Tajemniczy telefon z prośbą o pomoc najczęściej odbierają starsze osoby posiadające aparaty stacjonarne. Rozmówca podszywa się pod członka rodziny, policjanta, adwokata lub prokuratora. Często przekazuje telefon innej osobie, która uwiarygadnia zmyśloną historię. Taki scenariusz może być zmieniany i dopasowywany do sytuacji. Finalnie chodzi o przekazanie pieniędzy - czy to przelewem na inne konto, za pośrednictwem nieznanego kuriera lub porzucając gotówkę na ulicy.
Oszuści często przekonują, że pieniądze są potrzebne, by uchronić członka rodziny przed więzieniem, np. ze względu na wypadek, który spowodował. Innym razem wmawiają, że należy przelać pieniądze, bo konto bankowe zagrożone jest włamaniem. Pamiętajmy - prawdziwi policjanci NIGDY nie żądają od nas przelania pieniędzy ze swojego konta, NIGDY nie wciągają nas w swoje realizacje, nie wymagają oddania pieniędzy pod jakimkolwiek pretekstem.
Koniecznie upewnijmy się, że nasi seniorzy o tym wiedzą. Przestępcy w rozmowie wywierają silną presję, zadbajmy więc o to, by osoby starsze wiedziały, że zawsze mogą się z nami skontaktować, by przedyskutować sprawę. Ważne, aby zapewnić seniorów, że gdy niespodziewana rozmowa schodzi na temat ich oszczędności, mogą się w każdej chwili rozłączyć. Zwykle - już po jakimś czasie - oszukani seniorzy sami orientują się w sytuacji. Pierwszą linią obrony przed oszustami jest przerwanie połączenia telefonicznego!
Do rozmów o oszustwach powinien dołączyć każdy. Tylko uprzedzając pewne fakty jesteśmy w stanie uczulić starszych członków naszych rodzin o sposobach wyłudzania pieniędzy. Fałszywy wnuczek, policjant, adwokat czy córka – o kim byśmy nie mówili, cel ich działania jest ten sam – odebrać oszczędności całego życia. Dlatego zwracamy się z prośbą o pomoc w dotarciu do osób starszych. Wspólnie przestrzegajmy seniorów z sąsiedztwa i rodziny przed oszustami i metodami ich działań. Każda okazja, każde spotkanie jest ku temu dobrą okazją.
Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
-
Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
-
jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
-
nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
-
nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
-
nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
-
poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
-
Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
-
Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
-
Jeżeli odebrałeś taki telefon, bądź pewien, że dzwoni oszust.
Napisz komentarz
Komentarze