Przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury, Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Centrum Unijnych Projektów Transportowych we współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego projekt Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ), wchodzi w fazę konsultacji.
Celem tego przedsięwzięcia jest wypracowanie siatki połączeń przyjaznej dla pasażera, opartej na prognozach ruchu osób, analizach przepustowości infrastruktury kolejowej i skonsultowanej ze społeczeństwem, organizatorami transportu, potencjalnymi przewoźnikami i branżą transportową. Będzie ona podstawą dla opracowania nowego planu transportowego dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych począwszy od grudnia 2030 r. do grudnia 2040 r.
W związku z wygaśnięciem obecnie obowiązującej umowy na świadczenie usług publicznych w międzywojewódzkim i międzynarodowym transporcie kolejowym między Ministerstwem Infrastruktury a PKP Intercity S.A., od grudnia 2030 r. wchodzi obowiązek przetargowego wyboru operatora świadczącego przewozy dalekobieżne o charakterze służby publicznej.
W ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy planowane jest wdrożenie zintegrowanej siatki połączeń w ruchu dalekobieżnym, która będzie odpowiednio skoordynowana wewnętrznie oraz z połączeniami regionalnymi. Dlatego rozpoczynają się szerokie konsultacje mające na celu wypracowanie rozwiązań odpowiadających pasażerom i możliwych do realizacji przez branżę kolejową.
Do końca sierpnia
Trwa rejestracja na konsultacje z przewoźnikami, do udziału w których zaproszeni są obecni i potencjalni przewoźnicy kolejowi. Aby wziąć udział w procesie konsultacyjnym należy zarejestrować się do 31 sierpnia 2024 r. Rozpoczynają się też konsultacje instytucjonalne z organizatorami transportu na szczeblu wojewódzkim i aglomeracyjnym oraz z ościennymi krajami w zakresie połączeń międzynarodowych. Ponadto planowane są konsultacje publiczne z udziałem społeczeństwa oraz organizacji eksperckich, branżowych i naukowo technicznych, których terminy zostaną wkrótce podane do wiadomości.
Horyzontalny Rozkład Jazdy to kompleksowe zarządzanie koncepcją rozkładową na obszarze całej Polski w perspektywie długoterminowej. Ma wykorzystywać efekty modernizacji linii kolejowych prowadzonych przez PLK S.A. oraz budowy nowych linii dużych prędkości realizowanych przez CPK.
Odległa perspektywa
HRJ zostanie opracowany na rozkłady jazdy 2030/31 – 2039/40 z perspektywą 2049/50.
Dodatkowo, zgodnie z wymogami IV pakietu kolejowego, poczynając od rozkładu jazdy 2030/2031 realizacja kolejowych przewozów pasażerskich w ramach służby publicznej będzie realizowana przez operatorów wyłonionych w drodze przetargów. Procedura przetargowa umożliwia w prosty, niedyskryminujący i czytelny sposób przystąpić do niej każdemu zainteresowanemu przewoźnikowi kolejowemu. Nowe umowy na realizację przewozów najprawdopodobniej zostaną zawarte na 10 lat tj. do roku 2040.
Na uwagę zasługuje fakt, że rządowa koncepcja ewidentnie ucieka od największej bolączki polskiej kolei, czyli od budowy nowych linii kolejowych, co znajduje odzwierciedlenie również w tym planie. Od 1989 roku w Polsce nie wybudowano żadnej nowej linii, nie licząc Gdańska, gdzie budował samorząd, a nie PKP PLK. Dlatego oprócz Y (Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem), plan skupia się właściwie na modernizacji już istniejących linii. Wywołuje to spory niedosyt, choć zdaniem niektórych, urealnia jego realizację.
Ekspresowe i pośpieszne
Pociągi ekspresowe mają realizować najszybsze połączenia międzynarodowe oraz pomiędzy największymi aglomeracjami z małą liczbą postojów, umożliwiając tym samym szybkie podróżowanie w najdalszych relacjach.
Natomiast pociągi pośpieszne będą stanowiły podstawę komunikacji dalekobieżnej w Polsce i przewidziano dla nich gęstszą siatkę postojów niż dla pociągów ekspresowych. W projekcie zakłada się obsługę miast powiatowych, a także innych ważniejszych miejscowości, ośrodków turystycznych czy węzłów przesiadkowych. W tym segmencie najważniejszymi ciągami przewozowymi będą:
• Berlin - Szczecin - Słupsk - Trójmiasto - Olsztyn - Białystok,
• Zielona Góra / Gorzów Wielkopolski - Poznań - Warszawa - Lublin - Chełm / Białystok - Suwałki,
• Kołobrzeg / Ustka - Białogard - Piła - Poznań - Wrocław - Opole - GZM - Kraków - Rzeszów - Przemyśl,
• Świnoujście - Szczecin - Poznań - Ostrów Wielkopolski - GZM - Kraków,
• Szczecin - Zielona Góra - Wrocław - Kędzierzyn-Koźle - Rybnik - Bielsko-Biała,
• Opole - Częstochowa - Piotrków Trybunalski - Warszawa - Olsztynek - Olsztyn,
• Wrocław - Krotoszyn - Ostrów Wielkopolski - Kalisz - Łódź - Warszawa - Siedlce - Terespol,
• Cieszyn - Bielsko-Biała - Katowice - Częstochowa - Łódź - Kutno - Toruń - Bydgoszcz - Trójmiasto,
• Kraków - Kielce - Radom - Warszawa - Iława - Trójmiasto - Władysławowo / Olsztyn,
• Kołobrzeg - Piła - Bydgoszcz - Kutno - Warszawa - Lublin - Stalowa Wola - Rzeszów / Zamość,
• Warszawa - Radom - Skarżysko-Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski - Tarnobrzeg - Rzeszów.
Potencjał magistrali kolejowej
Pod względem przewozów pasażerskich Horyzontalny Rozkład Jazdy uwzględnia więc rolę kędzierzyńsko-kozielskiego węzła kolejowego. Przez nasze miasto przejeżdżać bowiem będą zarówno pociągi ekspresowe, jak i pośpieszne.
W tym kontekście (poza kwestią demograficzną, mającą bezpośrednie przełożenie na liczbę potencjalnych pasażerów) nie sposób pominąć też aspektu gospodarczego.
Niezwykle istotne jest to, aby decydenci pamiętali również o tym, że międzynarodowy korytarz transportowy, którego częścią jest linia E 30 (Korytarz III - Berlin /Drezno - Wrocław - Opole - Katowice - Kraków - Kijów) prowadzi właśnie przez Opole, Górażdże, Gogolin, Zdzieszowice, Kędzierzyn-Koźle i dalej w kierunku Gliwic.
Niewątpliwie wspomniany tu odcinek biegnący przez Opolszczyznę, wciąż utrzymuje swoją strategiczną pozycję na kolejowej mapie Polski. Największa w Europie koksownia w Zdzieszowicach, cementownia w Choruli oraz inne zakłady cementowo-wapiennicze w gminie Gogolin, przedsiębiorstwa z branży chemicznej działające w Kędzierzynie-Koźlu w dużym stopniu opierają się na transporcie kolejowym. W związku z tym ma to znaczenie nie tylko dla funkcjonowania tych firm, ale jest także źródłem przychodów dla PKP. Ten rejon Opolszczyzny to zagłębie gospodarcze naszego województwa, dlatego należy oczekiwać, że linia ta będzie przez cały czas traktowana priorytetowo.
Wstępny zarys
Trwają już także przymiarki do nowego rozkładu pociągów dalekobieżnych, który obowiązywać będzie od grudnia tego roku. Mamy przy tej okazji kilka istotnych informacji zwłaszcza dla pasażerów korzystających z dworca PKP w Kędzierzynie-Koźlu. Wstępny zarys rozkładu PKP Intercity 2024/25 przewiduje, że przez nasze miasto przejeżdżać będą:
- IC ARTUS relacji ŻYWIEC - GDYNIA
- IC DANIUBUS relacji WIEN HBF - Wroclaw Gł.
- IC GALICJA relacji PRZEMYŚL GŁ - BERLIN HBF
- IC HALNY relacji POZNAŃ GŁ – ZAKOPANE
- IC MATEJKO relacji PRZEMYŚL GŁ - SZCZECIN GŁ
- IC ODRA relacji KRAKÓW GŁ - BERLIN HBF
- IC PRZEMYŚLANIN relacji PRZEMYŚL GŁ - ŚWINOUJŚCIE /USTKA
- IC ROZEWIE relacji HEL /GDYNIA GŁ - PRZEMYŚL GŁ
- IC SKARBEK relacji OLSZTYN GŁ - RACIBÓRZ
- TLK SUDETY relacji KRAKÓW GŁ - JELENIA GŁ
- TLK SZCZELINIEC relacji KRAKÓW GŁ - JELENIA GÓRA
- TLK SZYNDZIELNIA relacji ŻYWIEC - GDYNIA GŁ/HEL
- IC WAWEL relacji PRZEMYŚL GŁ - BERLIN HBF
- IC WOLIN relacji KRAKÓW GŁ - ŚWINOUJŚCIE
Pod znakiem zapytania pozostają następujące połączenia:
- Obecny IC CHEŁMOŃSKI relacji KRAKÓW GŁ - ŚWINOUJŚCIE
- Obecny TLK ROZTOCZE relacji LUBLIN - BOHUMIN.
Poniżej w załączniku do pobrania mapka Horyzontalnego Rozkładu Jazdy w wysokiej rozdzielczości.
Napisz komentarz
Komentarze