Reklama
wtorek, 5 listopada 2024 01:15
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kartingowy Team Koźle powrócił do korzeni. ZDJĘCIA

Byli, doświadczeni kartingowcy z Kędzierzyna-Koźla, wracają do rywalizacji na torze. Powołali do życia Kartingowy Team Koźle (KTK), który nawiązuje do bogatych tradycji tej dyscypliny sportu w naszym mieście. Dziś (18 marca) zawodnicy KTK w towarzystwie swoich młodszych kolegów zrobili sobie wspólne zdjęcie z koziołkiem na gokarcie, którego figurka zdobi skwerek sąsiadujący z dawnym torem kartingowym w Koźlu. Na potrzeby tego wydarzenia sprowadzili nawet stary i nowoczesny model gokarta.
Kartingowy Team Koźle powrócił do korzeni. ZDJĘCIA
Zawodnicy KTK w towarzystwie swoich młodszych kolegów zrobili sobie wspólne zdjęcie z koziołkiem na gokarcie, którego figurka zdobi skwerek sąsiadujący z dawnym torem kartingowym w Koźlu

Wspomniane tradycje motoryzacyjne w naszym mieście, wiążą się m.in. z nieistniejącym od wielu lat torem kartingowym w Koźlu, zbudowanym pomiędzy ulicami Piastowską i Gazową. Obiekt ten był dumą naszego miasta, regionu, a nawet Polski. Dziś nie ma już po nim śladu. Poza tym w naszym mieście działało dawnej aż 5 klubów kartingowych. Do tego właśnie dziedzictwa nawiązują miłośnicy gokartów.  

- Zaczęliśmy nawiązywać kontakty z byłymi kierowcami kartingowymi. Można powiedzieć, iż zachęciliśmy ich do działania. W naszym Automobilklubie Kędzierzyńskim powstała sekcja kartingowa. Dlatego po jednym z naszych zebrań wpadłem na pomysł, aby zrobić sobie wspólne zdjęcie przy kozielskim koziołku na gokarcie - mówi Marek Grund. - W grudniu zeszłego roku udaliśmy się do Chorzowa, gdzie cała nasza grupa Retro uczestniczyła w pierwszym gokartowym wypadzie. Zamierzamy to kontynuować. W 2023 roku Polski Związek Motorowy organizuje mistrzostwa w Retro Kartingu. Został już przedstawiony kalendarz imprez na cały rok. Wyścigi odbędą się w Zielonej Górze, Koszalinie, Białymstoku, Radomiu i Trzyńcu. Ekipa KTK ma zamiar w nich wystartować - nie ukrywa nasz rozmówca.  

Do Kartingowego Teamu Koźle należy też inny weteran Andrzej Kozok, który bardzo dobrze wspomina Mistrzostwa Europy z 1975 roku, jakie rozegrano na torze kartingowym w Koźlu.

- Aktywnie uczestniczyłem w tym wielkim wydarzeniu. Ku uciesze licznie przybyłych kibiców, jako kierowca ówczesnej Odry Koźle, brałem udział w jazdach pokazowych pomiędzy startami zawodników z całej Europy. Stresu nie było, bo ja ścigałem się już od 1970 roku i byłem członkiem kartingowej kadry Polski. Dodam tylko, że w naszym mieście prężnie działało wówczas 5 klubów kartingowych. Były to: Chemik Kędzierzyn, Odra Koźle, KOFAMA, PKS oraz Harcerski Klub Kartingowy przy Zespole Szkół Zawodowych Zakładów Azotowych Kędzierzyn, który prowadziłem później przez wiele, wiele lat - przyznaje z dumą Andrzej Kozok.  

Bronisław Apfeld, wiceprezes Zarządu Automobilklubu Kędzierzyńsko-Kozielskiego na gokartach jeździł od 12 roku życia: - Wciąż działamy, jeździmy na różne zgrupowania. Chociażby 8- lub 9-osobową grupą do Chorzowa, czy Opola. W tamtym roku w grudniu mieliśmy spotkanie z kartingowcami z Górnego Śląska, a konkretnie z Katowic i Mysłowic. Było nas w sumie 18. Jeździliśmy w Chorzowie i szef tamtejszego toru kartingowego był pod ogromnym wrażeniem, bo wykręciliśmy takie czasy, które go bardzo zaskoczyły. Zapytał skąd przyjechaliśmy i zaprosił nas ponownie do siebie. Było bardzo fajnie, bawimy się dalej, choć mamy już trochę lat na karku. Jesteśmy za to młodzi duchem. Chcemy dać jakiś przykład tej kędzierzyńsko-kozielskiej młodzieży, aby również zajęła się sportami motorowymi. Nie bez powodu bowiem zdecydowaliśmy się reaktywować w naszym mieście sekcję kartingową - dodaje Bronisław Apfeld.

Radości z tego powodu nie kryje również inny doświadczony gokartowiec - Zbigniew Otoliński.- Ja byłem zawodnikiem Chemika Kędzierzyn. Nasza siedziba mieściła się tam, gdzie dziś stoi hala targowa Manhatan. Mieliśmy tam też treningi. Naszym trenerem był świętej pamięci Borys Stateczny. Jeździł tam też jego syn. To były lata 80. Bardzo dobrze wspominam ten czas, pomimo, że ten sprzęt był, jaki był. Gokarty z silnikiem WSK 125, skrzynia biegów manualna, opony tzw. „kartoflaki”. Dziś się jeździ na oponach marki Goodyear, skrzynia biegów jest automatyczna. Natomiast pomysł z reaktywacją sekcji kartingowej uważam za doskonały. Przynajmniej coś się dzieje. Może i zarazimy tym bakcylem młodych ludzi i odciągniemy ich od komputera i internetu - dodaje Zbigniew Otoliński.  

Więcej na ten temat w najbliższym wydaniu Nowej Gazety Lokalnej, które ukaże się we wtorek (21 marca).  
                                



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Motocyklista 27.09.2023 08:55
Tylko Wojtek Stateczny jest ikoną kartingu w naszym mieście.

A.G 19.03.2023 17:01
... i kolejna ciekawostka: pierwotnie tor byl "lewy". Po przebudowie (pochyleniu zakretow) zmieniono kierunek jazdy. Spowodowane bylo to rowniez tym, ze w eliminacji mistrzowst europy uzywalismy silnikow 100ccm bez sprzegla i skrzyni biegow.

Spartan 19.03.2023 14:53
Nalezy wspomniec, ze inicjatorem gokartow w KK byl Borys Stateczny i to on stworzyl pierszy klub Chemik Kedzierzyn, byl rowniez wspolprojektantem toru kartingowego w Kozlu zwanym patelnia. Jego syn Wojciech Stateczny, a przede wszystkim jego osiagi i starty w miedzynarodowych zawodach rowniez nie zostaly bez echa. , Ciekawostka: tor wstepnie mial miec standartowe 1000m , ale ze wzgledu na lokalizacje i inne czynniki doczekal sie okolo 800m.

Ygrek 19.03.2023 09:17
Czekamy na pierwsze puchary.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Rychu, taki lepszy RyszardTreść komentarza: Jestem za pojazdami elektrycznymi. Kumpel jest operatorem farm fotowoltaicznych i każą mu na weekend wyłączać fotowoltaikę by elektrownie węglowe działały, a można by wtedy ładować te autobusy. Ale do brzegu: autobusy elektryczne TAK ale POLSKIE, dlaczego Solaris ( no dobra już hiszpański ale w całości klepany w Polsce) nie wygrywa, chyba nie lubi Kędzierzyna. MAN miał kiedyś zakłady w Polsce ale też słabo, przeniósł się z Poznania do Starachowic ale tam robią jedynie konstrukcje... a reszta u Niemca... Jak Polska ma być bogata jeśli w Polsce robi ramę autobusu, a całe wnętrze w Niemczech, na koniec € z dotacji KPO trafia do Niemiec, a my na to pracujemy. Polacy, wiecie, że jestem sympatykiem Niemiec, ale czy wy się na to godzicie?Data dodania komentarza: 4.11.2024, 23:57Źródło komentarza: Urząd Miasta chce poznać zdanie mieszkańców na temat autobusów zeroemisyjnych w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: Wysoki brunetTreść komentarza: Kurek jeszcze zagra? Tak pytam...Data dodania komentarza: 4.11.2024, 23:44Źródło komentarza: Oddaj krew i wejdź za darmo na mecz ZAKSY z Jastrzębskim WęglemAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Co wy promujecie ?Data dodania komentarza: 4.11.2024, 21:53Źródło komentarza: Julia Konik-Rańda: romskie serce i muzyczna pasja w "The Voice of Poland"Autor komentarza: Cała PrawdaTreść komentarza: NIE dla elektryków ! Nawet bogatsza jednostka komunikacji miejskiej MZA W-wa nie kupuje aż tyle elektryków tylko wciąż pojazdy z silnikiem spalinowym. To jest spisek UE przeciw Polsce.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 21:52Źródło komentarza: Urząd Miasta chce poznać zdanie mieszkańców na temat autobusów zeroemisyjnych w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: MatiTreść komentarza: My z sąsiadem Leszkiem, też mamy wspólne usługi i zakupy i dyrektora nie mamy.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 20:25Źródło komentarza: Mariusz Wiśniewski nowym dyrektorem Powiatowego Centrum Usług WspólnychAutor komentarza: Ruchu, taki lepszy Ryszard.Treść komentarza: Z kim skoligacony? Ja Riczi chciałbym wiedzieć, by mieć pewność, że nie zachodzi podejrzenie o nepotyzm. My w PiS zawsze się tym brzydzimy, zawsze negujemy takie praktyki.Data dodania komentarza: 4.11.2024, 17:32Źródło komentarza: Mariusz Wiśniewski nowym dyrektorem Powiatowego Centrum Usług Wspólnych
Reklama
zachmurzenie małe

Temperatura: 4°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1032 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama