Pociąg z czterema spalinowymi zespołami trakcyjnymi DM90 przyjechał już z Holandii do Polski. Mają 25 lat, Koleje Holenderskie NS eksploatowały je do 2018 roku.
- Wszystkie z zakupionych 32 pojazdów powinny trafić do Polski do końca roku w transportach po 4 sztuki. Oznacza to, że na torach zobaczymy jeszcze 7 przejazdów takich, jakie obserwowaliśmy w miniony weekend - powiedział „Rynkowi Kolejowemu”, Albert Mikołajczyk ze spółki SKPL Cargo, dla której dopuszczenie tych składów do ruchu w Polsce stanowi teraz priorytet. Bez tez tego cała operacja nie miałaby sensu.
Choć przewoźnik ma już duże doświadczenie w polonizacji składów z Holandii (np. DH1 i DH2), to nie podaje konkretnych ram czasowych tego procesu.
Tymczasem Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych zamierza zwrócić się do SKPL Cargo z pytaniem, czy takie składy mogłyby obsługiwać przebiegająca m.in. przez Kędzierzyn-Koźle Magistralę Podsudecką.
- Przewoźnik jeszcze nie zdradza swoich planów, ale po zakończeniu epidemii na pewno będzie chciał wejść na polski rynek i uruchamiać regularne przewozy. Takie składy idealnie bowiem nadają się do obsługi na przykład linii kolejowej nr 137. W piśmie, które wyślemy na początku przyszłego tygodnia zapytamy przewoźnika o plany związane z tymi składami. Zaproponujemy uruchomienie połączeń w relacjach Legnica/Jelenia Góra/ Kudowa Zdrój - Kędzierzyn-Koźle. Zapytamy, czy przewoźnik planował kiedykolwiek uruchomienie połączeń na tej linii? Czy byłby zainteresowany jej obsługą jako indywidualna spółka? Napiszemy o problemach dotyczących tej linii….. Skoro województwa nie potrafią się ze sobą dogadać, to może prywatna spółka będzie zainteresowana takimi przewozami? Przy dobrej cenie biletu pomysł mógłby okazać się hitem na tej trasie - czytamy na stronie Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.
Grupa SKPL wywodzi się z założonej w 2001 roku organizacji non-profit ukierunkowanej na utrzymanie kolei wąskotorowych, wyłączonych ze struktur PKP. Od samego początku tworzona była przez grupę hobbystów, wspieraną przez wykwalifikowaną kadrę pracowników kolejowych, zatrudnianych równolegle z przejmowaniem kolejnych linii.
Jej działalność w początkowych latach skupiała się głównie na przewozie rzeczy i osób na wydzielonych sieciach kolei dojazdowych. Już w 2002 roku rozpoczęła regularne przewozy pasażerskie na dwóch liniach wąskotorowych, stając się tym samym pierwszym w Polsce prywatnym operatorem kolejowym działającym po roku 1989. Z biegiem czasu zakres usług świadczonych przez SKPL objął także linie normalnotorowe znaczenia lokalnego, a także eksploatację bocznic kolejowych i transport wewnątrzzakładowy.
Dziś wyspecjalizowane spółki działające w ramach Grupy SKPL świadczą głównie usługi w zakresie obsługi ruchu manewrowego na rzecz wiodących kolejowych firm przewozowych i przemysłowych, operatorów logistycznych oraz spedytorów, a także w zakresie serwisu oraz utrzymania lokalnych linii kolejowych wyłączonych ze struktur PKP, w tym również infrastruktury zakładowych bocznic kolejowych.
Napisz komentarz
Komentarze