Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:12
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Związek Międzygminny "Czysty Region" stawia na śmieciarki dwukomorowe

Wielu mieszkańców uważa, że segregacja odpadów nie ma sensu, bo i tak wszystko trafia do jednej śmieciarki. Ale nowe śmieciarki mają dwie komory.
Związek Międzygminny "Czysty Region" stawia na śmieciarki dwukomorowe

Związek Międzygminny "Czysty Region" kolejny raz wychodzi z inicjatywą edukacyjną do mieszkańców. Tym razem postanowili zaprezentować, jak działa śmieciarka dwukomorowa.

- Widzimy wiele starań jeśli chodzi o segregację, zarządcy budynków i mieszkańcy zwracają na to uwagę. Ale problem nadal istnieje - zaznacza Karina Kacperczyk. przewodnicząca zarządu Związku Międzygminnego "Czysty Region".

Przed Czystym Regionem spore wyzwanie w postaci osiągnięcia odpowiedniego poziomu recyklingu, który w bieżącym roku musi wynieść minimalnie aż 35 procent.

- Chcielibyśmy pokazać mieszkańcom w praktyce, jak to wygląda, dlaczego jest to takie ważne dla nas wszystkich, a także pokazać z czym mierzymy się na co dzień. Przy okazji chcielibyśmy obalić mit, że wszystkie odpady trafiają do jednej śmieciarki. Bo może demotywować to, że podjeżdża śmieciarka i zabiera dwie frakcje - dodała Karina Kacperczyk.

Za niesegregowanie odpadów grozi kara w wysokości od 2 do 4-krotności opłaty podstawowej za wywóz. Jest to zalecenie ustawodawcy. Związek Międzygminny "Czysty Region" ustalił, że będzie to dwukrotność podstawowej opłaty.

- Okazuje się, że wychowanie przez kieszeń jest bardzo skuteczne. Od czasu wprowadzenia sankcji segregacja bardzo się poprawiła - powiedziała Brygida Kolenda-Łabuś, była przewodnicząca Związku Międzygminnego "Czysty Region".

Czysty Region każdego roku prowadzi szereg kampanii promujących prawidłową segregację - począwszy od przedszkoli, przez szkoły, aż po seniorów.

- W pierwszym półroczu 2023 stwierdziliśmy już 111 przypadków nieselektywnej zbiórki, z czego 49, czyli blisko połowa dotyczyła zabudowy wielorodzinnej na terenie Kędzierzyna-Koźla. I już wydaliśmy 14 decyzji zwiększających opłatę za niesegregowanie odpadów - powiedziała Anna Piróg-Nowak z "Czystego Regionu".

Mieszkańcy coraz bardziej uczą się segregacji. Z jednej strony profilaktyka, a z drugiej kary powodują, że zaczyna się myśleć nad czynami.

- Jest zdecydowanie większa poprawa jeśli chodzi o odpady typu szkło, papier, czy plastik. Oczywiście popiół i bio, bo to wszystko są odpady podstawowe, które segregujemy w sposób naturalny. Są jeszcze odpady zmieszane i tutaj nie do końca wygląda to tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Jest jeszcze dużo pracy na rzecz uświadamiania mieszkańców, że należy jeszcze dokładniej segregować te odpady. Jednym z największych kosztów naszej spółki jest pozbycie się odpadów, które właśnie są źle posegregowane - wyjaśnia Grzegorz Mankiewicz, prezes zarządu Związku Międzygminnego "Czysty Region".

Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu „MAMY RADY NA ODPADY” – kampania edukacyjna na terenie województwa opolskiego” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego w partnerstwie m.in. ze Związkiem Międzygminnym „Czysty Region” oraz Gminą Kędzierzyn-Koźle.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna