Reklama
piątek, 22 listopada 2024 08:11
Reklama
Reklama
Reklama

Komunikacja miejska w czasach zarazy. O czym warto pamiętać?

Wymagamy od kierowców autobusów wszystkiego, a nie zdajemy sobie sprawy, że każda sytuacja, w której muszą wychodzić do pasażerów, niesie dla nich ryzyko zakażenia się koronawirusem. Tymczasem gdy zachoruje jeden kierowca, cały Kędzierzyn-Koźle może zostać bez komunikacji miejskiej.
Komunikacja miejska w czasach zarazy. O czym warto pamiętać?

Autor: Fot. ANKO, AŚ

Paraliż miasta spowodowany przymusową kwarantanną pracowników MZK w Kędzierzynie-Koźlu to apokaliptyczna wizja, której lepiej sobie nie wyobrażać.

Autobusy przewoźnika nie jeżdżą już według sobotniego rozkład jazdy, jak miało to miejsce po wybuchu pandemii koronawirusa. Jednak nadal obowiązują obostrzenia dotyczące limitu pasażerów w środkach komunikacji publicznej czy konieczność stosowania środków ochrony osobistej. Kierowcy wciąż są odseparowani od pasażerów. W dalszym ciągu nie ma możliwości wchodzenia przednimi drzwiami i zakupu biletów u kierowców.

Przewoźnik zachęca do korzystania z elektronicznej płatności za przejazdy. Wyrobienie eMZetKi, czyli karty, za pomocą której opłaca się bilet, jest w tej chwili bezpłatne.

Autobusy dezynfekuje się za pomocą ozonowania. Może nimi podróżować tyle osób, ile wynosi 50 proc. wszystkich miejsc siedzących i stojących w pojeździe. W przypadku naszych autobusów to średnio 50 osób.

W momencie, gdy kierowca stwierdza, że liczba pasażerów może przekraczać limit, informuje dyspozytora. Ten podsyła drugi autobus.

- Mamy zabezpieczonych kierowców, którzy są na takie sytuacje przygotowani - zapewnia Krzysztof Bytniewski, kierownik wydziału eksploatacji w MZK w Kędzierzynie-Koźlu. Dodatkowe autobusy -  zazwyczaj na początku nowego roku szkolnego - wspomagają głównie linie nr 1, 5 i 13. - Bazujemy na naszych obserwacjach i zgłoszeniach pasażerów. Obecna sytuacja jest szczególna nie tylko ze względu na to, że rozpoczęła się nauka w szkołach, ale również z uwagi na wyjątkowe warunki, w jakich z powodu pandemii wszyscy żyjemy - odnosi się rozmówca do funkcjonowania transportu na początku września.

Tabor, który posiada nasz przewoźnik, obsługuje linie w mieście. W trasę wyjeżdżają wszystkie autobusy. Gdy wybuchła pandemia, podwojono liczbę pojazdów podjeżdżających po pasażerów. Wówczas jednak przewozy realizowano w oparciu o sobotni rozkład jazdy - mniejsza częstotliwość kursowania, ale większa liczba jeżdżących jednocześnie autobusów.

Jak przyznaje Krzysztof Bytniewski, w latach wcześniejszych po 1 września zawsze przez około dwa tygodnie panował chaos komunikacyjny. Nie wynikało to z tego, że szkoły czy przewoźnik sobie nie radzili.

- Przyczyna była prosta: wszyscy uczniowie jechali na jedną godzinę. Należy wziąć pod uwagę, że autobusy muszą się rozjechać w każdą część miasta. Nie brakowało telefonów od rodziców uczniów, w których skarżyli się na ten stan. Zapewniałem, że wszystko się ustatkuje. I tak zawsze się dzieje - po mniej więcej dwóch tygodniach siatka zajęć w szkołach jest już dokładnie ustalona - mówi kierownik Bytniewski. Nadmienia, że w razie potrzeby dodawane są wówczas - nieujęte w rozkładzie jazdy - kolejne autobusy, które przez jakiś czas wspomagają główne kursy.

Osobiście kontaktował się z częścią dyrektorów szkół. Wie, że w międzyczasie oni też prowadzili między sobą rozmowy. Wspólnie przygotowywano się do rozpoczęcia roku szkolnego.

- Dyrektorzy szkół wystąpili nawet z apelem do rodziców uczniów, żeby w tym trudnym okresie ci z nich, którzy są w stanie, zapewnili dowóz swoich dzieci do szkół własnymi środkami transportu - mówi kierownik Bytniewski.

Po części apele przyniosły zamierzony skutek, gdyż uczniów w autobusach jest stosunkowo mniej. I, jak podkreśla rozmówca, nie wynika to z tego, że jest ich mniej w szkołach. Wielu młodych korzysta z kursów, których wcześniej nie wybierali. Obawiając się, że autobus może być przepełniony, wybierają któryś z wcześniejszych kursów. To dobre rozwiązanie również dla przewoźnika - obłożenie autobusów jest bardziej proporcjonalne.

Może się oczywiście zdarzyć, że na krótkich odcinkach liczba pasażerów przekracza limit. Kierowcy, bazując tylko na tym, co widzą w lusterkach, nie są jednak w stanie precyzyjnie policzyć osób jednocześnie wsiadających i wysiadających z pojazdu przez dwoje drzwi.

- Zdarzają się osoby, które alarmują, że w autobusie przekroczono limit pasażerów. Po przybyciu na miejsce okazuje się, że nie ma ich więcej niż dozwolona połowa. Nie popadajmy w skrajności - apeluje rozmówca. - Każdy chce gdzieś bezpiecznie dojechać. W czasach pandemii ważne jest, byśmy działali wspólnie, a nie przeciwko sobie. Zdarza się, że pasażerowie wchodzą do pojazdów w maseczkach, a w środku zaraz je ściągają. Zwracajmy im wtedy grzecznie na to uwagę. A przede wszystkim nie zapominajmy, że kierowca autobusu, aby bezpiecznie mógł przewieźć pasażerów, powinien zająć się prowadzeniem, zwracaniem uwagi na to, co się dzieje na drodze - podkreśla Krzysztof Bytniewski.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: PIKTreść komentarza: Sprawa dla ABWData dodania komentarza: 22.11.2024, 01:07Źródło komentarza: Wykolejenie i zderzenie pociągów w Kuźni Raciborskiej. Linia z Kędzierzyna do Raciborza zamkniętaAutor komentarza: Klient teżTreść komentarza: Po sklepach chodzą z kurtką, płaszczem przewieszonym przez rękę. Dziewczyny z makijażem to nie zwykły szary człowiek, którego trzeba poniżać. W R. pewna grupa używa np.dezodorantów, kremów, a pan zerka na emerytki, często podejrzaneData dodania komentarza: 21.11.2024, 23:22Źródło komentarza: Policja wezwana do klienta, który nie zapłacił za reklamówkę. Sieć przeprasza i daje 10 zł na zakupyAutor komentarza: Basia 84Treść komentarza: Lidl to porażka. Ostatnio często się reklamują w złym świetle - bardzo negatywnie to klienci odbiorą. W Biedrze jak zapomniałam, to Pani ekspedientka mnie poprosiła o płatność. Chciała zapłacić, ale wróciłam oddać wózek, więc mnie zaczepiła o płatność. Można po ludzku, albo po chamsku. Lidl zachował się jak cham. Na miejscu tego klienta, ostatni raz by mnie widzieli w tym sklepie.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 22:29Źródło komentarza: Policja wezwana do klienta, który nie zapłacił za reklamówkę. Sieć przeprasza i daje 10 zł na zakupyAutor komentarza: Cała PrawdaTreść komentarza: To nie miałcz tylko leć oddać kaskę do caritasu oraz ojcu Tadeo z Torunia... mocherze.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 21:39Źródło komentarza: I Ty możesz wspomóc kłodnickie hospicjum św. Anny. Weź udział w wyjątkowym koncercieAutor komentarza: Cała PrawdaTreść komentarza: Co za wstyd ! Brak zdrowego rozsądku tym pseudo ochroniarzom. A za tą interwencję zgodnie z przepisami (Kodeks Wykroczeń, osoby, które w sposób nieodpowiedzialny i nieuzasadniony wzywają Policję popełniają wykroczenie zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 zł.) policja powinna ukarać tych którzy ją wezwali ! Wstyd !Data dodania komentarza: 21.11.2024, 21:36Źródło komentarza: Policja wezwana do klienta, który nie zapłacił za reklamówkę. Sieć przeprasza i daje 10 zł na zakupyAutor komentarza: niepełnosprawnyzkozlaTreść komentarza: No tylko im dziękować a zwłaszcza pracownikom bezdusznego MOPS-u... Nastawieni są by dawać kasę kryminałom, pijusom, cyganom i wszelkim patusom. Natomiast zwykły uczciwy człowiek poprosi ich o pomoc to odmówią wyszukują wszelkich wewnętrznych przepisów by nie pomóc. Niech ich szl....... !Data dodania komentarza: 21.11.2024, 21:28Źródło komentarza: Dzień Pracownika Socjalnego – święto ludzi wielkiego serca
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: -1°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 997 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna