Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 06:39
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tej historycznej szansy nie można zaprzepaścić! Parlamentarzyści walczą o port

Jak wiadomo przyszłość nowoczesnego centrum logistycznego w kozielskim porcie stoi pod znakiem zapytania. Inwestycja jest skutecznie blokowana, a najgorsze w tym wszystkim jest to, że nikt nie chce powiedzieć dlaczego. W sprawę reaktywacji kozielskiego portu włączyli się ostatnio senatorowie Koalicji Obywatelskiej: Joanna Sekuła, Beniamin Godyla, Zygmunt Frankiewicz i Stanisław Lamczyk, którzy wysłali list do wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego.
Tej historycznej szansy nie można zaprzepaścić! Parlamentarzyści walczą o port

Autor: Wizualizacja: KK Terminale

Poniżej zamieszczamy pełną treść tego listu:

Niniejszym pozwalamy sobie poinformować Pana Premiera o kwestii mającej podstawowe znaczenie dla gospodarki naszego kraju, jak i pozycji międzynarodowej.

Na seminarium „Rozwój transportu intermodalnego w polskich portach morskich i rzecznych oraz znaczenie rozwoju terminala w Małaszewiczach i Nowego Jedwabnego Szlaku”, które odbyło się w dniu 8 października 2020 r. w Senacie, Pani Prezydent Miasta Kędzierzyn-Koźle wraz z inwestorem (szwajcarski fundusz) przedstawili plany inwestycyjne w porcie rzecznym w Kędzierzynie-Koźlu oraz wskazali na fakt wstrzymania inwestycji wskutek niezrozumiałych działań PKP S.A., które zgłosiło inwestycję do kontroli przez różne służby aparatu państwa (kontrole nie wykazały żadnych nieprawidłowości).

Przez kilka dekad port niszczał, pomimo podejmowanych przez samorząd lokalny prób, brak było jakiegokolwiek zainteresowania, zarówno ze strony inwestorów prywatnych jak również instytucji publicznych. Potencjał portu w Kędzierzynie-Koźlu, będącego w okresie międzywojennym największym portem rzecznym na Odrze został dostrzeżony przez inwestora szwajcarskiego Clearsite Fund, który w Polsce utworzył VALUE QUEST Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych i płacąc podatki w Polsce, stara się zrealizować inwestycję za pomocą spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale Spółka Akcyjna (KKT).

Przez trzy lata aparat państwa (prokuratura, NIK, Urząd Skarbowy, ABW) sprawdzał inwestycję - jest bez zarzutu. Jednakże do dziś ze strony PKP S.A. brak woli dokończenia negocjacji i podpisania umowy. O skali przedsięwzięcia może świadczyć fakt, że całkowity szacowany koszt budowy może przekroczyć kwotę 400 mln zł, dając jednocześnie zatrudnienie nawet 300 pracownikom i stanowić silny impuls dla gospodarki w całym regionie. Celem inwestora są nie tylko korzyści biznesowe, ale także przywrócenie gospodarce polskiej przedwojennej infrastruktury oraz stworzenie jednego z największych portów śródlądowych Polski oraz Regionu Europy Centralnej i Wschodniej, w oparciu o doświadczenie portu w Bazylei.

Wraz z rozwojem śródlądowych dróg wodnych, odrodzenie kędzierzyńsko-kozielskiego portu stanowiłoby jeden z większych sukcesów polskiej gospodarki. Warunkiem koniecznym połączenia Portu Koźle z siecią kolejową jest współdziałanie oraz współpraca z podmiotami publicznymi, które dysponują w sposób wyłączny działkami gruntu, jak również dysponują na wyłączność infrastrukturą kolejową, przez które może nastąpić zapewnienie połączenia Portu Koźle z siecią kolejową. Bez połączenia Portu Koźle z siecią kolejową nie  może nastąpić uruchomienie tego portu. Podmiotami, od których to zależy, są spółki PKP S.A. i PKP PLK S.A., które z niezrozumiałych powodów ze szkodą dla inwestora powstrzymują się od odpłatnego udostępnienia infrastruktury. Dysponenci sieci kolejowej - po przeprowadzonych z inwestorem negocjacjach, których efektem była wynegocjowana już umowa umożliwiająca dołączenie Portu do sieci kolejowej - z niezrozumiałych powodów  wycofali się ze współpracy.

Dodać należy, że Fundusz po nabyciu Portu, w trakcie przygotowania dokumentacji technicznej podłączenia Portu do sieci kolejowej, uzgodnił z zarządem PKP S.A. umowę, która dawała PKP S.A. opcję udziału kapitałowego w projekcie inwestycyjnym w zamian za wniesienie terenów bocznicy kolejowej. Pomimo uzgodnienia z PKP S.A. umowy dzierżawy z opcją udziału kapitałowego, zarząd wycofał się z jej realizacji pod pretekstem ryzyka związanego z bezpieczeństwem państwa wyartykułowanego przez ABW. Fundusz uzyskał wszystkie  pozwolenia niezbędne do realizacji inwestycji.

W tym kontekście należy wspomnieć, że podobny fundusz, ale australijski, wybudował w Porcie w Gdańsku terminal kontenerowy, który obecnie przynosi corocznie dla budżetu państwa około 40 mld zł przychodu. Fundusz ten wyszedł z Portu Gdańskiego sprzedając udziały między innymi Polskiemu Funduszowi Rozwoju i singapurskiej firmie branży multimodalnej.

Analiza sytuacji pozwala na stwierdzenie, że Fundusz poprzez powołaną spółkę KKT jest jedynym i pewnym gwarantem, aby dynamicznie rozwinąć żeglugę na Odrze i rozpocząć realizację połączenia szlaku Bałtyk-Adriatyk, w ramach, którego strona czeska przystąpiła już do pogłębienia kanałów w kierunku Odry.

Szczególne znaczenie dla sprawy ma fakt, iż jest to fundusz szwajcarski, a powszechnie wiadomym jest, iż Szwajcarzy mają bogate doświadczenia na europejskim rynku transportu intermodalnego i skutecznie konkurują chociażby z Niemcami. Są nawet określani, jako królowie transportu intermodalnego. Szwajcarzy dali się poznać w Europie, jako ważny gracz w transporcie intermodalnym, który w sposób inteligentny wielokrotnie ograł naszego wspólnego sąsiada. Prognozy wskazują, iż uruchamiając porty w Koźlu i Świnoujście/Szczecin moglibyśmy konkurować z Duisburgiem i Hamburgiem, a to niechybnie „zaburzy” pozycję, jaka została dla Polski rozpisana po 1945 roku.

W senackim seminarium uczestniczył również ambasador Szwajcarii w Warszawie. Opowiedział o planach, jakie Szwajcaria wiąże z rozwojem tego rodzaju transportu w Polsce, jak również o inwestycji w porcie Koźlu. Ambasador wyraził nadzieję, iż bezpodstawne i bez pokrycia w faktach insynuacje dot. pochodzenia kapitału z Rosji, insynuowane przez lokalnych polityków zostaną wyjaśnione i co się wiąże z zakończeniem blokady inwestycji przez PKP S.A.

W związku z powyższym zwracamy się z prośbą do Pana Premiera o pomoc w  rozwiązaniu zaistniałej sytuacji, ponieważ czas jest bardzo istotny w rozwoju transportu intermodalnego i ekologicznego w Polsce. Inwestor szwajcarski również zaczyna się niepokoić  zaistniałą sytuacją, a trzeba zaznaczyć, że jego doświadczenie i finanse pozwoliłyby szybko  uruchomić transport rzeką Odrą w Polsce. Ta szansa może być zaprzepaszczona przez bezzasadne zachowania podmiotów będących własnością Skarbu Państwa, których działanie jest sprzeczne z interesem publicznym.

Niepodpisana umowa przewidywała możliwość udziału kapitałowego nie tylko PKP S.A. ale również gminy Kędzierzyn-Koźle, a w późniejszym etapie Grupy Azoty ZAK S.A. W ten sposób może zostać zaprzepaszczona historyczna szansa stworzenia modelowego projektu partnerstwa publiczno-prywatnego, gdyż podmiotem reaktywującym port jest podmiot prywatny a jego interesy są całkowicie zbieżne z interesem publicznym. Rywalizacja międzynarodowa o kontrolę łańcuchów dostaw, która wzmaga się między państwami w Unii Europejskiej, dotyczy właśnie takich spraw i przedsięwzięć, a w naszych rękach znajduje się prawdziwa szansa.

Pozwalamy sobie poinformować w tej sprawie Pana Premiera, gdyż powodzenie tej inwestycji przywracającej posiadaną przez nasz kraj infrastrukturę może być jednym z największych sukcesów politycznych umacniających strategiczną pozycję Polski w Europie, której położenie stanie się jej atutem a nie przekleństwem.

Satysfakcji z zaangażowania parlamentarzystów w sprawę reaktywacji kozielskiego portu, nie kryje prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska.

- W sprawie naszego portu w Koźlu do wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego wysłane zostało pismo senatorów. Cieszy zatem fakt, że moja wizyta na komisji senackiej ma swój dalszy ciąg - mówi prezydent Sabina Nowosielska.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ryszard 19.12.2020 11:15
Nie dołożę się do odszkodowania. Właściciel "nowoczesnego centrum logistycznego" nie założy sprawy w sądzie. Dlaczego ? Dotychczas nie zrobił tego, a miał wystarczająco czasu na to. Terminy Piotrze :)) Właściwie ma już swoje, tzn. stał się właścicielem portu zgodnie z kryteriami zawartymi w umowie pomiędzy nim, a Urzędem Miasta Kędzierzyn-Koźle.

Piotr 18.12.2020 12:37
Ryszard, wcześniej lub później i tak dołożysz się do odszkodowania w postaci podatków, chyba, że ich nie płacisz...

Ryszard 15.12.2020 23:03
"Inwestycja jest skutecznie blokowana." przez kogo ? Właściciel portu podawał o podpisanej umowie z właścicielem torów kolejowych. Zatem niech właściciel "nowoczesnego centrum logistycznego" zaskarży owego właściciela torów kolejowych za niedotrzymanie umowy i żąda odszkodowania za poniesione straty. Nie robi tego, za to próbuje załatwić to innym "sposobem." Pytanie, dlaczego nie zaskarża do sądu ???

Emil 15.12.2020 20:01
Obawiam się, że Jaro Polskęzbaw nie pomoże. https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/jaroslaw-kaczynski-tworzy-gabinet-zatrudnienie-znajduja-ludzie-z-pkp/1k8bl5y,79cfc278

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama