Cykliści do swojej dyspozycji mają już blisko 40 kilometrów ścieżek rowerowych. Za utrzymanie ponad 21 kilometrów tras odpowiada miasto, a za przeszło 17 kilometrów powiat kędzierzyńsko-kozielski. To jednak nie koniec, bo w planach są następne odcinki.
Specjalna rada ds. ścieżek rowerowych
Nowe ścieżki powstają przy okazji modernizacji ulic. O zaprojektowaniu bezpiecznych tras dla cyklistów pamiętano przy zrealizowanej przebudowie ul. Kozielskiej, al. Jana Pawła II czy al. Spokojnej. Wyznaczeniem następnych zajął się powołany przez prezydenta zespół, który przekształcił się obecnie w Radę ds. rozwoju ruchu rowerowego i pieszo-rowerowego. W jej skład wchodzą przedstawiciele władz gminy, radni oraz urzędnicy.
Miasto planuje m.in. połączyć swoje ścieżki rowerowe z tymi znajdującymi się w sąsiednich gminach. Jednym z pomysłów jest wpięcie się do trasy biegnącej byłym szlakiem kolejowym przez Reńską Wieś, Cisek i Polską Cerekiew. Ważnym elementem jest także rozbudowa istniejącej sieci na terenie samego Kędzierzyna-Koźla. Urząd planuje m.in. rozbudowę szlaków na osi Sławięcice-Koźle. Koncepcja planowanej trasy biegnącej przez Blachownię była już konsultowana z mieszkańcami podczas otwartego spotkania. Na liście priorytetów znalazły się także m.in. odcinki od ul. Konopnickiej do ul. Sucharskiego, odcinek ul. Głubczyckiej prowadzący do jeziora Dębowa czy odcinek od Ronda Milenijnego do wału w Kłodnicy.
Przesiadka na miejskie rowery
Od kilku lat w Kędzierzynie-Koźlu między majem a październikiem z powodzeniem działa także system miejskich rowerów. Z OKbike! korzysta coraz więcej osób, bo z każdym sezonem w systemie rejestrują się nowi użytkownicy. Wystarczy minuta, aby wypożyczyć dwa kółka na jednej z 14 stacji i ruszyć w drogę. Atutem systemu jest także możliwość bezpłatnego wypożyczenia roweru przez pierwsze 20 minut, co pozwala po zmianie roweru na kolejnych stacjach, na całkowicie darmową jazdę przez całe miasto.
Tylko w zeszłym roku mieszkańcy na miejskich rowerach wykręcili ponad 25 tys. km, co oznacza, że ponad 7 razy okrążyli Polskę. W 2020 roku jednoślady wypożyczono ponad 12 tys. razy, a najchętniej sięgano po nie w piątki i w soboty. Okazało się, że najpopularniejszym miesiącem na przejażdżki był sierpień. Średni czas przejazdu jednego jednośladu wyniósł nieco ponad 17 minut. Mieszkańcy najczęściej wypożyczali rowery ze stacji: „Kędzierzyn stacja kolejowa”, „Hala sportowa Śródmieście” oraz „Bolesława Krzywoustego”. Nowy sezon miejskich rowerów ruszy od 1 maja 2021 roku.
Rower to styl życia
Jazda rowerem nie tylko poprawia kondycję i jest przyjazna dla środowiska, często jest także to najszybszy sposób przemieszczania się dla mieszkańców. To dobry pomysł na rekreację i alternatywę dla auta w drodze dojazdu do pracy.
O propagowanie jazdy rowerem dbają też miejskie jednostki. W mieście dotąd nie brakowało wyzwań dla prawdziwych zwolenników tej formy aktywności. Kilkukrotnie amatorzy jednośladów mogli poczuć się jak zawodowcy podczas organizowanych przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji rajdów rowerowych. W Kędzierzynie-Koźlu co roku przeprowadzane są również zawody sportowe z jednośladami w roli głównej. Przykładem mogą być zmagania organizowane przez „Odrzańskie Konsorcjum” czy Klub Sportowy „Koziołek”.
Napisz komentarz
Komentarze