Przyszedł czas na podsumowanie zadań inwestycyjnych zrealizowanych w 2020 roku oraz na przedstawienie planów na najbliższe lata. Poświęcono temu konferencję prasową zwołaną przez kierownictwo opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA w Opolu reprezentowali Rafał Pydych - p.o. dyrektora oddziału oraz Marcin Bronkiewicz - p.o. zastępcy dyrektora oddziału ds. inwestycji.
Nas najbardziej interesują przedsięwzięcia realizowane w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim i najbliższej okolicy. Mówił o nich dyrektor Rafał Pydych.
Przypomnimy, po wydaniu w czerwcu zeszłego roku decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla już w lipcu wykonawca przystąpił do prac w terenie.
Ponadto w 2020 roku przeprowadzono remont nawierzchni autostrady A4 na odcinku Krapkowice - Kędzierzyn-Koźle o długości: 12,81 km.
W 2020 r. wydatki inwestycyjne wyniosły łącznie 372 081 624 zł, natomiast wydatki utrzymaniowe (w tym m.in. remonty oraz bieżące utrzymanie sieci drogowej) 95 728 505 zł.
Podczas konferencji prasowej dyrektorzy GDDKiA mówili ponadto o obwodnicy Olesna w ciągu przyszłej S11 oraz obwodnicy Praszki na DK45. Poza zadaniami realizowanymi na Opolszczyźnie Oddział GDDKiA w Opolu odpowiada też za budowę drugiego etapu obwodnicy Kępna w ciągu S11 na terenie województwa wielkopolskiego. Trwają ponadto prace przygotowawcze dla czterech obwodnic w ramach rządowego Programu 100 obwodnic na lata 2020-2030: Brzegu, Lędzin, Prudnika oraz Sidziny.
Intensywna dekada
Zadania inwestycyjne i remonty zaplanowane na lata 2021-2030 przedstawiają się w naszym regionie bardzo obiecująco. Jest ich naprawdę wiele.
W samym tylko 2021 opolski oddział GDDKiA kontynuować będzie realizację następujących zadań:
• Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40
• Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu DK46
Ponadto w 2021 GDDKiA rozpocznie realizację następujących zadań:
• Budowa obwodnicy Olesna w ciągu S11
• Budowa obwodnicy Praszki w ciągu DK45
• Rozbudowa drogi krajowej nr 39 na odcinku Smarchowice Wielkie – Namysłów
• Rozbudowa drogi krajowej nr 41 w miejscowości Wierzbięcice
• Rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Praszka - granica województwa opolskiego
• Rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku granica województwa - obwodnica Kamienicy – Paczków
• Rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Rogów Opolski – węzeł Opole Południe
Kontynuowane będą prace przygotowawcze (projektowe) dla zadań:
• Budowa drogi ekspresowej S11 Kępno - A1 na odcinku Kępno - granica województwa opolskiego (z wyłączeniem obwodnicy Olesna)
• Budowa obwodnicy Brzegu w ciągu DK39
• Rozbudowa drogi krajowej nr 40 w miejscowości Głuchołazy
• Rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Krapkowice - Rogów Opolski
• Rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Zawada - Jełowa
• Rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Jełowa – Bierdzany
• Rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku Nysa - Pakosławice
Opolski oddział GDDKiA rozpocznie też prace przygotowawcze (projektowe) dla zadań:
• Budowa obwodnicy Prudnika w ciągu DK41
• Rozbudowa drogi krajowej 42/45 na odcinku Kluczbork – początek obwodnicy Praszki
• Rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Bierdzany - Kuniów
• Budowa obwodnicy Sidziny w ciągu DK46
• Rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku Niemodlin – Dąbrowa
• Rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku Dąbrowa – Opole
Natomiast zaplanowane na lata 2021 - 2022 remonty, które powinny nas szczególnie zainteresować, obejmą autostradę A4 - jezdnię południową na odcinku węzeł Kędzierzyn-Koźle - granica województwa śląskiego wraz z węzłem Kędzierzyn-Koźle i węzłem Strzelce Opolskie. Długość zadania to około 18 km. Czas realizacji obejmie 2021-2022. Szacunkowy łączny koszt inwestycji to 49 242 500 zł
W planie jest też remont autostrady A4 - jezdnia północna na odcinku węzeł Kędzierzyn-Koźle (MOP Wysoka) - granica woj. śląskiego. Długość zadania to około 13 km. Realizacja zaplanowana jest na rok 2022. Prognoza wydatków inwestycyjnych na 2021 r. sięga 655 181 812 zł. Natomiast prognoza wydatków utrzymaniowych na 2021 r. (obejmujących m.in. remonty oraz bieżące utrzymanie sieci drogowej) wyniesie łącznie 131 096 500 zł.
Na razie bez obaw
Wsłuchując się w to, co dyrektorzy opolskiego oddziału GDDGiA mówili podczas konferencji prasowej, można wywnioskować, że budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla i Ujazdu (bo de facto dotyczy ona obu tych miast), przebiega zgodnie z planem. W każdym razie na chwilę obecną możemy być raczej spokojni, że termin finalizacji tego zadania zostanie dotrzymany?
- Na chwilę obecną to zaawansowanie rzeczowe kontraktu oceniamy wraz z wykonawcą na poziomie 25 %. Szczególnie jeśli chodzi o roboty ziemne. Te już są wykonane w trzech czwartych swojego zakresu. Podbudowy ciągu głównego jezdni to obecnie połowa zakresu prac koniecznych do wykonania. Natomiast jeśli chodzi o obiekty inżynierskie to zaawansowanie prac w zależności od poszczególnych obiektów jest różne, ale można je ocenić na poziomie 20%. W okolicach 30-35 % zaawansowania są tzw. roboty branżowe związane z przebudowami kolidującej infrastruktury towarzyszącej - wylicza Marcin Bronkiewicz - p.o. zastępcy dyrektora ds. inwestycji w opolskim oddziale GDDKiA.
Jak tłumaczyli dyrektorzy GDDKiA w Opolu na budowie północnej obwodnicy Kędzierzyna - Koźla trwają prace przy budowie obiektu MD-1 nad rzeką Kłodnicą. Ciekawostką jest obiekt MD-2, czyli konstrukcja stalowa, łukowa o długości 90 metrów nad Kanałem Gliwickim. Wykonawca rozpoczął już prace w zakresie fundamentowania tych obiektów.
Obwodnica północna Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40 liczyć będzie 14,3 km. Szacunkowy łączny koszt inwestycji wyniesie 272 424 300 zł, natomiast wartość samego kontraktu 220 628 748,49 zł.
- Pojawiają się tutaj dwie wartości, czyli szacunkowa wartość projektu oraz wartość kontraktu. Chciałbym, żeby to jasno wybrzmiało czym te wartości się różnią. Czym innym jest bowiem zakontraktowana wartość samych robót, a czym innym jest wartość całego projektu obejmująca również szacunkowe koszty odszkodowań za przejęte nieruchomości, koszty nadzoru inwestorskiego, który również dla tego typu inwestycji jest umowny oraz inne „okołokontraktowe” koszty - tłumaczył Marcin Bronkiewicz.
Zadanie to otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (około 85% wartości inwestycji).
W ramach zadania powstanie docelowo 18 obiektów inżynierskich oraz cztery ronda. Przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z obwodnicą, powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obwodnica zostanie oddana do ruchu w IV kwartale 2022 roku.
Na pytanie „Lokalnej” dotyczące realizacji inwestycji w terminie dyrektor Rafał Pydych odpowiedział: - Biorąc pod uwagę aktualne zaawansowanie robót, a także zaangażowanie wykonawcy, potwierdzamy, że ten termin na dzień dzisiejszy jest realny i do dotrzymania. Wykonawca jest cały czas na budowie i to co może, realizuje, szczególnie w zakresie obiektów inżynierskich, mostów, wiaduktów, pomimo nie zawsze sprzyjającej aury.
GDDKiA bierze też pod uwagę możliwe wzrosty cen usług budowlanych wynikające np. z rosnących cen paliw czy też materiałów budowlanych.
- Oczywiście takie sytuacje, czyli różnice w wartości kontraktów, czy wzrosty cen są uwzględnione w kontrakcie w postaci mechanizmu waloryzacji. Mamy także maksymalną wartość zobowiązania w przypadku inwestycji. Zatem posiadamy dodatkowe środki, taką rezerwę na wypadek ewentualnego wzrostu wartości zadania. Natomiast musimy pamiętać o tym, że łączy nas z wykonawcą umowa. Po zmianie przepisów Prawa zamówień publicznych w przypadku zawierania umów powyżej jednego roku mechanizm waloryzacji musi być dzisiaj uwzględniany w każdej umowie. I na ten cel mamy zabezpieczone środki - zapewniali dyrektorzy GDDKiA w Opolu
Jedyna ekspresówka na Opolszczyźnie
Kolejną ciekawostką są tutaj dwa zadania realizowane przez GDDKiA w Opolu, a będące częścią liczącej 550 km drogi ekspresowej S11 Kołobrzeg - Pyrzowice/Piekary Śląskie. Docelowo ma ona przebiegać przez województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie.
Jej fragmentem jest droga ekspresowa S11 Kępno - granica woj. opolskiego i śląskiego (z wyłączeniem obwodnicy Olesna). Projektowany odcinek to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Wykonawca przeanalizował cztery warianty przebiegu trasy głównej drogi ekspresowej S11 o długości od 44,2 km do 46,9 km. Proces przygotowawczy zaplanowano na lata 2018-2022, a samą realizację inwestycji na lata 2023-2025.
Drugim jej fragmentem (też realizowanym przez GDDKiA w Opolu) jest obwodnica Olesna w ciągu przyszłej S11. Wykonawca inwestycji wybuduje obwodnicę o łącznej długości 24,8 km. Obwodnica będzie drogą ekspresową, dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. W ramach inwestycji powstaną 24 obiekty mostowe, węzeł Olesno wraz z dwoma rondami na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 oraz kolejne dwa ronda - na początku i końcu obwodnicy. Planowany termin oddania obwodnicy do ruchu to IV kwartał 2022 roku. Wartość całkowita projektu wynosi 730 960 000 zł, a samego kontraktu 667 692 363,55 zł. Warto podkreślić, że będzie to jedyna droga ekspresowa biegnąca przez Opolszczyznę.
Ponadto w najbliższych latach zaplanowano rozbudowy w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na wielu odcinkach dróg krajowych Opolszczyzny. Wprowadzone normy i wymagania techniczne w zakresie dostosowania dróg do nośności 11,5 t/oś wymuszają potrzebę rozbudowy dróg, m.in. w celu spełnienia tych parametrów.
W perspektywie do 2030 r. zaplanowano realizację inwestycji na odcinkach o długości około 91 km. Łączny koszt realizowanych i planowanych inwestycji w latach 2021-2030 sięga aż 3 499 342 043 zł.
Napisz komentarz
Komentarze