Na ostatniej sesji rady miasta przyjęto jednomyślnie dwie ważne uchwały. Pierwsza z nich pozbawia kategorii drogi gminnej dotychczasowy odcinek ul. Wyspiańskiego (od skrzyżowania z ul. Dunikowskiego z ul. Kłodnicką do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w ciągu DK 40). Druga z nich poszerza obecny katalog dróg gminnych o dotychczasowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 418, tj. ul. Racławickiej (od skrzyżowania ul. Łukasiewicza z ul. Dunikowskiego do ul. 24 Kwietnia) oraz ul. 24 Kwietnia (od ul. Racławickiej do skrzyżowania ul. Głubczyckiej z ul. Raciborską).
W pierwszym przypadku - jak wynika z uzasadnienia do projektu uchwały - z dniem oddania do użytkowania obwodnicy miasta w ciągu DK 40 stary przebieg tej drogi w Kędzierzynie-Koźlu, z mocy ustawy o drogach publicznych, stał się ciągiem dróg gminnych. Powstała sytuacja, gdzie droga wojewódzka nr 423 kończy się na skrzyżowaniu z drogą gminną - ul. Dunikowskiego, a zgodnie z zasadami drogi określonej kategorii powinny kończyć się na drodze co najmniej tej samej kategorii lub na granicy państwa.
Celem wprowadzenia czytelniejszego przebiegu dróg w Kędzierzynie-Koźlu oraz wyeliminowania nieprawidłowości zasadne stało się wyłączenie ul. Wyspiańskiego z ciągu dróg gminnych, dzięki czemu teraz stanowić ona będzie naturalne wydłużenie drogi wojewódzkiej nr 423.
Ulica Stanisława Wyspiańskiego w sposób właściwy powiąże teraz drogę krajową nr 40 (al. Armii Krajowej) i wojewódzką nr 408 (ul. Gliwicką). Szacuje się, iż po pozbawieniu kategorii drogi gminnej ul. Wyspiańskiego (od skrzyżowania z ul. Dunikowskiego z ul. Kłodnicką do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w ciągu DK 40) wpływy do budżetu gminy z tytułu zajęcia pasa drogowego zmaleją o 3 125 zł rocznie. Natomiast koszty utrzymania zmaleją o 62 500 zł rocznie.
W przypadku drugiego projektu uchwały argumentowano, że droga wojewódzka 418 na terenie miasta Kędzierzyna-Koźla ma swoje zakończenie na połączeniu z drogą niższego rzędu. Na odcinku od skrzyżowania z ul. Łukasiewicza do DW 410 - ul. Racławickiej biegnie w ścisłej zabudowie miejskiej, ponadto nie spełnia wymogów stawianych drogom wojewódzkim. Odcinek DW 418 użytkowany jest głównie przez mieszkańców oraz lokalnych przedsiębiorców, przez co stanowi uzupełnienie miejskiej sieci dróg. Z tego względu zasadne było zaliczenie tego odcinka do kategorii dróg gminnych.
Szacuje się, że po zaliczeniu do kategorii drogi gminnej odcinka DW 418, tj. ul. Racławickiej (od skrzyżowania ul. Łukasiewicza z ul. Dunikowskiego do ul. 24 Kwietnia) oraz ul. 24 Kwietnia (od ul. Racławickiej do skrzyżowania ul. Głubczyckiej z ul. Raciborską) do kategorii dróg gminnych wpływy do budżetu gminy z tytułu zajęcia pasa drogowego wyniosą w skali roku 2 250 zł, natomiast koszty utrzymania szacowane są na poziomie 52 000 zł rocznie.
Napisz komentarz
Komentarze