Reklama
wtorek, 5 listopada 2024 01:18
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Katarzyna Kukolka-Bogocz stawia na racjonalizację wydatków

- Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób przejrzysty, celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów - mówi Katarzyna Kukolka-Bogocz, kandydatka na prezydenta Kędzierzyna-Koźla. Racjonalizacja wydatków jest jednym z założeń jakie stawia sobie, jeżeli zostanie wybrana na urząd prezydenta. Uważa, że miasto nie powinno wydawać kilkuset tysięcy złotych na koziołki czy 700 tys. na lokomotywę w sytuacji gdy brakuje pieniędzy na remonty dróg.
  • Źródło: Materiał promocyjny
Katarzyna Kukolka-Bogocz stawia na racjonalizację wydatków
Miasto okiem doświadczonego menagera

Katarzyna Kukolka-Bogocz zarządzaniem zajmuje się od wielu lat. Podczas swojej kadencji jako radna miejska wnikliwie obserwowała jak funkcjonuje nasze miasto. Wnioski, które wyciągnęła spowodowały, że podjęła decyzję aby ubiegać się o urząd prezydenta Kędzierzyna-Koźla. Z wykształcenia jest absolwentką Wyższej Szkoły Bankowej na kierunku zarządzanie, a jeszcze w tym roku będzie bronić tytułu Master of Bussines Administration potwierdzającego kwalifikacje menagera najwyższego stopnia. Zawodowo od lat związana jest z biznesem, od ponad 12 lat prowadzi przedsiębiorstwo. Wcześniej zdobywała doświadczenie za granicą na stanowisku głównego koordynatora ds. zarządzania personalnego w dużym przedsiębiorstwie. W firmie tej wdrożyła system rekrutacyjny, który zwiększył liczbę pracowników o 300 procent. Co zmieniłaby w Kędzierzynie-Koźlu? 

Kluczem do rozwiązania większości  problemów w naszym mieście jest racjonalizacja wydatków! W ostatnich latach w Kędzierzynie-Koźlu zrealizowano wiele projektów, które duża część mieszkańców dziś ocenia jako zbędne. Przykładem jest Centrum Ochrony Bioróżnorodności na osiedlu Azoty, którego koszt wyniósł ponad 1,7 mln zł. W ciągu kilku ostatnich lat na terenie miasta ustawiono koziołki. Koszt pierwszych 14 koziołków wyniósł 366.600zł, a na 2024 rok zamówione są kolejne takie rzeźby za kwotę ponad 60.000 zł. Lokomotywa stojąca w okolicy dworca kolejowego kosztowała miasto ponad 700.000 zł.

Katarzyna Kukolka-Bogocz wskazuje, że w sytuacji gdy brakuje pieniędzy na remonty dróg, remonty mieszkań czy usprawnienie komunikacji miejskiej, to wydawanie pieniędzy na wyżej wymienione projekty należy uznać za błędne.
 

Jeśli zostanę wybrana na urząd prezydenta miasta priorytetową kwestią będzie dla mnie mieszkalnictwo. W trakcie mijającej kadencji jako radna miejska brałam udział w pracach komisji rewizyjnej ze szczególnym uwzględnieniem aspektu dostępności tzw. mieszkań komunalnych, czyli lokali mieszkalnych wynajmowanych na czas nieokreślony i lokali socjalnych. Głównie chodzi tu o pustostany. Sprawa jest bardzo ważna z punktu widzenia mieszkańców, albowiem powszechnie znany jest brak dostępności takich mieszkań, a kwestia pustostanów w odbiorze społecznym nie do końca jest jasna. Przyznam, że efekty ustaleń komisji bardzo mnie zaskoczyły. W wyniku kilkuletnich ustaleń mamy wiele danych o pustostanach i jedną podstawową na miesiąc luty 2024, z której wynika, że w Kędzierzynie-Koźlu są 294 pustostany. To mieszkania o różnej rozpiętości metrażowej, od najmniejszych, liczących 23 m2 po kilkupokojowe mieszkania nawet do 100 m2.

Mieszkanie za remont

Jednym z postulatów kontroli komisji rewizyjnej było uruchomienie, na wzór innych miast, mechanizmu w którym oddaje się mieszkanie za remont. Jednak ten system jest dostępny dla osób posiadających określone zdolności finansowe. 

Natomiast mieszkańcy, którzy mają pracę, ale nie stać ich na remontowe wydatki są tą grupą, która czeka na uwolnienie pustostanów. Z moich ustaleń wynika, że miasto remontuje pustostany, ale według mnie jest to ilość niewystarczająca. I liczba takich mieszkań utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Wobec czego jednym z wniosków komisji, powtarzanym co roku, było zwiększenie nakładów na remonty pustostanów o 50 %. 

  • W 2021 roku na modernizację pustostanów wydano 2 311 631,71zł.
  • W 2022 roku odnotowano wzrost tych nakładów i była to kwota 3 037 253,40 zł, 
  • W 2023 roku wydatki te praktycznie wróciły do poziomu z 2021 roku i wynosiły 2 438 724,91 zł. 

Dodatkowym problemem pustostanów jest fakt, że część z nich znajduje się w budynkach, które w całości obecnie nie nadają się do zamieszkania. Istotnym elementem obciążającym budżet MZBK są wydatki ponoszone na utrzymanie pustostanów. Takie lokale generują koszty utrzymania, a przez to, że nie są wynajęte przynoszą kolejną stratę. Koszt utrzymania pustostanów w 2023 roku wyniósł w budynkach należących do gminy 15 516,40zł, a w budynkach będących częścią wspólnot mieszkaniowych 217 330,48 zł. Tu można jeszcze wspomnieć, że podobna sytuacja jest z lokalami użytkowymi, które generują koszty w kwocie 38 601,05 zł w budynkach będących 100 % własnością gminy i 7 593,80 zł w budynkach wspólnot mieszkaniowych. 

Z moich ustaleń wynika, że w 2018 roku wyremontowano 50 pustostanów i pomimo, że w 2020 roku oddano ich 79 to w 2023 roku liczba znowu wynosiła 50. W mojej ocenie wzrost nakładów na remonty pustostanów w 2020 roku był efektem przeprowadzonej kontroli komisji rewizyjnej.

Kandydatka na prezydenta Kędzierzyna-Koźla uważa, że miasto powinno położyć szczególny nacisk na uruchomienie pustostanów. 
 

W tym celu należy przeprowadzić na miejscu inwentaryzację, która umożliwi dokładne wytypowanie obiektów nadających się do najprostszego i najszybszego remontu. Corocznie zwiększać o co najmniej 50 % środki przeznaczane na remonty, co w dalszej perspektywie odbije się pozytywnie także na kosztach obciążających MZBK, o których wspomniałam wcześniej. Nadto wdrożyć systemowy plan remontowania pustostanów na kolejne lata, tak aby rzeczywista ich ilość w konsekwencji została ograniczona tylko do tych obiektów, które wymagają remontu w całości .   

Komunikacja miejska

Inną kluczową kwestią jest transport miejski, który powinien w pełni zaspokoić potrzeby mieszkańców. Mowa tu zarówno o terenach wysoko zurbanizowanych, jak i tych peryferyjnych. Przez lata transport osobowy w Kędzierzynie-Koźlu funkcjonował na podstawie wypracowanego rozkładu jazdy. Po jego zmianie część mieszkańców czuje się wykluczona komunikacyjnie. Głosy niezadowolenia z nowego rozkładu pojawiły się już w pierwszym dniu jego funkcjonowania. Pomimo upływu czasu wielu mieszkańców nadal uważa, że nie realizuje on ich potrzeb.

Właśnie dlatego jako radna postanowiłam zaproponować plan naprawy sytuacji. Ponieważ uważam, że najlepszą metodą kontaktu z mieszkańcami jest kontakt osobisty spędziłam w autobusach MZK dwa dni rozmawiając z pasażerami o ich bolączkach. Przeprowadziłam ponad 500 ankiet. Na podstawie tego badania przygotowałam pierwszy pakiet poprawek, które powinien uwzględniać nowy, zaktualizowany rozkład i przedstawiłam go na Komisji Infrastruktury. W wyniku tych działań na mój wniosek został powołany zespół naprawczy w tej sprawie.   

Racjonalizacja wydatków to kluczowa sprawa dla miasta

Przytoczyłam tylko kilka przykładów w mojej ocenie złych wydatków. Pieniądze publiczne należy wydawać racjonalnie i z rozwagą, albowiem składamy się na nie wszyscy. Odpowiedzialność finansowa za budżet miasta to bardzo poważne zadanie. W tym roku dochody do budżetu miasta przewidziano na kwotę ponad 386 mln zł, wydatki ponad 435 mln zł, a deficyt ponad 49 mln zł. Ja nie poparłam tego budżetu m.in. dlatego, że wiele wydatków i zadłużanie miasta uznaję za niewłaściwe. Miasto powinno kompleksowo dbać o mieszkańców. Zarówno o ich bezpośrednie sprawy, takie jak mieszkania czy komunikacja, jak i o sprawy finansowe całej wspólnoty. 

Jeśli 7 kwietnia dzięki Państwa zaufaniu zostanę wybrana na urząd prezydenta miasta Kędzierzyn-Koźle racjonalizacja miejskich wydatków będzie podstawową sprawą, która umożliwi realizację moich założeń programowych. Jestem zdania, że miasto powinno służyć mieszkańcom i wspierać ich w codziennych czynnościach oraz dbać o interes całej społeczności Kędzierzyna-Koźla.

 

Materiał sfinansowany ze środków KWW Prawo i Sprawiedliwość


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Gość 06.04.2024 10:22
Takie koziolki to zagrożenie życia łatwo się o takie przewrócić i zabić koszt jednej figurki to 3tys zł max a nie 26 zł reszta kasy była do podziału tak działa PO i trzecia droga w całej Polsce

MAFIA 06.04.2024 07:21
Przecież wiadomo że od każdej lipnej inwestycji ci z PO pobierają swoją prowizję tz. haracz ...my ci damy fuchę za 700 tys ale 250tys wraca do nas do kieszeni tak to działa

Koziołek 06.04.2024 01:54
Prawda i jeszcze proszę zmiejszyć pensje społeczniką takim jak dyrektor mzbk adem czy mops średnio zarabiają rocznie ok 200 tys plus dirty radnych na rentach dawno powinni byc a siedza i stolki pilnuja cała ich rodzinka ma prace bo w miescie sa uklady od 30 lat jedna i ta sama mafia a ludzie nie mają gdzie godnie mieszkać i muszą patrzeć jak oni kasę na głupoty wydają

Fr 04.04.2024 22:16
Zabawne: taki doświadczony manager, od 12 lat zajmuje się się biznesem, a w rzeczywistości pani otworzyła najpierw jeden bar, który został zamknięty, bo pustkami świecił, później kolejny bar, który też został zamknięty.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Rychu, taki lepszy RyszardTreść komentarza: Jestem za pojazdami elektrycznymi. Kumpel jest operatorem farm fotowoltaicznych i każą mu na weekend wyłączać fotowoltaikę by elektrownie węglowe działały, a można by wtedy ładować te autobusy. Ale do brzegu: autobusy elektryczne TAK ale POLSKIE, dlaczego Solaris ( no dobra już hiszpański ale w całości klepany w Polsce) nie wygrywa, chyba nie lubi Kędzierzyna. MAN miał kiedyś zakłady w Polsce ale też słabo, przeniósł się z Poznania do Starachowic ale tam robią jedynie konstrukcje... a reszta u Niemca... Jak Polska ma być bogata jeśli w Polsce robi ramę autobusu, a całe wnętrze w Niemczech, na koniec € z dotacji KPO trafia do Niemiec, a my na to pracujemy. Polacy, wiecie, że jestem sympatykiem Niemiec, ale czy wy się na to godzicie?Data dodania komentarza: 4.11.2024, 23:57Źródło komentarza: Urząd Miasta chce poznać zdanie mieszkańców na temat autobusów zeroemisyjnych w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: Wysoki brunetTreść komentarza: Kurek jeszcze zagra? Tak pytam...Data dodania komentarza: 4.11.2024, 23:44Źródło komentarza: Oddaj krew i wejdź za darmo na mecz ZAKSY z Jastrzębskim WęglemAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Co wy promujecie ?Data dodania komentarza: 4.11.2024, 21:53Źródło komentarza: Julia Konik-Rańda: romskie serce i muzyczna pasja w "The Voice of Poland"Autor komentarza: Cała PrawdaTreść komentarza: NIE dla elektryków ! Nawet bogatsza jednostka komunikacji miejskiej MZA W-wa nie kupuje aż tyle elektryków tylko wciąż pojazdy z silnikiem spalinowym. To jest spisek UE przeciw Polsce.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 21:52Źródło komentarza: Urząd Miasta chce poznać zdanie mieszkańców na temat autobusów zeroemisyjnych w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: MatiTreść komentarza: My z sąsiadem Leszkiem, też mamy wspólne usługi i zakupy i dyrektora nie mamy.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 20:25Źródło komentarza: Mariusz Wiśniewski nowym dyrektorem Powiatowego Centrum Usług WspólnychAutor komentarza: Ruchu, taki lepszy Ryszard.Treść komentarza: Z kim skoligacony? Ja Riczi chciałbym wiedzieć, by mieć pewność, że nie zachodzi podejrzenie o nepotyzm. My w PiS zawsze się tym brzydzimy, zawsze negujemy takie praktyki.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 17:32Źródło komentarza: Mariusz Wiśniewski nowym dyrektorem Powiatowego Centrum Usług Wspólnych
Reklama
zachmurzenie małe

Temperatura: 4°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1032 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama