Jednym z punktów czwartkowego (28.11) posiedzenia rady miasta, był temat poprawy płynności ruchu w Kędzierzynie-Koźlu, a konkretnie rozwiązania problemu w zakresie połączenia obwodnicy Kędzierzyna-Koźla z dwiema drogami wojewódzkimi (jedna z nich do końca tego roku jest jeszcze drogą gminną) w rejonie ronda Milenijnego. Pisaliśmy o tym we wrześniu tego roku.
Choć obwodnica znajduje się pod skrzydłami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, to jednak planowaną inwestycją zajmuje się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu.
Zgodnie z informacją uzyskaną od ZDW, zostało już ogłoszone postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji pn. ,,Rozbudowa układu komunikacji drogowej ronda Milenijnego w Kędzierzynie-Koźlu”.
Jak informował obecny na posiedzeniu Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu - Bartłomiej Horaczuk, rekomendowany jest wariant, który przewiduje budowę ronda turbinowego w miejscu dzisiejszego ronda, oraz odciążenie tego ronda od ruchu tranzytowego poprzez budowę wiaduktu w ciągu drogi krajowej. Zaproponowane rozwiązanie ogranicza straty czasu oraz skraca kolejki pojazdów przed rondem Milenijnym i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu.
- Z drugiej strony budowa dwupoziomowego skrzyżowania generuje większe koszty rozbudowy, wymaga ingerencji w odcinek długości 1 kilometra oraz tworzy dominantę na tle przyległego terenu. Jednakże analizy wykonane przez projektanta potwierdzają wybór wariantu jako optymalnego rozwiązania, które pozwoli na zwiększenie przepustowości tego ronda - tłumaczył urzędnik ZDW.
Wzrost kosztów
Jak mówił na sesji RM dyrektor Bartłomiej Horaczuk, koszt realizacji rekomendowanego wariantu to około 50-60 mln złotych. Wcześniej wartość tego samego rozwiązania szacowano na 31 mln złotych. Jednak od tamtego czasu koszty budowy radykalnie wzrosły.
Inwestycja ma zostać zrealizowana wspólnie przez samorząd województwa opolskiego, gminę Kędzierzyn-Koźle oraz opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dyrektor Bartłomiej Horaczuk ujawnił, że Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu ogłosił 25 listopada 2024 przetarg na opracowanie dokumentacji tego zadania. Otwarcie przetargu zaplanowane jest na 14 stycznia 2025 roku.
Termin realizacji zadania - obejmującego opracowanie dokumentacji - wyniesie 25 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Następnie do wojewody opolskiego złożony zostanie wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Termin opracowania dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji ZRID, szacowany jest łącznie na 30 miesięcy.
Z kolei wartość szacunkowa opracowania dokumentacji projektowej wyniesie około 2 milionów złotych i pieniądze te (m.in. dzięki staraniom Roberta Węgrzyna - członka Zarządu Województwa Opolskiego) zostały już w budżecie ZDW zabezpieczone.
Nie ma jeszcze środków na samą realizację inwestycji. Pierwszym krokiem jest przygotowanie dokumentacji, która - jeśli wszystko przebiegać będzie bez zakłóceń - ma być gotowa na początku 2027 roku. Dopiero pod koniec realizacji prac projektowych, rozpoczną się starania o pozyskanie funduszy na wykonanie inwestycji.
- Do końca tej kadencji samorządu terytorialnego (trwa ona do kwietnia 2029 roku – red.) chcielibyśmy przynajmniej rozpocząć tę budowę, która powinna zostać zrealizowana w cyklu dwuletnim - zakłada dyrektor Horaczuk.
Reasumując, finalizacja inwestycji może nastąpić najwcześniej pod koniec obecnej lub na początku przyszłej dekady. Kierowcy będą się zatem musieli uzbroić w cierpliwość.
Inwestycja „z długą brodą”
Przypomnijmy, gmina Kędzierzyn-Koźle od lat zabiega o podjęcie działań zmierzających do poprawy płynności ruchu w rejonie ronda Milenijnego, kierując stosowne wnioski do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Województwa Opolskiego.
Po wielu latach oczekiwań Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił wreszcie opracowanie dokumentacji, mającej na celu poprawę układu komunikacyjnego w tym rejonie.
Prace projektowe (związane w pierwszej kolejności z wykonaniem koncepcji rozwiązań technicznych dla tego zadania) poprzedziło wykonanie pomiarów natężenia ruchu wraz z prognozą. Sporządzono analizę ruchu i przepustowości skrzyżowania. Następnie przeprowadzono weryfikację złożonych opracowań.
Z pomiarów natężenia ruchu z 2022 roku, wynikało, że drogą krajową nr 40 na tym skrzyżowaniu przejeżdżało prawie 15 tysięcy pojazdów na dobę, natomiast jeśli chodzi o wloty, czyli drogę wojewódzką nr 408 było to 8207 pojazdów, a w przypadku drogi wojewódzkiej nr 423 każdej doby odnotowywano przejazd 10 675 pojazdów.
Przedmiotem tego opracowania było przygotowanie wielowariantowej koncepcji rozwiązań projektowych istniejącego układu komunikacyjnego. Jest to newralgiczne miejsce, często określane mianem wąskiego gardła komunikacyjnego Kędzierzyna-Koźla, w którym - ze względu na bardzo duży ruch samochodowy - notorycznie tworzą się zatory komunikacyjne. Droga krajowa nr 40 prowadzi od Pyskowic, aż do granicy z Czechami w Głuchołazach. W Kędzierzynie-Koźlu droga ta służy mieszkańcom jako obwodnica miasta. Nie spełnia jednak swojej roli ze względu na korki, które powstają na rondzie Milenijnym.
Opracowano 4 warianty
Projektowana rozbudowa w każdym z czterech przygotowanych, a następnie rozpatrywanych wariantów, ma na celu polepszenie warunków komunikacyjnych oraz bezpieczeństwa w obszarze skrzyżowania drogi krajowej DK 40 z drogami innych kategorii. Jest to możliwe, pod warunkiem zwiększenia przepustowości na rozbudowanym skrzyżowaniu, a co za tym idzie polepszenia płynności ruchu.
Ponadto gmina Kędzierzyn-Koźle przebudowała już most przez rzekę Kłodnica, budując ścieżkę pieszo-rowerową, poprawiając płynność ruchu rowerowego w obszarze ronda Milenijnego oraz w ciągu ul. Xawerego Dunikowskiego do wału przeciwpowodziowego.
Z analizy porównawczej czterech wariantów wynikało, że z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wariant nr 3. Dlaczego? Ponieważ rozwiązanie to pozwala pojazdom pokonać skrzyżowanie w sposób bezkolizyjny i umożliwiający odciążenie wlotów ronda. Ponadto pojazdy w tym wariancie zostały odseparowane od ruchu pieszego i rowerowego przez co nie mają punktów kolizyjnych z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego.
Będzie to drugie na Opolszczyźnie dwupoziomowe skrzyżowanie realizowane przez ZDW. Pierwsze powstanie w Gogolinie, a projektowana droga przebiegać ma nad linią kolejową łączącą Opole z Kędzierzynem-Koźlem.
Napisz komentarz
Komentarze