Badanie organizuje projekt REGIOGMINA przy wsparciu Związku Miast Polskich. Jak czytamy na stronie ZMP: „Do prawie 2,5 tys. samorządów gminnych została rozesłana zindywidualizowana ankieta, która ma na celu pozyskanie wiedzy o tym, jak gminy postrzegają swoją rolę we wspieraniu lokalnej przedsiębiorczości, identyfikację narzędzi stosowanych w gminach oraz zebranie informacji na temat barier prawnych i systemowych, które utrudniają samorządom skuteczne działania na rzecz rozwoju gospodarczego. Raport zostanie opublikowany w czerwcu.
Badanie odbywa się w kontekście trudnej sytuacji spowodowanej epidemią COVID-19 i daje szansę na zainicjowanie szerokiej debaty o roli samorządów we wspieraniu rozwoju gospodarczego. Umożliwi spojrzenie na lokalną gospodarkę w sposób całościowy, w dłuższym horyzoncie czasowym oraz ponowne przemyślenie zadań samorządu jako czynnika stymulującego procesy prorozwojowe. Stwarza też okazję do wymiany doświadczeń i zidentyfikowania problemów prawnych i systemowych, które ograniczają skuteczność działań samorządów.
Ankieta ma także walor edukacyjny. Badanie rozpoczyna się od zdefiniowania zadań administracji samorządowej, a dalej jest próbą identyfikacji narzędzi, które gminy stosują. Ponadto badanie prowadzone jest w sposób, który umożliwia poznanie definicji terminów bardziej technicznych oraz zawiera przykłady zastosowania różnego rodzaju instrumentów.
Badanie zorganizowano w ramach projektu REGIOGMINA (realizowanego przez konsorcjum złożone z dwóch wyższych uczelni – SGH i Uniwersytetu Mikołaj Kopernika w Toruniu – oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego) przy wsparciu trzech korporacji samorządowych: Związku Miast Polskich, Związku Gmin Wiejskich RP oraz Związku Powiatów Polskich”.
Termin przesyłania wypełnionego kwestionariusza upływa w piątek, 5 czerwca 2020 r. Jeśli któryś z samorządów nie otrzymał jeszcze indywidualnego zaproszenia do udziału w ankiecie, organizatorzy przedsięwzięcia zachęcają do bezpośredniego kontaktu z koordynatorem badania, email: [email protected].
Napisz komentarz
Komentarze