Pierwsza swój fragment (bo już w 2018 roku) sfinalizowała gmina Cisek. Następnie z budową kolejnej części uporała się gmina Polska Cerekiew. W styczniu br. ruszyły prace na najdłuższym odcinku przebiegającym przez gminę Reńska Wieś.
- Budowa ścieżki rowerowej po nieczynnej linii kolejowej to dla nas olbrzymie wyzwanie. Jej wykonanie będzie kosztować aż siedem milionów złotych przyznał ostatnio na łamach „Lokalnej” wójt gminy Reńska Wieś Tomasz Kandziora.
Idą jak burza
Reńska Wieś ma zdecydowanie najdłuższy i najtrudniejszy odcinek, ponieważ znajduje się na nim około 20 różnego rodzaju obiektów, takich jak mostki czy przepusty.
Zgodnie z planem przeszło ośmiokilometrowa, ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym torowisku w gminie Reńska Wieś miała zostać oddana do użytku we wrześniu tego roku, jednak wiele wskazuje na to, że roboty te uda się sfinalizować nieco szybciej. Prace na tym odcinku trwają. Jednak co sprytniejsi rowerzyści przekonali się już, że gdy podczas dni wolnych od pracy na trasie tej nie ma budowlańców, to wspomnianą ścieżką rowerową można bez większych przeszkód dojechać już praktycznie od centrum Reńskiej Wsi, aż po Polską Cerekiew!
Podczas długiego weekendu traktem tym przemierzały całe rzesze rowerzystów, rolkarzy oraz pieszych.
Ostatecznie asfaltowa trasa poprowadzi od wspomnianego wyżej byłego dworca kolejowego w Polskiej Cerekwi, aż do miejskich rogatek na ul. Chrobrego w Koźlu.
Jak to się zaczęło?
Przez wiele lat samorządowcy z powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego przekonywali, że nieużytkowana linia kolejowa mogłaby posłużyć za unikatową w skali regionu ścieżkę rowerową. Chodzi o stary szlak kolejowy z Koźla do Baborowa. Otwarto go w 1898 roku i służył dla ruchu pasażerskiego do 1997 roku. Podczas powodzi torowisko i duża część infrastruktury zostały uszkodzone.
Gminy Cisek, Polska Cerekiew i Reńska Wieś postanowiły wybudować na dawnym nasypie linii kolejowej trakt dla miłośników jednośladów o łącznej długości 15,6 kilometrów.
W lipcu 2017 roku w siedzibie Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle podpisana została umowa pomiędzy Zarządem Województwa Opolskiego, a 9 samorządami na współfinansowanie projektu pt. „Poprawa jakości powietrza w Subregionie Kędzierzyńsko-Strzeleckim” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020”. Projekt ten obejmuje realizację kilkunastu zadań, wśród których znalazła się m.in. budowa ścieżki rowerowej po nieczynnym nasypie kolejowym przez teren gmin Cisek, Polska Cerekiew oraz Reńska Wieś.
W przypadku gminy Cisek długość ścieżki według założonego w koncepcji kilometrażu wynosi 1 725 m., a w gminie Polska Cerekiew 5 434,50 m.
W gminie Reńska Wieś przedsięwzięcie rozpoczyna się przy krawędzi jezdni ul. Kozielskiej w Większycach (tuż przy wjeździe do Kędzierzyna-Koźla), a kończy na granicy gminy Reńska Wieś i gminy Cisek. Długość ścieżki według założonego w koncepcji kilometrażu wynosi 8 840,55 m.
Ponadto w przypadku wszystkich trzech gmin pomyślano o niezbędnych elementach związanych z infrastrukturą ścieżki rowerowej. Należy tu wymienić oznakowanie, wiaty, ławki, kosze, stojaki na rowery, placyki postojowe i zatoki parkingowe, informatory, bramownice i oświetlenie. Dodatkowymi atrakcjami są place zabaw czy też mini siłownie.
Poniżej zamieszczamy fotogalerię z przejazdu całą trasą, począwszy od Reńskiej Wsi (gdzie prace budowlane jeszcze trwają), aż po Polską Cerekiew. Po drodze mijamy: Długomiłowice, Sukowice, czy też Zakrzów oraz stare, zniszczone dworce kolejowe, które - mimo fatalnego stanu technicznego - wciąż zachowują swój klimat. To świetna wycieczka krajoznawcza dla całych rodzin.
Napisz komentarz
Komentarze