Wspomniana droga zapewnić ma dojazd z obwodnicy m.in. do terenów przemysłowo-usługowych na osiedlach Blachownia i Sławięcice, stanowiąc łącznik między obejściem w ciągu drogi krajowej nr 40, a ul. Przyjaźni/Strzelecką w Kędzierzynie-Koźlu.
Jak poinformował „Lokalną” zastępca prezydenta Kędzierzyna-Koźla Artur Maruszczak, gmina wydała już decyzję środowiskową, która się obecnie uprawomocnia. Z kolei projektant przygotowuje projekt pod kątem zintegrowanej decyzji ZRID, czyli - inaczej mówiąc - decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Dla inwestora oznacza to pozwolenie na budowę i zatwierdzenie projektu budowlanego.
- W połowie bieżącego roku projekt powinien być już gotowy, a w drugiej połowie 2022 roku ogłosimy przetarg na realizację zadania, które powinno zostać sfinalizowane pod koniec 2023 lub na początku 2024 roku - informuje Artur Maruszczak. - W zeszłym roku koszty inwestycji na poziomie koncepcji szacowaliśmy w okolicach 60-70 milionów złotych. Jednak w ostatnich miesiącach ceny również w branży budowlanej poszły mocno w górę, zatem trudno przewidzieć ile kosztować będzie to zadanie.
Kilka opcji
Pierwotnie rozpatrywano 4 warianty przebiegu tegoż łącznika. Następnie zarekomendowano realizację trzech opcji. Wszystkie trzy o długości od 2,5 do 2,7 km, rozpoczynały się rondem na wylocie ul. Energetyków.
Ostatecznie zdecydowano się na wariant, gdzie łącznik o długości 2,7 km będzie biegł na północ od wspomnianego ronda, przecinając najpierw Kanał Gliwicki i rzekę Kłodnicę, a następnie w bezpośrednim sąsiedztwie Miejsca Kłodnickiego ulicę Szpaków (łączącą osiedla Cisowa i Sławięcice), by finalnie skrzyżować się z przyszłą obwodnicą, której budowa zostanie zakończona jeszcze w tym roku.
Jest to wersja o tyle dogodniejsza dla transportu, ponieważ łącznik bierze swój początek właśnie przy skrzyżowaniu ulic Energetyków ze Strzelecką, gdzie wybudowane zostanie rondo z bezpośrednim dojazdem do Holdingu Blachownia.
Mniej dogodny pod względem logistycznym wariant (który ostatecznie odrzucono) przewidywał budowę drogi, która na południu krzyżować się miała z ul. Przyjaźni, jeszcze przed mostem na Kanale Gliwickim.
Kosztowny most
Co istotne, przeprawa nad Kanałem Gliwickim oraz Kłodnicą i jej starorzeczem, będąca elementem łącznika terenów przemysłowych w Blachowni z powstającą obwodnicą północną uzyskała bardzo duże, rządowe dofinansowanie z programu „Mosty dla regionów”, co znacznie odciąży budżet gminy. Most ma mieć długość około 300 metrów. Dofinansowanie projektu i budowy mostu ze strony państwa ma wynieść 80 procent. Przeprawa będzie kosztowna, gdyż zastosowana w ramach projektu technologia, zapewnić ma możliwie najlepsze parametry techniczne nowego mostu. Najwyższa klasa tonażowa w jego przypadku, pozwoli na przejazd nim nawet ciężkiego sprzętu wojskowego.
Natomiast gmina Kędzierzyn-Koźle pokryje koszty związane z budową pozostałej części łącznika, który wyprowadzi ruch samochodów ciężarowych z tej części miasta, co nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale i pozytywnie wpłynie na środowisko. Obwodnica północna i łącznik uzupełnią układ dróg krajowych skomunikowanych z autostradą A4, ułatwiając poruszanie się mieszkańcom powiatów kędzierzyńsko-kozielskiego i strzeleckiego.
Budowa łącznika obwodnicy północnej z ul. Przyjaźni/Strzelecką w Kędzierzynie-Koźlu (plan orientacyjny)
Napisz komentarz
Komentarze