Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:14
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Do 30 września obowiązuje zakaz korzystania z wód Kanału Gliwickiego

11 września w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się konferencja prasowa w sprawie sytuacji na Kanale Gliwickim. Podczas jej trwania poinformowano o wprowadzeniu zakazu korzystania z wód kanału na odcinku od Śluzy Nowa Wieś do Śluzy Sławięcickiej oraz od Śluzy Sławięcickiej do granicy województwa opolskiego.
  • Źródło: Województwo Opolski
Do 30 września obowiązuje zakaz korzystania z wód Kanału Gliwickiego

W szczególności zabrania się spożywania wody, wchodzenia do niej, kąpieli, połowów i spożywania ryb, pojenia zwierząt, używania wody do celów gospodarczych w tym podlewania, uprawiania sportów wodnych i turystyki oraz innych działań wiążących się z bezpośrednim kontaktem z wodą. Zakaz obowiązuje od 11 do 30 września.

W konferencji brali udział: Wojewoda Opolski Sławomir Kłosowski, zastępca dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Stanisław Potoniec, dyrektor RZGW w Gliwicach Mirosław Kurz, naczelnik Wydziału Planowania Operacyjnego Komendy Wojewódzkiej PSP w Opolu st. kpt. Roman Wyszka, dyrektor Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska Wojciech Jarczak oraz Wojewódzki Komendant Państwowej Straży Rybackiej Maria Niedziółka.

Wojewoda wskazał, że sytuacja jest pod stałą i bieżącą kontrolą od chwili powzięcia pierwszych sygnałów o przypadkach śnięcia ryb. Od piątku Wojewoda zwoływał Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego, gdzie analizowano sytuację i debatowano jak przeciwdziałać śnięciu ryb oraz ograniczyć szkody powstałe w wyniku zdarzeń na Kanale Gliwickim. Zarówno w sobotę, niedzielę jak i dzisiaj odbyły się kolejne posiedzenia WZZK. W sobotnim posiedzeniu WZZK uczestniczyli także (w formie wideokonferencji) przedstawiciele Dolnośląskiego i Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Podległe Wojewodzie Opolskiemu służby monitorują sytuację z dnia na dzień, z godziny na godzinę. Wody podlegają lustracji i są patrolowane. Ze względu na bezpieczeństwo działania na wodzie są prowadzone wyłącznie w ciągu dnia; w nocy nie odbywają się żadne rejsy. Pobierane są próbki wody do badań (podjęto działania mające na celu skrócenie czasu oczekiwania na wyniki tychże badań). Służby odsyłają do laboratorium także odłowione ryby. Informacje są przekazywane na bieżąco właściwym organom i służbom w celu zapewnienia jak najszybszej reakcji na zdarzenia. Organy administracji rządowej (jak również podległe im służby, policje i straże) na bieżąco rzetelnie informują opinię publiczną o zaistniałych faktach m.in. za pośrednictwem Facebooka oraz oficjalnych stron urzędowych. W żadnym wypadku nie są podejmowane działania zmierzające do zatajania jakichkolwiek faktów związanych z sytuacją na Kanale Gliwickim. 

Działania służb na wodach II Sekcji Kanału ograniczono do minimum poprzez zaangażowanie jak najmniejszej niezbędnej liczby sprzętu. Taka organizacja działań ma na celu ograniczenie rozprzestrzenienia się złotej algi oraz zapobieganie mąceniu wody.

Wojewoda Opolski wydał również Rozporządzenie Porządkowe NR 0510/P/29/2023 r. w sprawie wprowadzenia zakazu korzystania z wód Kanału Gliwickiego (Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego z 2023 r. poz. 2709).

Na dzisiejszym (11.09.2023 r.) WZZK podjęto decyzję o postawieniu zapory z biostabilizatora przy ujściu Kanału Kędzierzyńskiego do Kanału Gliwickiego.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama