Statki z Koźla-Portu odpływały Odrą do portów w środkowych i północnych Niemczech. Port był centrum życia gospodarczego regionu. W jego bezpośrednim sąsiedztwie powstała fabryka papieru i celulozy, która korzystała z dogodnej lokalizacji nad Odrą. Jednak Koźle-Port to nie tylko miejsce gospodarcze - odegrał on również kluczową rolę w wydarzeniach historycznych.
Podczas III powstania śląskiego, 10 maja 1921 roku, oddziały powstańcze pod dowództwem ppor. Walentego Fojkisa zdobyły Kłodnicę i Koźle-Port, wypierając Niemców na drugi brzeg Odry. Zaledwie kilka tygodni później, 4 czerwca 1921 roku, niemieckie siły przeprowadziły kontrofensywę, odzyskując Koźle-Port, Kłodnicę i Kędzierzyn. W lipcu 1922 roku powiat kozielski został oficjalnie przekazany administracji niemieckiej i włączony do Niemiec.
W okresie międzywojennym, w ramach niemieckiej polityki gospodarczej, rozpoczęto budowę Kanału Gliwickiego (1934–1938), który połączył Gliwice z Koźlem-Portem. Uroczyste otwarcie Kanału miało miejsce 8 grudnia 1939 roku w obecności ministra Rudolfa Hessa. Podczas II wojny światowej port pozostał strategicznym punktem na mapie transportowej regionu. 31 stycznia 1945 roku został zajęty przez Armię Czerwoną, a dwa miesiące później, 21 marca, rozpoczęło się przejmowanie obiektów gospodarczych w powiecie kozielski przez polskie władze.
Dzisiejszy widok Koźla-Portu to połączenie historii i zaniedbania. Zdjęcia z drona ukazują rozległe, zarastające tereny, dawne rampy przeładunkowe, zamarznięte kanały oraz opuszczone budynki przemysłowe. Mimo upływu czasu port wciąż budzi podziw swoim rozmachem i strukturą przypominając o minionej świetności tego miejsca, które kiedyś stanowiło jeden z filarów transportu rzecznego w Europie.
Zdjęcia zostały wykonane 26 stycznia przez Bart Kaczmarek
Napisz komentarz
Komentarze