Spotkanie zorganizował narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wraz ze spółką prowadzącą inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego, którego wartość to 76 mld zł.
Rzecznik prasowy PKP-PLK Mirosław Siemieniec zapewniał, że remont ważnej dla województwa opolskiego linii poprawi komunikację na międzynarodowej trasie E30. Ta biegnie od granicy Polski wschodniej do zachodniej. Cała linia łączy Niemcy, Polskę i Ukrainę.
Nasz odcinek objęty jest, realizowanym od kilkunastu miesięcy, projektem współfinansowanym w ramach instrumentu unijnego "Łącząc Europę".
- Realizacja inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego, który jest o wiele większy niż program w poprzedniej perspektywie, przebiega planowo. W realizacji zakończonych i rozpoczętych projektów mamy aż 80 proc. wartości całego krajowego programu kolejowego - poinformował Mirosław Siemieniec. Dodał, że pandemia koronawirusa nie zatrzymała inwestycji w kraju, a wykonawca naszego zadania na bieżąco współpracuje z zamawiającym i przewoźnikami.
O tym, na jakim etapie realizacji jest obecnie projekt, mówił Andrzej Kudła, dyrektor Regionu Śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PLK. Zadania realizowane na terenie Opolszczyzny przez kierowaną przez niego jednostkę - działającą w województwie śląskim, opolskim i dolnośląskim - obejmują poza opisywaną inwestycją, szereg mniejszych, nie mniej ważnych. W tym będący na finiszu remont linii łączącej Opole z Nysą, finansowany w ramach RPO województwa opolskiego.
- Niedawno oddaliśmy do użytkowania dworzec Opole Wschodnie, przystosowany dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, windami i wysokimi peronami. To też bardzo ważny obiekt na terenie Opola, patrząc na zamiary stworzenia kolei aglomeracyjnej, która by obejmowała Opole i przyległe miejscowości - mówił Andrzej Kudła.
Jego jednostka przygotowuje też zadania na przyszłość. Powstaje dokumentacja na połączenia Brzeg - Nysa i Opole - Kluczbork.
Jest też opracowywane studium wykonalności dla przebudowy trasy na odcinku od Kędzierzyna-Koźla, przez Głogówek i Prudnik, do Legnicy. - Materiały, które stworzymy, pozwolą na podjęcie zadań w kolejnej perspektywie finansowej - zapewnił dyrektor Kudła.
Ściśle o projekcie remontu odcinka Kędzierzyn-Koźle - Opole informowała odpowiadająca za niego dyrektor projektu inwestycyjnego PKP PLK Maria Wojciechowska.
- Wartość całego projektu to 835 mln zł, z czego ponad 397 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków programu "Łącząc Europę". Wartość remontu tej linii to 412 ml zł. Wykonano około 70 proc. wartości zadania - precyzowała Maria Wojciechowska.
Efektem realizacji całej inwestycji będzie poprawa dostępności do kolei poprzez przebudowanie peronów na 10 stacjach i przystankach kolejowych, zamontowaniu na czterech stacjach wind ułatwiających dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ponadto przebudowę przejdzie 67 obiektów inżynierskich czy 27 przejazdów.
- Możliwe będzie zwiększenie prędkości na linii dla pociągów osobowych do 160 km/h, a dla pociągów towarowych do 120 km/h, co skróci czas przejazdu między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem niemal o połowę - powiedziała dyrektor Wojciechowska. Dodała, że w ramach projektu wykonawca zamontuje dodatkowo ekrany akustyczne, dzięki czemu poprawi się akustyka w obrębie linii kolejowej. Poprzez zmianę urządzeń sterowania ruchu i zabudowę nowych urządzeń przejazdowych, zwiększy się bezpieczeństwo na linii.
Dwa pierwsze perony stacji kolejowej w Kędzierzynie-Koźlu przechodzą przebudowę, trzeci jest już odnowiony. Remont czwartego peronu zaplanowano w przyszłym roku.
- W pobliżu Kędzierzyna-Koźla mamy w tej chwili do realizacji dwa obiekty mostowe. Jeden na rzece Kłodnicy, a drugi na Kanale Gliwickim. Jeszcze w tym roku pociągi pojadą po zmodernizowanym torze numer 1. Realizacja prac na torze nr 2 nastąpi w 2021 r. - dodała Maria Wojciechowska.
Napisz komentarz
Komentarze