Reklama
poniedziałek, 23 grudnia 2024 12:03
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ważny krok w kierunku modernizacji linii kolejowej z Kędzierzyna-Koźla do przygranicznych Chałupek

Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej E59 na odcinku Kędzierzyn Koźle-Chałupki otrzymało najwyższe, bo sięgające aż 18,2 mln euro (85%) dofinansowanie z funduszy unijnych. Wsparcie z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) otrzymało siedem polskich projektów transportowych.

Łączna wartość dofinansowania z UE dla wspomnianych projektów to 47 mln euro informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które wspierało polskich beneficjentów w pozyskaniu funduszy.

Z punktu widzenia podróżnych i przedsiębiorstw naszego powiatu, najważniejszym z tych projektów jest ten, przybliżający nas do remontu odcinka (będącego jednocześnie częścią międzynarodowej magistrali łączącej północ z południem Europy), który biegnie z Kędzierzyna-Koźla w stronę pogranicza polsko-czeskiego. Uszczegóławiając, mówimy o linii kolejowej nr 151 znaczenia państwowego, łączącej stację Kędzierzyn-Koźle z przejściem granicznym Chałupki - Bohumín. Linia ta stanowi fragment międzynarodowej magistrali kolejowej E59 (Malmö – Ystad – Świnoujście – Szczecin Dąbie – Poznań Główny – Wrocław Główny – Opole Groszowice – Kędzierzyn-Koźle – Chałupki).

Na ukończeniu jest już remont innego odcinka wchodzącego w skład magistrali kolejowej E59, a mianowicie linia kolejowa nr 136 łącząca stacje Kędzierzyn-Koźle i Opole Groszowice.

Parafowali umowę

Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, przedstawiciele beneficjentów oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali w tym miesiącu umowy na dofinansowanie siedmiu projektów.

Dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę, przyznano polskim projektom, których beneficjentami będą: PKP Polskie Linie Kolejowe, Centralny Port Komunikacyjny i Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Dzięki pozyskanym funduszom zostaną przygotowane do realizacji duże inwestycje infrastrukturalne, m.in. koleje dużych prędkości, inwestycje na liniach kolejowych, czy rozbudowa infrastruktury w Porcie Morskim Gdynia.

- Możemy tym samym mówić o otwarciu frontu robót dla wykonawców kolejowych i sektora morskiego w nowo otwartej perspektywie 2021-2027 – mówi minister Puda.

Przypomnijmy, CEF (Connecting Europe Facility) to instrument finansowy zarządzany centralnie przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych przez siebie konkursów. Tylko najważniejsze w skali całej UE projekty mają szansę otrzymać dofinansowanie. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz cyfrową. Nasz kraj znalazł się na szczycie listy państw Unii Europejskiej pod względem wartości pozyskanych środków.

Dostaliśmy najwięcej

Tym razem dofinansowanie w wysokości ponad 47 milionów euro z instrumentu CEF (w ostatnim konkursie w ramach unijnej perspektywy budżetowej przypadającej na lata 2014-2020) otrzymało siedem polskich projektów, w tym 6 kolejowych.

Projekty PKP PLK obejmują: opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej E59 na odcinku Kędzierzyn Koźle–Chałupki, dofinansowanie CEF (85%) - 18,2 mln euro; opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla budowy linii kolejowej E30 na odcinku Rzeszów-Medyka, dofinansowanie CEF (50%) - 1,15 mln euro; opracowanie dokumentacji projektowej dostosowania stacji Krzyż do parametrów sieci bazowej TEN-T, dofinansowanie CEF (50%) - 1,03 mln euro; opracowanie dokumentacji projektowej na linii kolejowej C-E30 na odcinku Opole Groszowice-Jelcz – Wrocław Brochów, dofinansowanie CEF (50%) - 2,37 mln euro.

Projekty Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmują: budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię nr 14 usprawniające połaczenie na sieci bazowej TEN-T (prace projektowe), dofinansowanie CEF (50%) - 13,16 mln euro; prace studyjne dla uzupełnienia brakującego odcinka w korytarzu Morze Północne-Morze Bałtyckie: kolej dużych prędkości pomiędzy Warszawą i Poznaniem, dofinansowanie CEF (50%) - 10,96 mln euro;

Projekt ZMP Gdynia dot. prac przygotowawczych dla zadania inwestycyjnego „Rozbudowa infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: kaczaTreść komentarza: Ale że Amerykany odchodzą, to już musi być źle.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 10:40Źródło komentarza: Bartosz Kurek zapowiedział odejście z ZAKSY po sezonie 2024/2025!Autor komentarza: TTTreść komentarza: Ogrodowa już chyba passé🥴.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 10:33Źródło komentarza: Pracownicy MZK Kędzierzyn-Koźle na spotkaniu opłatkowym świętowali 55-lecie działalności spółkiAutor komentarza: wajTreść komentarza: Ty to raczej bez anty. Lepiej Ci po tym co napisałeś?Data dodania komentarza: 23.12.2024, 07:10Źródło komentarza: Potężny podświetlany kaseton z hasłem "ZAKOCHAJ SIĘ W KK" stanie obok lokomotywyAutor komentarza: Taki seTreść komentarza: Nikt go nie zmuszał sam chciał przyjść żeby to odbudować ale widocznie się nie da nie ma starań z góry no to woli odejśćData dodania komentarza: 23.12.2024, 03:13Źródło komentarza: Bartosz Kurek zapowiedział odejście z ZAKSY po sezonie 2024/2025!Autor komentarza: KibicTreść komentarza: Jeszcze trochę rządów pani prezes i nikt tu nie przyjdzie z normalnych zawodników grono się zaciśnieData dodania komentarza: 23.12.2024, 03:09Źródło komentarza: Bartosz Kurek zapowiedział odejście z ZAKSY po sezonie 2024/2025!Autor komentarza: KibicTreść komentarza: Nie wiesz o co chodzi ryba gnije od głowyData dodania komentarza: 23.12.2024, 03:01Źródło komentarza: Bartosz Kurek zapowiedział odejście z ZAKSY po sezonie 2024/2025!
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 4°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1008 hPa
Wiatr: 14 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna