Dotychczas w województwie opolskim GDDKiA zrealizowała 59 zadań utrzymaniowych, w tym 14 zadań doraźnych. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł. Opolski oddział GDDKiA otrzymał właśnie kolejne blisko 5 mln zł na kontynuowanie robót.
Zdecydowaną większość prac stanowią zadania utrzymaniowe. Te, które GDDKiA zakończyła do tej pory, związane były m.in. z odbudową chodników, naprawą skarp, nasypów i odnowieniem zniszczonego oznakowania. Oczyszczono też nawierzchnię dróg, rowy i przepusty, a także udrożniono studzienki i kratki ściekowe. Kolejne zadania utrzymaniowe zostaną zrealizowane w tym roku. Oprócz tego, zarządca przygotowuje się również w województwie opolskim do realizacji ośmiu dużych zadań inwestycyjnych.
Jakie plany?
Od początku 2025 roku GDDKiA kontynuuje prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca GDDKiA zrealizuje kolejnych blisko 70 zadań utrzymaniowych o wartości blisko 5 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni, odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej, czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień – informuje zarządca
Zadania te zostaną zrealizowane w ciągu wielu odcinków dróg krajowych, w tym szczególnie nas interesującej DK45 - Polska Cerekiew, Długomiłowice, Stradunia, Żużela, Krapkowice.
Pozostałe to:
- DK38 - Głubczyce, Mokre-Kolonia, Pietrowice Głubczyckie, Grobniki, Pietrowice,
- DK39 - Łukowice Brzeskie, Brzeg,
- DK40 - Mochów, Głogówek, Charbielin, Wierzbiec, Prudnik, Nowy Browiniec, Łąka Prudnicka, Lubrza,
- DK41 - Wyszków Śląski, Niwnica, Wierzbięcice, Piorunkowice, Rudziczka, Niemysłowice, Prudnik, Trzebina, obwodnica Nysy,
- DK46 - Kamienica, Paczków, Sidzina, Malerzowice Wielkie, Ścibórz, Otmuchów, Niemodlin,
- DK94 - Skorogoszcz.
Większe zadania
W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, GDDKiA przeprowadzi również większe działania o charakterze inwestycyjnym. Ich celem będzie zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości.
Zanim rozpoczną się roboty budowlane na dużych inwestycjach, konieczne jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jest to gwarancja, że prace, gdy już ruszą, zostaną wykonane w należyty sposób. W województwie opolskim zrealizujemy osiem zadań o łącznej wartości ok. 257 mln zł. Przygotowujemy przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i na DK40 w Głogówku. Przebudujemy też DK40 w Głuchołazach i DK46 w Kamienicy.
Wśród tych zadań jest też tak bardzo interesująca nas DK45 w Krapkowicach.
Przypomnijmy 23 grudnia 2024 roku nastąpiło otwarcie tymczasowej przeprawy na Osobłodze, położonej wzdłuż drogi krajowej nr 45. Dopuszczenie mostów do użytkowania umożliwia kierowcom pojazdów do 10 ton pokonanie tej niewielkiej rzeki, a tym samym ułatwia przejazd na trasie łączącej Kędzierzyn-Koźle z Opolem.
Jednak na realizację czeka kluczowe zadanie. GDDKiA głosi przetarg obejmujący swoim zakresem zarówno rozbudowę po powodzi odcinka drogi krajowej nr 45, jak i budowę nowego mostu na Odrze w Krapkowicach. To efekt zawartego w połowie lutego br. porozumienia pomiędzy GDDKiA, a gminą Krapkowice, które pozwoli sprawniej przeprowadzić obie inwestycje.

Istotna symbioza
Porozumienie dotyczy przeprowadzenia przez opolski Oddział GDDKiA jednego postępowania przetargowego dla rozbudowy DK45 oraz budowy nowego mostu na Odrze wraz z dojazdami, współfinansowanego z rządowego Programu Mosty dla Regionów.
Każdy z inwestorów (gmina Krapkowice i GDDKiA) będzie odpowiedzialny zarówno za realizację, jak i rozliczenie swojego zakresu inwestycji, a ponadto GDDKiA będzie pełniła wiodącą rolę jako koordynator zadań. Szczegółowy zakres robót zostanie określony na etapie opracowania dokumentacji.
Planowana inwestycja obejmuje odcinek od ronda z DW409 do skrzyżowania z DW416 w kierunku Żywocic. Inwestycja pozwoli na przywrócenie ciągłości DK45, przerwanej na skutek powodzi. Przewidziano odbudowę drogi na odcinku około 1,2 km, rozbiórkę i budowę dwóch mostów na Osobłodze, rozbudowę skrzyżowania z ul. Kozielską, przebudowę i odbudowę chodnika wraz z poboczem na całej długości oraz odtworzenie odwodnienia drogi.
Zadanie, po przygotowaniu projektu budowlanego i wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), zaplanowano do realizacji w latach 2026-2028.
Szacunkowa wartość rozbudowy DK45 wraz z budową dwóch obiektów mostowych (w zależności od wyników obliczeń i koniecznych uzgodnień) wynosi ok. 70 mln zł (inwestycja GDDKiA), a szacunkowa wartość budowy mostu na Odrze (wraz z dojazdami) wynosi ok. 240 mln zł (inwestycja gminy Krapkowice).
Fotogaleria (GDDKiA)
Napisz komentarz
Komentarze