Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:14
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Niemiecki raport po bombardowaniu Kędzierzyna w 1944 roku

Pierwsza informacja o zbliżającym się nalocie amerykańskim dotarła do Kędzierzyna o godzinie 9.11 z posterunku obserwacyjnego na Słowacji. Był 22 sierpnia 1944 roku. Meldowano o formacji złożonej z około 300 samolotów. Bomby zaczęły spadać o godzinie 11.43. Najpierw na węzeł kolejowy, a następnie na zakłady przemysłowe IG Farben. O skutkach nalotu mówi raport odnaleziony w antykwariacie w Dusseldorfie.
Niemiecki raport po bombardowaniu Kędzierzyna w 1944 roku
Efekty amerykańskich bombardowań na fabrykę IG Farben

Przebywając w Niemczech, odwiedziłem w Dusseldorfie znajomego antykwariusza, u którego kilkanaście lat temu kupiłem m.in. słynną widokówkę ze zdjęciem sterowca „Zeppelin” przelatującego nad Koźlem 5 lipca 1931 roku. Wiedząc, skąd przyjechałem, antykwariusz zaoferował mi sprzedaż siedmiostronicowego unikalnego raportu z trzeciego nalotu bombowców amerykańskiej 15. Floty Powietrznej na kędzierzyńską fabrykę chemiczną.

Wspomniany „Bericht der Werkluftachutz-Lechtung uder den Fliegerangriff am 22 .08.1944” (raport z nalotu na zakłady w dniu 22 sierpnia 1944 roku) przygotowany został przez komendanta ochrony przeciwlotniczej fabryki z iście niemiecką dokładnością. Opatrzony był klauzulą GEHEM (tajny).

Jak wynika z raportu, pierwsza informacja o zbliżającym się nalocie amerykańskim dotarła do Kędzierzyna już o godzinie 9.11 z posterunku obserwacyjnego w miejscowości Prystian (obecnie Pieszczany na Słowacji). Obserwatorzy meldowali, że w kierunku północnym, na wysokości około 6 tys. metrów, leci formacja złożona z około 300 bombowców.

Ponieważ w tym dniu niebo nad zakładami było bezchmurne, a o godzinie 9.25 pojawił się nad fabryką samolot rozpoznawczy, przystąpiono do rutynowej czynności, czyli do uruchomienia zadymiarek, które wytwarzały sztuczne chmury nad instalacjami. O godzinie 11.05 ogłoszony został w fabryce alarm lotniczy. Samoloty nad rejon bombardowania nadlatywały falami, co 4 do 6 minut.

We wspomnianym raporcie jest informacja, że w Kędzierzynie pierwsze bomby burzące o wadze 227 kg spadły o godzinie 11.43 na węzeł kolejowy oraz rejon do niego przyległy. O godzinie 11.46 rozpoczęło się bombardowanie kędzierzyńskiej fabryki. Zrzucono na nią 105 bomb burząco-odłamkowych wyposażonych w zapalniki udarowe. 20 bomb spadło w sąsiedztwie zakładów, nie powodując wielkich zniszczeń.

Po nalocie stwierdzono, że w wyniku bombardowania w znacznym stopniu uległa zniszczeniu fabryczna infrastruktura produkcyjna i magazynowa. 46 bomb uszkodziło instalacje produkcyjne w wytwórni gliceryny, kwasu azotowego oraz na wydziale elektrolizy chloru. Zniszczone zostały tam trzy pomosty z rurociągami technologicznymi oraz sześć rurociągów ciśnieniowych. 11 bomb uszkodziło systemy kanalizacyjne fabryki. Cztery bomby spadły na kolektor wodny. W wyniku bombardowania zniszczone zostało zasilanie elektryczne pompowni wodnej na Odrze w Brzeźcach. Ponadto całkowitemu zniszczeniu uległy dwa transformatory wysokiego napięcia, główna rozdzielnia elektryczna oraz linie energetyczne w sąsiedztwie zakładowej elektrociepłowni. Całkowicie zburzone zostały dwie hale magazynowe i budynek jednego z warsztatów remontowych oraz pięć baraków mieszkalnych. Bardzo mocno uszkodzona została też droga przylegających do fabryki, na którą spadły cztery bomby.

Pojedyncze pociski trafiły w zbiorniki, w których magazynowano gotowe paliwo. 37 bomb uszkodziło fabryczną bocznicę kolejową. Jedna z nich zniszczyła budynek stacji kolejowej w Bierawie. Na wschodnich obrzeżach fabryki zniszczony został tajny kompleks badawczo-produkcyjny WiFo, który był wyłączony z zarządu IG Farben i podlegał bezpośrednio marszałkowi lotnictwa Hermannowi Göringowi. Na niego Amerykanie zrzucili osiem bomb.

Jak wynika z raportu, w wyniku bombardowania 22 sierpnia 1944 roku śmierć poniosło 18 osób, w tym pięciu Niemców i 13 obcokrajowców (Auslaenderów). Ciężko rannych zostało czterech Niemców i jeden obcokrajowiec. Kolejnych trzech Niemców i jednego obcokrajowca uznano za zaginionych.

Wracając do genezy i historii śląskiej bitwy o benzynę, warto przypomnieć, że naloty odbyły się na fabryki chemiczne w Kędzierzynie, Blachowni Śląskiej oraz Zdzieszowicach, w których produkowana była między innymi benzyna syntetyczna z węgla – izooktan będący paliwem do silników samolotowych oraz pojazdów pancernych. Zmasowane bombardowania trwały od 7 lipca do 26 grudnia 1944 roku.

Jak wynika ze źródeł historycznych, nalot z 22 sierpnia1944 roku nie należał do największych w rejonie Kędzierzyna, gdyż zrzucono wtedy „tylko” 237 ton bomb. Największy nalot bombowy odbył się pięć dni po tym opisanym w raporcie. Uczestniczyło w nim 488 bombowców.

 

Więcej o tej historii przeczytacie w 10. numerze "Nowej Gazety Lokalnej" (czytaj E-WYDANIE).

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna