viksne Polar Distance to łatwiejsze zawody.

- To wyścig, który odbywa się na terenie Finlandii i Szwecji, raczej po płaskim terenie, tylko nieliczne wzgórza są na trasie. Natomiast na Sedivackuv Long ścigamy się w Górach Orlickich. Choć nie są to bardzo wysokie góry, to generalnie trasa cały czas jest zmienna. Z doliny przez sześć kilometrów pod górę. Potem jakieś dwa kilometry odpoczynku przy zjeździe. Następnie znowu pod górę i ostro w dół przez pięć kilometrów. Wiadomo, że potem trzeba to ponownie nadrobić, jadąc w górę. I tak praktycznie do samego końca. Człowiek cały czas jest w zmiennym rytmie - mówi Tomasz Radłowski.

Do pokonania był dystans 38 km... razy trzy. Pierwotnie impreza miała trwać cztery dni. Jednak z uwagi na nadchodzącą wichurę organizatorzy skrócili formułę i konkurowano przez trzy dni; czwarty etap odwołano. 

Dystans 38 km pokonywany każdego z trzech kolejnych dni to nie jest jeszcze szczyt marzeń maszerów. Trzeba wiedzieć, że impreza w Czechach organizowana jest w trzech formułach.

Dla najtwardszych był dystans 333 km, z najdłuższym etapem liczącym 86 km i dwoma etapami nocnymi. Krótszy wyścig liczył 222 km. Trójka z Cze-Mi konkurowała w klasie tour. Jednak, żeby nazwać ją "turystyką", trzeba być odważnym.

(...)

Cały artykuł w 6. nr. Nowej Gazety Lokalnej, który ukaże się 15 lutego.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama