Miasto okiem doświadczonego menagera
Katarzyna Kukolka-Bogocz zarządzaniem zajmuje się od wielu lat. Podczas swojej kadencji jako radna miejska wnikliwie obserwowała jak funkcjonuje nasze miasto. Wnioski, które wyciągnęła spowodowały, że podjęła decyzję aby ubiegać się o urząd prezydenta Kędzierzyna-Koźla. Z wykształcenia jest absolwentką Wyższej Szkoły Bankowej na kierunku zarządzanie, a jeszcze w tym roku będzie bronić tytułu Master of Bussines Administration potwierdzającego kwalifikacje menagera najwyższego stopnia. Zawodowo od lat związana jest z biznesem, od ponad 12 lat prowadzi przedsiębiorstwo. Wcześniej zdobywała doświadczenie za granicą na stanowisku głównego koordynatora ds. zarządzania personalnego w dużym przedsiębiorstwie. W firmie tej wdrożyła system rekrutacyjny, który zwiększył liczbę pracowników o 300 procent. Co zmieniłaby w Kędzierzynie-Koźlu?
Kluczem do rozwiązania większości problemów w naszym mieście jest racjonalizacja wydatków! W ostatnich latach w Kędzierzynie-Koźlu zrealizowano wiele projektów, które duża część mieszkańców dziś ocenia jako zbędne. Przykładem jest Centrum Ochrony Bioróżnorodności na osiedlu Azoty, którego koszt wyniósł ponad 1,7 mln zł. W ciągu kilku ostatnich lat na terenie miasta ustawiono koziołki. Koszt pierwszych 14 koziołków wyniósł 366.600zł, a na 2024 rok zamówione są kolejne takie rzeźby za kwotę ponad 60.000 zł. Lokomotywa stojąca w okolicy dworca kolejowego kosztowała miasto ponad 700.000 zł.
Katarzyna Kukolka-Bogocz wskazuje, że w sytuacji gdy brakuje pieniędzy na remonty dróg, remonty mieszkań czy usprawnienie komunikacji miejskiej, to wydawanie pieniędzy na wyżej wymienione projekty należy uznać za błędne.
Jeśli zostanę wybrana na urząd prezydenta miasta priorytetową kwestią będzie dla mnie mieszkalnictwo. W trakcie mijającej kadencji jako radna miejska brałam udział w pracach komisji rewizyjnej ze szczególnym uwzględnieniem aspektu dostępności tzw. mieszkań komunalnych, czyli lokali mieszkalnych wynajmowanych na czas nieokreślony i lokali socjalnych. Głównie chodzi tu o pustostany. Sprawa jest bardzo ważna z punktu widzenia mieszkańców, albowiem powszechnie znany jest brak dostępności takich mieszkań, a kwestia pustostanów w odbiorze społecznym nie do końca jest jasna. Przyznam, że efekty ustaleń komisji bardzo mnie zaskoczyły. W wyniku kilkuletnich ustaleń mamy wiele danych o pustostanach i jedną podstawową na miesiąc luty 2024, z której wynika, że w Kędzierzynie-Koźlu są 294 pustostany. To mieszkania o różnej rozpiętości metrażowej, od najmniejszych, liczących 23 m2 po kilkupokojowe mieszkania nawet do 100 m2.
Mieszkanie za remont
Jednym z postulatów kontroli komisji rewizyjnej było uruchomienie, na wzór innych miast, mechanizmu w którym oddaje się mieszkanie za remont. Jednak ten system jest dostępny dla osób posiadających określone zdolności finansowe.
Natomiast mieszkańcy, którzy mają pracę, ale nie stać ich na remontowe wydatki są tą grupą, która czeka na uwolnienie pustostanów. Z moich ustaleń wynika, że miasto remontuje pustostany, ale według mnie jest to ilość niewystarczająca. I liczba takich mieszkań utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Wobec czego jednym z wniosków komisji, powtarzanym co roku, było zwiększenie nakładów na remonty pustostanów o 50 %.
- W 2021 roku na modernizację pustostanów wydano 2 311 631,71zł.
- W 2022 roku odnotowano wzrost tych nakładów i była to kwota 3 037 253,40 zł,
- W 2023 roku wydatki te praktycznie wróciły do poziomu z 2021 roku i wynosiły 2 438 724,91 zł.
Dodatkowym problemem pustostanów jest fakt, że część z nich znajduje się w budynkach, które w całości obecnie nie nadają się do zamieszkania. Istotnym elementem obciążającym budżet MZBK są wydatki ponoszone na utrzymanie pustostanów. Takie lokale generują koszty utrzymania, a przez to, że nie są wynajęte przynoszą kolejną stratę. Koszt utrzymania pustostanów w 2023 roku wyniósł w budynkach należących do gminy 15 516,40zł, a w budynkach będących częścią wspólnot mieszkaniowych 217 330,48 zł. Tu można jeszcze wspomnieć, że podobna sytuacja jest z lokalami użytkowymi, które generują koszty w kwocie 38 601,05 zł w budynkach będących 100 % własnością gminy i 7 593,80 zł w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
Z moich ustaleń wynika, że w 2018 roku wyremontowano 50 pustostanów i pomimo, że w 2020 roku oddano ich 79 to w 2023 roku liczba znowu wynosiła 50. W mojej ocenie wzrost nakładów na remonty pustostanów w 2020 roku był efektem przeprowadzonej kontroli komisji rewizyjnej.
Kandydatka na prezydenta Kędzierzyna-Koźla uważa, że miasto powinno położyć szczególny nacisk na uruchomienie pustostanów.
W tym celu należy przeprowadzić na miejscu inwentaryzację, która umożliwi dokładne wytypowanie obiektów nadających się do najprostszego i najszybszego remontu. Corocznie zwiększać o co najmniej 50 % środki przeznaczane na remonty, co w dalszej perspektywie odbije się pozytywnie także na kosztach obciążających MZBK, o których wspomniałam wcześniej. Nadto wdrożyć systemowy plan remontowania pustostanów na kolejne lata, tak aby rzeczywista ich ilość w konsekwencji została ograniczona tylko do tych obiektów, które wymagają remontu w całości .
Komunikacja miejska
Inną kluczową kwestią jest transport miejski, który powinien w pełni zaspokoić potrzeby mieszkańców. Mowa tu zarówno o terenach wysoko zurbanizowanych, jak i tych peryferyjnych. Przez lata transport osobowy w Kędzierzynie-Koźlu funkcjonował na podstawie wypracowanego rozkładu jazdy. Po jego zmianie część mieszkańców czuje się wykluczona komunikacyjnie. Głosy niezadowolenia z nowego rozkładu pojawiły się już w pierwszym dniu jego funkcjonowania. Pomimo upływu czasu wielu mieszkańców nadal uważa, że nie realizuje on ich potrzeb.
Właśnie dlatego jako radna postanowiłam zaproponować plan naprawy sytuacji. Ponieważ uważam, że najlepszą metodą kontaktu z mieszkańcami jest kontakt osobisty spędziłam w autobusach MZK dwa dni rozmawiając z pasażerami o ich bolączkach. Przeprowadziłam ponad 500 ankiet. Na podstawie tego badania przygotowałam pierwszy pakiet poprawek, które powinien uwzględniać nowy, zaktualizowany rozkład i przedstawiłam go na Komisji Infrastruktury. W wyniku tych działań na mój wniosek został powołany zespół naprawczy w tej sprawie.
Racjonalizacja wydatków to kluczowa sprawa dla miasta
Przytoczyłam tylko kilka przykładów w mojej ocenie złych wydatków. Pieniądze publiczne należy wydawać racjonalnie i z rozwagą, albowiem składamy się na nie wszyscy. Odpowiedzialność finansowa za budżet miasta to bardzo poważne zadanie. W tym roku dochody do budżetu miasta przewidziano na kwotę ponad 386 mln zł, wydatki ponad 435 mln zł, a deficyt ponad 49 mln zł. Ja nie poparłam tego budżetu m.in. dlatego, że wiele wydatków i zadłużanie miasta uznaję za niewłaściwe. Miasto powinno kompleksowo dbać o mieszkańców. Zarówno o ich bezpośrednie sprawy, takie jak mieszkania czy komunikacja, jak i o sprawy finansowe całej wspólnoty.
Jeśli 7 kwietnia dzięki Państwa zaufaniu zostanę wybrana na urząd prezydenta miasta Kędzierzyn-Koźle racjonalizacja miejskich wydatków będzie podstawową sprawą, która umożliwi realizację moich założeń programowych. Jestem zdania, że miasto powinno służyć mieszkańcom i wspierać ich w codziennych czynnościach oraz dbać o interes całej społeczności Kędzierzyna-Koźla.
Materiał sfinansowany ze środków KWW Prawo i Sprawiedliwość
Napisz komentarz
Komentarze