Reklama
sobota, 5 kwietnia 2025 12:47
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tak dziś wygląda dawna potęga na Odrze. Zobaczcie zdjęcia Koźla-Portu z lotu ptaka

Port w Koźlu, niegdyś symbol potęgi transportu wodnego, dziś jest cichym świadkiem minionej świetności. Wybudowany w latach 1891–1908, był największym portem rzecznym na Odrze i drugim pod względem przeładunków portem rzecznym w Europie. Obsługiwał dziennie kilkadziesiąt barek, przeładowując nawet 5 mln ton towarów rocznie, transportowanych najpierw Kanałem Kłodnickim, a następnie Kanałem Gliwickim z terenów przemysłowych Górnego Śląska.
Tak dziś wygląda dawna potęga na Odrze. Zobaczcie zdjęcia Koźla-Portu z lotu ptaka

Autor: Bart Kaczmarek

Statki z Koźla-Portu odpływały Odrą do portów w środkowych i północnych Niemczech. Port był centrum życia gospodarczego regionu. W jego bezpośrednim sąsiedztwie powstała fabryka papieru i celulozy, która korzystała z dogodnej lokalizacji nad Odrą. Jednak Koźle-Port to nie tylko miejsce gospodarcze - odegrał on również kluczową rolę w wydarzeniach historycznych.

Reklama

Podczas III powstania śląskiego, 10 maja 1921 roku, oddziały powstańcze pod dowództwem ppor. Walentego Fojkisa zdobyły Kłodnicę i Koźle-Port, wypierając Niemców na drugi brzeg Odry. Zaledwie kilka tygodni później, 4 czerwca 1921 roku, niemieckie siły przeprowadziły kontrofensywę, odzyskując Koźle-Port, Kłodnicę i Kędzierzyn. W lipcu 1922 roku powiat kozielski został oficjalnie przekazany administracji niemieckiej i włączony do Niemiec.

W okresie międzywojennym, w ramach niemieckiej polityki gospodarczej, rozpoczęto budowę Kanału Gliwickiego (1934–1938), który połączył Gliwice z Koźlem-Portem. Uroczyste otwarcie Kanału miało miejsce 8 grudnia 1939 roku w obecności ministra Rudolfa Hessa. Podczas II wojny światowej port pozostał strategicznym punktem na mapie transportowej regionu. 31 stycznia 1945 roku został zajęty przez Armię Czerwoną, a dwa miesiące później, 21 marca, rozpoczęło się przejmowanie obiektów gospodarczych w powiecie kozielski przez polskie władze.

Dzisiejszy widok Koźla-Portu to połączenie historii i zaniedbania. Zdjęcia z drona ukazują rozległe, zarastające tereny, dawne rampy przeładunkowe, zamarznięte kanały oraz opuszczone budynki przemysłowe. Mimo upływu czasu port wciąż budzi podziw swoim rozmachem i strukturą przypominając o minionej świetności tego miejsca, które kiedyś stanowiło jeden z filarów transportu rzecznego w Europie.

Zdjęcia zostały wykonane 26 stycznia przez Bart Kaczmarek



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Cała Prawda 27.01.2025 16:04
Nie dziwne że u nas port niszczeje. Bo ta dziwna spółka KKT nawet nie walczy by projekt stał się rzeczywistością. Rzeka Odra też jakby zapomniana i nie chciana. PIS jak rządził wszystko robił by ta inwestycja nie powstała. Lecz pieniądze poszły gdzie indziej. Był taki plan by reaktywować linie kolejowe lub autobusowe. Nazywało się to „wykluczeniem komunikacyjnym”. Nie wiele powstało ale PIS z funduszów europejskich wyremontował linie kolejową nr. 35 Ostrołęka – Szczytno. Była zamknięta sporo lat. Lecz skupmy się jednak na jej fragmencie. Chodzi o przystanek Chorzele. Trzy nowe tory i nowy peron wyspowy. Jeździ tylko parę szynobusów w jedną i drugą stronę / na dzień. Niewiele ludzi z tego korzysta a do samej miejscowości jest parę kilometrów. Kawałek od owego przystanku odchodzi tor od linii 35 który się rozwidla tworząc coś w stylu stacji zdawczo-odbiorczej składów towarowych.. Tor zasadniczy tej bocznicy dalej zapętla się zamykając spory obszar tworząc strefę ekonomiczną. Wszystko jest nowe z 2023roku, tory, drogi i nikt nie stawia tam fabryk czy innych obiektów przemysłowych. Jednym słowem kupę milionów w błoto. A u nas nie chcą podłączyć portu do linii nr. 137 i cała przez to inwestycja stoi. Zmiana władzy i dalej nic. Mało tego koleje niemieckie DB chcą budować na terenie Blachowni podobną inwestycję co w porcie. Czy to nie jest dziwne ? I to już za rządu Tuska który z Niemcami za pan brat. Co ukazuje sprzedaż portu Szczecińskiego….

Reklama
nikt ważny jak tutaj inni 27.01.2025 09:18
3... 2... 1 Potwierdźcie mi tylko, że to wina Niemiec, nie jestem na 100% ale Wy wiecie lepiej.

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: WetTreść komentarza: Proszę konie karmić na Wyspie, a nie zakrywać je derkami na wybiegach!Data dodania komentarza: 4.04.2025, 23:00Źródło komentarza: Kozielska stadnina koni odrodziła się 6 lat temuAutor komentarza: SpotterTreść komentarza: „Związany z lotnictwem”, czyli LOT Cargo?Data dodania komentarza: 4.04.2025, 22:56Źródło komentarza: Kozielska stadnina koni odrodziła się 6 lat temuAutor komentarza: MartaTreść komentarza: Piękna inicjatywa. Szkoła powinna współpracować z takim klubem. Syn miał iść do 11, ale już się cieszy że pójdzie do 5. Będzie miał blisko mistrzów.Data dodania komentarza: 4.04.2025, 20:48Źródło komentarza: ZAKSA objęła patronat nad klasą sportową o profilu siatkarskimAutor komentarza: Mieszkańcy ->Tak Trzymać!Treść komentarza: Piękna Inicjatywa bardzo dobrze oby tylko na tym nie ustawano idee tą popieramy.Data dodania komentarza: 4.04.2025, 19:30Źródło komentarza: Najlepsza na Opolszczyźnie. Uczennica I LO będzie reprezentować nasz region w etapie centralnymAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Przestańcie bawić się za społeczne pieniądze. Tu rada młodzieżowa, tam rada seniorów... Coraz wyższe czynsze każecie płacić mieszkańcom by zaspokoić finansowo jakieś fanaberie zarządu miasta i zabawy dzieci oraz staruszków.Data dodania komentarza: 4.04.2025, 16:42Źródło komentarza: Nowa nagroda w Kędzierzynie-Koźlu. Młodzi będą honorować dorosłych. ZDJĘCIAAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Dobrze że redakcja porusza temat bezpieczeństwa p.-powodziowego. Zacznę od tego że jest informacja iż będzie remont zbiornika Racibórz Dolny. Usuną usterki, które pojawiły się przy wrześniowej powodzi. Co to może oznaczać ? Że jak widać nowo powstała konstrukcja nie daje sto procentowego bezpieczeństwa. Wały to nie tylko budowa nowego obwałowania ale konserwacja i remonty już będących wałów co na pewno zwiększa bezpieczeństwo przed powodzią. Obwałowanie przeciwpowodziowe wraz z zastawką na potoku Lineta od ul. Głubczyckiej do ul. Bolesława Chrobrego. Jeszcze tu trzeba dodać potok Golka. No cóż tu miasto nie ma się czym chwalić. Gdyby był wyższy poziom wody w Odrze w ubiegłym roku ponownie po przez w/w potoki Koźle a przynajmniej część była by znów zalana. Tu się też kłania obsługa (a właściwie jaj brak) i konserwacja urządzeń hydrotechnicznych na w/w potokach w tym z zasuwami przy Raciborskiej i Łukasiewicza. Nikt nie kontroluje stanu technicznego wymienionych urządzeń. I tak np. przeciek zasuwy na potoku Młynówka we wrześniu w trakcie powodzi. A Koźle nie zostało odcięte i zabezpieczone zasuwami przy Łukasiewicza oraz Raciborska. I w końcu marne zarządzanie kryzysowe. P. Nowosielska zdezerterowała w trakcie zagrożenia a p. Maruszczak nieudolnie tylko uspokajał. Żadnych konkretnych decyzji. Co narażało mieszkańców na niebezpieczeństwo powodziowe. Chyba czas wyciągnąć wnioski i dokonać zdecydowanych decyzji w sprawie bezpieczeństwa p.-powodziowego w tym zbudować zbiornik w Kotlarni. Bo sytuacja może się powtarzać ....Data dodania komentarza: 4.04.2025, 16:38Źródło komentarza: Wałów przybywa, jednak tempo prac pozostawia wiele do życzenia
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 11°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 25 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna