Od połowy października Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest przygotowany do zimowego utrzymania dróg krajowych w naszym regionie. Administruje on na terenie województwa siecią dróg krajowych o łącznej długości ok. 891 km oraz 345 obiektami mostowymi. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg krajowych (ZUD) w obrębie woj. opolskiego prowadzić będą Rejony w Brzegu, Kluczborku, Nysie i Opolu.
W sezonie zimowym 2023/2024 drogi krajowe w woj. opolskim będą utrzymywane w I, II i III standardzie:: I – 175,4 km (tj. 19,7 proc. sieci), II – 641,1 km (tj. 71,9 proc. sieci), III – 74,6 km (tj. 8,3 proc. sieci).
O zaliczeniu dróg do poszczególnych standardów zadecydowała ich funkcja w układzie komunikacyjnym oraz natężenie ruchu.
W zwalczanie skutków zimy w woj. opolskim zaangażowanych będzie 97 pojazdów, w tym 62 pługo-solarki oraz 35 sztuk innego sprzętu. Planowane na podstawie minionych sezonów zimowego utrzymania zużycie soli drogowej wynosi około 15,3 tys. ton, a materiałów uszorstniających 610 ton. W magazynach mamy zgromadzone 12,5 tys. ton soli oraz 972 tony piasku.
Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych
W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.
Kierowco: przepuść pługi
Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno służb utrzymaniowych, jak i innych użytkowników dróg. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.
Napisz komentarz
Komentarze