Reklama
niedziela, 23 lutego 2025 16:17
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

To bardzo potrzebna, choć niełatwa inwestycja. Na jej finał poczekamy jeszcze kilka lat

Wybrano wreszcie koncepcję przebudowy ronda Milenijnego w Kędzierzynie-Koźlu i ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Wszystko po to, aby zmniejszyć uciążliwe korki w tym rejonie miasta. Nie nastąpi to jednak zbyt szybko, ponieważ - mając na względzie czas konieczny na przebrnięcie procedur przetargowych, opracowanie projektu technicznego, uzyskanie wszelkich pozwoleń i realizację samej inwestycji - zajmie to wszystko kilka lat.
To bardzo potrzebna, choć niełatwa inwestycja. Na jej finał poczekamy jeszcze kilka lat

Jednym z punktów czwartkowego (28.11) posiedzenia rady miasta, był temat poprawy płynności ruchu w Kędzierzynie-Koźlu, a konkretnie rozwiązania problemu w zakresie połączenia obwodnicy Kędzierzyna-Koźla z dwiema drogami wojewódzkimi (jedna z nich do końca tego roku jest jeszcze drogą gminną) w rejonie ronda Milenijnego. Pisaliśmy o tym we wrześniu tego roku. 

Choć obwodnica znajduje się pod skrzydłami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, to jednak planowaną inwestycją zajmuje się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu.

Zgodnie z informacją uzyskaną od ZDW, zostało już ogłoszone postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji pn. ,,Rozbudowa układu komunikacji drogowej ronda Milenijnego w Kędzierzynie-Koźlu”.

Jak informował obecny na posiedzeniu Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu - Bartłomiej Horaczuk, rekomendowany jest wariant, który przewiduje budowę ronda turbinowego w miejscu dzisiejszego ronda, oraz odciążenie tego ronda od ruchu tranzytowego poprzez budowę wiaduktu w ciągu drogi krajowej. Zaproponowane rozwiązanie ogranicza straty czasu oraz skraca kolejki pojazdów przed rondem Milenijnym i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. 

- Z drugiej strony budowa dwupoziomowego skrzyżowania generuje większe koszty rozbudowy, wymaga ingerencji w odcinek długości 1 kilometra oraz tworzy dominantę na tle przyległego terenu. Jednakże analizy wykonane przez projektanta potwierdzają wybór wariantu jako optymalnego rozwiązania, które pozwoli na zwiększenie przepustowości tego ronda - tłumaczył urzędnik ZDW.

Wzrost kosztów

Jak mówił na sesji RM dyrektor Bartłomiej Horaczuk, koszt realizacji rekomendowanego wariantu to około 50-60 mln złotych. Wcześniej wartość tego samego rozwiązania szacowano na 31 mln złotych. Jednak od tamtego czasu koszty budowy radykalnie wzrosły. 

Inwestycja ma zostać zrealizowana wspólnie przez samorząd województwa opolskiego, gminę Kędzierzyn-Koźle oraz opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dyrektor Bartłomiej Horaczuk ujawnił, że Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu ogłosił 25 listopada 2024 przetarg na opracowanie dokumentacji tego zadania. Otwarcie przetargu zaplanowane jest na 14 stycznia 2025 roku. 

Termin realizacji zadania - obejmującego opracowanie dokumentacji - wyniesie 25 miesięcy od dnia podpisania umowy. 

Następnie do wojewody opolskiego złożony zostanie wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Termin opracowania dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji ZRID, szacowany jest łącznie na 30 miesięcy. 

Z kolei wartość szacunkowa opracowania dokumentacji projektowej wyniesie około 2 milionów złotych i pieniądze te (m.in. dzięki staraniom Roberta Węgrzyna - członka Zarządu Województwa Opolskiego) zostały już w budżecie ZDW zabezpieczone.

Nie ma jeszcze środków na samą realizację inwestycji. Pierwszym krokiem jest przygotowanie dokumentacji, która - jeśli wszystko przebiegać będzie bez zakłóceń - ma być gotowa na początku 2027 roku. Dopiero pod koniec realizacji prac projektowych, rozpoczną się starania o pozyskanie funduszy na wykonanie inwestycji. 

- Do końca tej kadencji samorządu terytorialnego (trwa ona do kwietnia 2029 roku – red.) chcielibyśmy przynajmniej rozpocząć tę budowę, która powinna zostać zrealizowana w cyklu dwuletnim - zakłada dyrektor Horaczuk. 

Reasumując, finalizacja inwestycji może nastąpić najwcześniej pod koniec obecnej lub na początku przyszłej dekady. Kierowcy będą się zatem musieli uzbroić w cierpliwość.  

Inwestycja „z długą brodą” 

Przypomnijmy, gmina Kędzierzyn-Koźle od lat zabiega o podjęcie działań zmierzających do poprawy płynności ruchu w rejonie ronda Milenijnego, kierując stosowne wnioski do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Województwa Opolskiego. 

Po wielu latach oczekiwań Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił wreszcie opracowanie dokumentacji, mającej na celu poprawę układu komunikacyjnego w tym rejonie.

Prace projektowe (związane w pierwszej kolejności z wykonaniem koncepcji rozwiązań technicznych dla tego zadania) poprzedziło wykonanie pomiarów natężenia ruchu wraz z prognozą. Sporządzono analizę ruchu i przepustowości skrzyżowania. Następnie przeprowadzono weryfikację złożonych opracowań.

Z pomiarów natężenia ruchu z 2022 roku, wynikało, że drogą krajową nr 40 na tym skrzyżowaniu przejeżdżało prawie 15 tysięcy pojazdów na dobę, natomiast jeśli chodzi o wloty, czyli drogę wojewódzką nr 408 było to 8207 pojazdów, a w przypadku drogi wojewódzkiej nr 423 każdej doby odnotowywano przejazd 10 675 pojazdów.     

Przedmiotem tego opracowania było przygotowanie wielowariantowej koncepcji rozwiązań projektowych istniejącego układu komunikacyjnego. Jest to newralgiczne miejsce, często określane mianem wąskiego gardła komunikacyjnego Kędzierzyna-Koźla, w którym - ze względu na bardzo duży ruch samochodowy - notorycznie tworzą się zatory komunikacyjne. Droga krajowa nr 40 prowadzi od Pyskowic, aż do granicy z Czechami w Głuchołazach. W Kędzierzynie-Koźlu droga ta służy mieszkańcom jako obwodnica miasta. Nie spełnia jednak swojej roli ze względu na korki, które powstają na rondzie Milenijnym.

Opracowano 4 warianty

Projektowana rozbudowa w każdym z czterech przygotowanych, a następnie rozpatrywanych wariantów, ma na celu polepszenie warunków komunikacyjnych oraz bezpieczeństwa w obszarze skrzyżowania drogi krajowej DK 40 z drogami innych kategorii. Jest to możliwe, pod warunkiem zwiększenia przepustowości na rozbudowanym skrzyżowaniu, a co za tym idzie polepszenia płynności ruchu.

Ponadto gmina Kędzierzyn-Koźle przebudowała już most przez rzekę Kłodnica, budując ścieżkę pieszo-rowerową, poprawiając płynność ruchu rowerowego w obszarze ronda Milenijnego oraz w ciągu ul. Xawerego Dunikowskiego do wału przeciwpowodziowego.

Z analizy porównawczej czterech wariantów wynikało, że z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wariant nr 3. Dlaczego? Ponieważ rozwiązanie to pozwala pojazdom pokonać skrzyżowanie w sposób bezkolizyjny i umożliwiający odciążenie wlotów ronda. Ponadto pojazdy w tym wariancie zostały odseparowane od ruchu pieszego i rowerowego przez co nie mają punktów kolizyjnych z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. 

Będzie to drugie na Opolszczyźnie dwupoziomowe skrzyżowanie realizowane przez ZDW. Pierwsze powstanie w Gogolinie, a projektowana droga przebiegać ma nad linią kolejową łączącą Opole z Kędzierzynem-Koźlem. 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Realista 30.11.2024 11:02
Panie Horaczuk !!! Dobrze się siedzi na dupsku w Opolu gdzie podobny wiadukt udało się zacząć budować po 2 latach od pomysłu??? Dlaczego tam po zaproponowaniu koncepcji zrobiono przetarg na projekt i budowę a w k- Koźlu będzie my czekać 6-8 lat na rozwiązanie węzła gordyjskiego a przedstawione wyliczenia są dawno nieaktualne.Podobnie działa pan na DW 408 ,w ciągu 10 lat udało się zmodernizować 8 km drogi co jest kpiną taką samą jak przebudowa ronda 😭😭😭 Katastrofa

R
Rychu, taki lepszy Ryszard. 29.11.2024 10:32
To są te same zdjęcia koncepcji co pokazano w dniu 06.07.2023. ROK zajęło uśmiechniętej koalicji doprowadzenie do ogłoszenia przetargu na ... projekt. Zaimponowano mi szybkością działania. Jedyny, któremu jeszcze się chce przy tym działać to Węgrzyn, tak przez was wyśmiewany...

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: sonyTreść komentarza: a realnymi problemami tej miejscowości zajmą się gremliny powinny dać radęData dodania komentarza: 23.02.2025, 12:36Źródło komentarza: W okowach lodu morsowali z posłem i wójtem. ZDJĘCIAAutor komentarza: dianaTreść komentarza: Tylko patrzeć , jak synkowie dorosną i wezmą się za mamusię i tatusia .Brawa dla Pana policjanta .Data dodania komentarza: 23.02.2025, 11:38Źródło komentarza: Co się wydarzyło w kozielskim parku? Policja wyjaśnia zdarzenieAutor komentarza: BeciaTreść komentarza: Czy zostanie przeprowadzone śledztwo jak te butelki znalazły się w miejskim parku? Czy skoro to miejski park, to odpowiedzialność za to, że są tam butelki ponosi: straż miejska, prezydent miasta? Gdyby butelek nie było, to pan funkcjonariusz nie musiałby zeskakiwać z roweru.Data dodania komentarza: 23.02.2025, 10:52Źródło komentarza: Co się wydarzyło w kozielskim parku? Policja wyjaśnia zdarzenieAutor komentarza: FabianTreść komentarza: Macdonald będzie.Data dodania komentarza: 23.02.2025, 10:45Źródło komentarza: Budowa łącznika z obwodnicą Kędzierzyna-Koźla dobiega końcaAutor komentarza: olmeczkaTreść komentarza: no to przepraszam tego nie wiedzialam moj blad nie mam faceboka jeszcze raz sorryData dodania komentarza: 23.02.2025, 09:12Źródło komentarza: Festiwal Dmuchańców przyjeżdża do Kędzierzyna-Koźla. Rozdajemy zaproszenia!Autor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: To czemu nie zgłaszasz interwencji cwaniaczku np.w nocy jak dewastują park ? A może cwaniaku pełne gacie masz ? Takich jak ty mocnych w pisaniu jest sporo ale by cokolwiek zdziałać to się boi cwaniak.Data dodania komentarza: 22.02.2025, 16:59Źródło komentarza: Co się wydarzyło w kozielskim parku? Policja wyjaśnia zdarzenie
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1028 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna