Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 05:19
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Specjaliści wykluczyli zakłady azotowe, jako źródło emisji benzenu. Dyskusja o stanie powietrza

Konferencja on-line z samorządowcami i przedstawicielami służb ochrony środowiska na temat stanu powietrza w Kędzierzynie-Koźlu odbyła się w poniedziałek, 22 listopada.
Specjaliści wykluczyli zakłady azotowe, jako źródło emisji benzenu. Dyskusja o stanie powietrza

Ze statystyk przedstawionych przez urząd miasta wynika, że aż 52% zanieczyszczeń pyłami PM10 i PM2,5 pochodzi z palenia w kotłowniach przydomowych. Natomiast 17% zanieczyszczeń, to emisja z transportu drogowego. Kolejno 10% to procesy spalania w sektorze produkcji, 9% to procesy spalania w przemyśle, 8% to procesy produkcyjne, a 4% to inne.

- Jedyne na co mamy wpływ, to spalanie w kotłowniach przydomowych. Dodatkowym problemem, z którym od wielu lat Kędzierzyn-Koźle się boryka, to średnioroczne stężenie benzenu. W 2011 roku to stężenie było przekroczone dwukrotnie. Wystarczyło zamknąć jedną instalację w zakładach azotowych i od razy wpłynęło to na poprawę jakości powietrza. Od 2016 roku jesteśmy poniżej tego dopuszczalnego średniorocznego stężenia, które z roku na rok spadało. Dopiero teraz w 2021 nieznacznie wzrosło. Natomiast w przypadku pyłów PM 2,5 i PM 10 pojawiła się tendencja wzrostowa - powiedziała Sabina Nowosielska, prezydent miasta.

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska przeprowadził analizę, która pokazuje, że największe stężenie benzenu notowała stacja na osiedlu Piastów. To akurat nie jest tajemnicą, bo wgląd do aplikacji mobilnych ma każdy z mieszkańców, a wyniki na bieżąco śledzi Komitet Ochrony Powietrza z Kędzierzyna-Koźla.

- Udało nam się ustalić, że problemy wynikające z wysokich stężeń benzenu są problemami związanymi z napływem z rejonu Blachowni. Natomiast nasze badania wykazały, że zakłady azotowe nie wpływają na stężenia benzenu w mieście. Podobnie jest w przypadku pyłów zawieszonych - powiedziała Barbara Toczko, zastępca ds. jakości powietrza Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Podczas dyskusji wytłumaczono, jak duży wpływ na stężenie benzenu mają warunki pogodowe. Przedstawiono prezentację dotyczącą przeprowadzonych kontroli w zakładach przemysłowych. Jak się okazuje, benzen i pyły zawieszone PM2,5 i PM10, to nie jedyny problem dla naszego miasta.

- Jest jeszcze benzopiren, o którym nie rozmawiamy, a jest częścią pochodną emisji pyłu - dodała Barbara Toczko.

Retransmisję ze spotkania można zobaczyć TUTAJ.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Alina 22.11.2021 20:16
Na początek (ale na cito) trzeba zrobić sieć stacji mierzących stężenie benzenu w kilku miejscach Kędzierzyna-Koźla. Głównie osiedle Azoty, Sławięcice, Śródmieście, Kłodnica, Koźle, Cisowa, Pogorzelec. Pomiary stacji oprócz stężenia benzenu powinny zawierać również informację o kierunku wiatru. Wszystkie te dane powinny być zbierane i dostępne przez Internet w celu umożliwienia porównania ich w czasie. Dopiero takie pomiary dadzą obraz rzeczywistego zagrożenia i trucia nas wszystkich. Dzisiejsze pomiary tylko w jednym miejscu, na Piastach, nie dają możliwości oceny gdzie w tym czasie, gdy pomiary tej stacji są niskie, dochodzi do zawyżonych stężeń, gdyż tam wiatr właśnie teraz nawiewa benzen. Dodatkowo, zmieniono dotychczasowy sposób prezentacji pomiarów stacji na Piastach i w Zdzieszowicach. Dotychczas oprócz bieżących pomiarów dostępna była możliwość sięgania po dane historyczne. Teraz można tylko zobaczyć bieżące stężenie benzenu i koniec. Żadnych danych sprzed godziny, doby, tygodnia czy miesiąca. Lobby benzenowe zadziałało. Pozbawiono nas, mieszkańców dostępu nawet do tych, skąpych informacji. Całkowicie rozumiem zniechęcenie i rozgoryczenie działaczy Komitetu Ochrony Powietrza, których dzielnie wspomaga Pan Senator Godyla. Opór materii jest potężny co potwierdza przypuszczenia, że jest dużo gorzej niż myślimy. Np. ostatnio (od ponad tygodnia) stężenia PM 10 i 2,5 na ul. Energetyków osiągają i przekraczają 1000 µg/m³ (a 100 µg/m³ to już katastrofa). I co? I nic. Wszyscy nabrali wody w usta.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna