Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:17
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Policja wyjaśnia szczegółowe okoliczności i przyczyny tragicznego wypadku

Podwójny śmiertelny wypadek, do którego doszło na początku czerwca na DK40 pomiędzy Pokrzywnicą a Twardawą na wysokości zjazdu na Dobieszowice, sprawił, że niektórzy zaczęli doszukiwać się jego przyczyny w zaniedbaniach ze strony zarządcy drogi. Dziś nie sposób dojść, w jakim stopniu to wysoka trawa, jak się okazuje - zdaniem specjalistów - w pewnym stopniu ograniczająca nieszczęsnego dnia w tamtym miejscu widoczność, była jedną ze składowych, które doprowadziły do tragedii. Pewne jest jedno: na drodze ostrożność trzeba zachowywać zawsze, a w  szczególności, gdy napotykamy elementy, które ograniczają naszą widoczność.
Policja wyjaśnia szczegółowe okoliczności i przyczyny tragicznego wypadku

Autor: Policja

To po stronie kierowcy leży zachowanie najwyższej ostrożności przy wyjeżdżaniu z drogi podporządkowanej na drogę z pierwszeństwem i upewnienie się, że nasz manewr można wykonać bezpiecznie. 

Siódmego czerwca w wyniku zdarzenia dwóch samochodów osobowych śmierć na miejscu poniosła 18-letnia kierująca seatem oraz, po przetransportowaniu do szpitala, jej 49-letnia matka - obie były mieszkankami Dobieszowic w gminie Walce. Wyjeżdżając z drogi podporządkowanej, młoda kierowczyni nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu kierującemu audi 20-latkowi.

Niedługo po tym zdarzeniu wylała się w sieci fala komentarzy, sugerujących, że wina leży po stronie zarządcy drogi.

"Dziewczyna zginęła przez zaniedbania GDDKiA. Nie dbają o koszenie. Trawa tak wysoka, że nic nie widać. Sam bym się nadział w Pokrzywnicy, wyjeżdżając na główną drogę. Zresztą (...) sami możecie sprawdzić, że trawa ma ponad metr wysokości" - napisał do nas w wiadomości prywatnej tragicznego dnia jeden z czytelników.

Pogrzeby ofiar wypadku odbyły się w trzecim tygodniu czerwca.

Nieoceniona druga para oczu

- Wyjeżdżając z drogi podporządkowanej na drogę z pierwszeństwem, musimy ustąpić pierwszeństwa wszystkim, którzy się na tej drodze znajdują - przekazuje sierż. szt. Monika Frąckowiak, p. o. specjalisty do spraw prasowo-informacyjnych w KPP w Kędzierzynie-Koźlu, z którą skontaktowaliśmy się 21 czerwca.

Co jednak w przypadku, gdy nie mamy zapewnionej dostatecznej widoczności? Wszak nie tylko wysoka trawa może być przeszkodą. Nieraz pole widzenia ograniczają po prostu budynki czy ogrodzenia.

- Powinniśmy sobie zapewnić osobę, która nam powie, czy możemy bezpiecznie wyjechać na drogę z pierwszeństwem - odpowiada Monika Frąckowiak. - Jeśli nie mamy takiej osoby, dobrze jest samemu wyjść z pojazdu i się rozejrzeć - dodaje.

Zazwyczaj tak się nie dzieje, ponieważ radzimy sobie, wysuwając się pojazdem z minimalną prędkością na drogę z pierwszeństwem, by - poszerzając sobie pole widzenia - upewnić się, czy możemy bezpiecznie wyjechać z drogi podporządkowanej.

- Jednak postępując w ten sposób, już wyjeżdżamy na drogę z pierwszeństwem. Bezpieczniej zatem będzie samemu to sprawdzić, choćby wychodząc z pojazdu - mówi rzecznik prasowa kędzierzyńsko-kozielskiej policji.

Specjaliści działają

Na miejscu, w którym doszło do wypadku, byli obecni eksperci z wydziału ruchu drogowego. Wówczas trawa nie była skoszona. Mundurowi byli wtedy w stanie ocenić, czy faktycznie uniemożliwiała ona całkowicie widzenie.

- Okazało się, że tamtego dnia trawa ograniczała pole widzenia tylko w pewnym stopniu. Natomiast nie zasłaniała wszystkiego. Było się w stanie upewnić, czy bezpiecznie można wyjechać z drogi podporządkowanej na drogę z pierwszeństwem - przekazuje Monika Frąckowiak.

Czynności w sprawie nieszczęśliwego wypadku trwają. Postępowanie prowadzą policjanci z wydziału ruchu drogowego, którzy obsługiwali wypadek, oraz funkcjonariusze z wydziału dochodzeniowo-śledczego. Włączyła się w nie również prokuratura. Ponadto mają zostać powołani biegli z zakresu wypadków drogowych.

- Będziemy dochodzić do tego, jakie były szczegółowe okoliczności i przyczyny tego tragicznego wypadku - zapewnia rozmówczyni.

Z pytaniami do zarządcy drogi...

... w kontkeście śmiertelnego wypadku zwróciliśmy się 12 czerwca. Interesowało nas, jak często GDDKiA w Opolu przeprowadza wykaszanie poboczy, na podstawie jakich wytycznych je przeprowadza, a także, jaka jest skala prac i środków przeznaczanych na to zadanie.

"W bieżącym roku wykaszanie na sieci dróg krajowych w naszym regionie zaplanowano dwa razy (dla poboczy) i raz dla całego pasa drogowego. Ze względów bezpieczeństwa, tam gdzie jest to niezbędne, koszenie jest wykonywane częściej. Koszenie pasów drogowych odbywa się na podstawie wytycznych bieżącego utrzymania dróg" - przekazała nam 14 czerwca Agata Andruszewska, rzecznik prasowy GDDKiA w Opolu.

Poinformowała nadto, że w 2022 r. wykaszano czterokrotnie obręby miast i miejscowości oraz odcinki objęte pozwoleniami wodno-prawnymi. Zaś koszenie obiektów inżynierskich było wykonywane trzykrotnie, wykoszono raz cały pas drogowy i raz pobocza - dodatkowo w razie potrzeb wykonywano koszenie rond i skrzyżowań.

"Łączna kwota, jaka została zaplanowana na bieżące utrzymanie dróg w województwie opolskim w tym roku (włącznie z koszeniem oraz zimowym utrzymaniem dróg), to ponad 77 mln zł" - czytamy w odpowiedzi.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Marek 03.08.2023 09:49
Co ten rzecznik pieprzy za głupoty wyjść z samochodu i co rozejrzeć się wejść z powrotem wolne ruszam i bach w auto które nadjechało w czasie kiedy wracałem do samochodu

Oburzony czytelnik 21.06.2023 20:48
,,Okazało się, że tamtego dnia trawa ograniczała pole widzenia tylko w pewnym stopniu. Natomiast nie zasłaniała wszystkiego'' czy wy widzicie co piszecie? W trakcie tego pechowego dnia podczas działań straży pożarnej i policji przyszła ulewa nawet na zdjęciach widać że jest mokro i trawa się położyła. Normalnie trawa stała tak wysoko że nadjeżdżający samochód było widać dopiero 5 m przez wjazdem na podporządkowaną... A jeśli drogowcy koszą trawe to mogli by zrobić to do końca a nie tylko do znaku koniec terenu zabudowanego.. Droga na Dobieszowice została wykoszona z głównej aż pod tory a ,,Droga krajowa'' tylko w niektórych miejscach.

AntyNWO 21.06.2023 14:46
Mam wyjść z auta i sprawdzić czy nic nie jedzie? A może jeszcze mam wozić kosiarkę aby skosić pobocze? I pachołki oraz znaki drogowe? Bzdura...niech zarządca drogi weźmie w końcu odpowiedzialność za to że nie dopilnował aby wyjazd był bezpieczny a pobocze miało odpowiednią widoczność. Pamiętam jak był wypadek na zwalonym moście ( zginęła 1 osoba), i dopiero po tym wypadku zdecydowano się zrobić nasyp oraz zamontować barierki....a tak przez ponad 50 lat nikt z tym nic nie zrobił. Nikt. Potrzeba było tragedii aby ktoś zauważył problem. I teraz jest podobnie. Obwiniają młodą dziewczynę że nie zachowała ostrożności, po to aby nie brać na siebie winy i nie wypłacać odszkodowania.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna