30 listopada policjanci z Kędzierzyna-Koźla odebrali kilkadziesiąt telefonów od mieszkańców naszego powiatu o próbach oszustwa metodą „na policjanta”. Zdecydowana większość rozmówców zorientowała się w porę, że nie rozmawia z funkcjonariuszem, tylko z oszustem i zakończyła połączenie. Jednak dwie próby oszustów niestety były udane.
Scenariusz w obu przypadkach był taki sam. Mężczyzna udający policjanta dzwonił na numer telefonu stacjonarnego i informował rozmówcę o tym, że oszczędności zgromadzone na koncie bankowym są zagrożone. Aby je uchronić i jednocześnie pomóc w zatrzymaniu przestępców, dzwoniący do seniorów mężczyzna polecił wypłatę środków z konta bankowego, a następnie przekazanie pieniędzy „policjantowi”. Pokrzywdzone osoby zostały zapewnione przez oszusta, że gdy „działania mundurowych” zostaną zakończone, gotówkę będzie można odebrać w Komendzie Powiatowej Policji w Kędzierzynie-Koźlu.
W ten sposób 79-letnia mieszkanka Kędzierzyna-Koźla straciła blisko 25 tysięcy złotych. Seniorka, zgodnie z podaną przez telefon instrukcją przygotowała pieniądze i wyrzuciła torbę z gotówką przez okno, gdzie czekał rzekomy policjant. Drugą ofiarą przestępców była 70-latka, która początkowo nie wierzyła, że dzwoni do niej funkcjonariusz. Aby zyskać zaufanie kobiety, oszust polecił jej zadzwonić pod numer alarmowy. Seniorka wybrała numer na klawiaturze i nie kończąc poprzedniej rozmowy cały czas rozmawiała z tymi samymi oszustami, a ci oczywiście potwierdzili „tożsamość policjanta”. Pokrzywdzona utwierdzona w przekonaniu, że pomaga policji, poszła do banku i wzięła pożyczkę na 35 tysięcy złotych. Następnie, zgodnie z poleceniem oszusta, zostawiła pieniądze w wyznaczonym miejscu.
Komenda Powiatowa Policji w Kędzierzynie-Koźlu przypominamy, że ogarnięci chęcią zdobycia pieniędzy przestępcy, nie cofną się przed niczym. Wykorzystują różne triki socjotechniczne. Pojawiające się w większości przypadków presja czasu i poczucie zagrożenia, mają na celu wystraszenie rozmówcy i spowodowanie by działał pod wpływem emocji.
Pamiętaj!
- policjanci nie angażują postronnych osób w „tajne akcje”,
- policjanci nie odbierają nigdy żadnych pieniędzy – od nikogo,
- policjanci nie przyjmują pieniędzy na przechowanie i nie zabezpieczają ich na „specjalnych kontach”.
Jak nie stać się ofiarą oszustwa telefonicznego?
- w kontaktach z nieznajomymi zawsze zachowaj ostrożność,
- nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewaj pieniędzy na wskazane konto bankowe,
- nie ufaj osobom, które podają się za krewnych, znajomych, urzędników, czy policjantów,
- zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”,
- kontaktując się osobiście wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio,
- zachowaj rozsądek - nie działaj pod wpływem emocji.
Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i masz podejrzenie, że to próba oszustwa, koniecznie powiadom Policję, numer alarmowy 112 lub 47 863 42 03.
Napisz komentarz
Komentarze