Reklama
wtorek, 28 stycznia 2025 04:22
Reklama
Reklama
Reklama

Miasto nam wyładniało. Filmy sprzed lat nie pozostawiają złudzeń

Kolejne, bo 49. urodziny Kędzierzyna-Koźla, to dobra okazja, aby pokazać jak nasze miasto zmieniało się na przestrzeni lat. Wiemy, jak wygląda ono obecnie, natomiast nie wszyscy pamiętają, jak wyglądało 20 czy też 30 lat temu.
Miasto nam wyładniało. Filmy sprzed lat nie pozostawiają złudzeń

Kędzierzyn-Koźle to drugie pod względem liczby mieszkańców, a pierwsze ze względu na obszar miasto województwa opolskiego. Dzisiejszy kształt administracyjny posiada od 1975 roku, kiedy to połączono w jeden organizm miejski sąsiadujące ze sobą miejscowości: Koźle, Kędzierzyn, Kłodnicę i Sławięcice. Miasto zajmuje 123,4 km2 powierzchni i liczy 51.709 mieszkańców (dane na koniec 2023 roku). Kędzierzyn-Koźle wciąż jest liczącym się ponadregionalnym ośrodkiem kultury, oświaty i sportu.

Prezydentami Kędzierzyna-Koźla byli kolejno: 

Waldemar Derej (1976-1982), 
Andrzej Radwański (1983-1987), 
Józef Lewczak (1987-1990), 
Jerzy Bobrowski (od czerwca 1990 do listopada 1990), 
Mirosław Borzym (1990-1998), 
Jerzy Majchrzak (1998-2002), 
Wiesław Fąfara (2002-2010), 
Tomasz Wantuła (2010-2014), 
Sabina Nowosielska (2014 - do dziś)

Decyzję o powstaniu Kędzierzyna-Koźla poprzedził cały szereg zmian administracyjnych. Przypomnijmy je zatem:

- 2 marca 1951 r. - Kędzierzyn otrzymał prawa miejskie.

- 25 września 1954 r. - reforma podziału administracyjnego powołała na terenie powiatu kozielskiego 30 gromad, w tym:

gromadę Blachownia Śląska (Blachownia i Lenartowice);
gromadę Cisowa (Cisowa i Miejsce Kłodnickie);
gromadę Kłodnica
gromadę Sławięcice

- listopad 1959 r. - Kłodnica i Sławięcice otrzymały status osiedli.

- 1961 r. - Cisową i Miejsce Kłodnickie włączono do gromady Blachowni Śląskiej.

- 1973 r. - Kłodnica i Sławięcice otrzymały prawa miejskie.

- 1973 r. - włączenie Blachowni Śląskiej do Kędzierzyna.

- 28 maja 1975 r. - wprowadzono dwustopniowy podział administracyjny kraju, w wyniku czego w powiecie kozielskim powstały cztery miasta (Kędzierzyn, Koźle, Kłodnica i Sławięcice) oraz osiem gmin.

- 15 października 1975 r. - nastąpiło połączenie miast - Koźla, Kędzierzyna, Kłodnicy i Sławięcice oraz trzech wsi - Lenartowic, Miejsca Kłodnickiego i Cisowej w jeden organizm miejski o nazwie Kędzierzyn-Koźle.

W wyniku tego posunięcia ludność naszego miasta (według danych GUS) liczyła wtedy 69.285 osób (pod koniec 1975 roku). W latach 70. i 80. XX wieku w sytuacji prowadzenia przez państwo polityki pełnego zatrudnienia i wspomagania jej rozwojem budownictwa wielorodzinnego oraz przemysłu, w latach 1975-1986 nastąpił wzrost liczby mieszkańców miasta (średnio w tempie przyrostu o około 650 osób rocznie) do szczytowego poziomu sięgającego około 73.000 osób w 1986 roku. 

Wzrost ten nastąpił w wyniku migracji ludności ze wsi do miasta oraz wzrostu dzietności rodzin. Od drugiej połowy lat 80. demografowie zaobserwowali wygaszanie tendencji wzrostowych, a zapoczątkowane w 1989 roku reformy społeczno-polityczne w Polsce, spowodowały wieloaspektową zmianę świadomości i mentalności ludzi.

Dodatkowo w wyniku pogorszenia prognozy przyszłych warunków socjalno-bytowych w latach 90. (m.in. zwolnienia grupowe w tutejszych zakładach pracy, możliwości emigracji do innych krajów, a także zastoju w rozwoju budownictwa wielorodzinnego) nastąpiło odwrócenie tendencji wzrostowych na malejące. 

Pojawiło się wiele problematycznych zjawisk społeczno-gospodarczych, do których należy zaliczyć głównie: 

- wzrost bezrobocia; 

- emigrację - zwłaszcza młodych osób - do krajów Europy Zachodniej (głównie do Niemiec, Holandii oraz Wielkiej Brytanii);
 
- proces starzenia się ludności miasta oraz zarysowujące się tendencje do życia w samotności (tzw. single i singelki), często z braku nowego mieszkania i stabilności zatrudnienia. 

Wszystkie te elementy spowodowały, że w latach 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku nastąpiło wyraźne zmniejszenie się liczby mieszkańców Kędzierzyna-Koźla (średnio w latach 1986 - 2000 w tempie około 250 osób rocznie).

Niekorzystne tendencje demograficzne w kolejnych latach 2005–2015 zaczęły przybierać na sile (wzrost tempa obniżania się ludności średnio do poziomu około 600 osób rocznie), w wyniku których nastąpił spadek ludności miasta do poziomu niespełna 59. 000 osób w 2015 roku.

Niewątpliwie przez prawie pół wieku miasto znacząco zmieniło swoje oblicze pod względem społeczno-gospodarczym. Jest też przyjemniejsze dla oka. Martwi natomiast spadająca liczba mieszkańców, co jest zjawiskiem charakterystycznym, nie tylko dla Kędzierzyna-Koźla, ale dla większości ośrodków porównywalnych do naszego miasta. 

Niekorzystne tendencje demograficzne - z racji pokaźnych liczb - zauważalne są szczególnie na największych miejskich osiedlach. Mowa tu oczywiście o osobach zameldowanych (na pobyt stały oraz czasowy), bo tylko one ujęte są w statystykach.

Poniższe dane mówią same za siebie. Do poszczególnych lat przypisaliśmy liczbę mieszkańców na koniec danego roku:

2023 r. - 51.709
2022 r. - 52.723
2021 r. - 53.705 
2020 r. - 54.873 
2019 r. - 55.750
2018 r. - 56.478
2017 r. - 57.360
2016 r. - 57.979 
2015 r. - 58.749 
2014 r. - 59.465 
2013 r. - 60.185
2012 r. - 60.909 
2011 r. - 61.617 
2010 r. - 62.238
1986 r. - 73.000 
1975 r. - 69.285

W sieci zachowało się trochę filmików sprzed dwóch, bądź trzech dekad. Warto je zobaczyć, by dokonać porównań ze stanem obecnym.    

Poniżej 4 filmiki do obejrzenia

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kubek 18.10.2024 12:36
Ulice tętniły życiem... Niedługo będą tętniły ubogacaczami kulturowymi z Afryki, których nam tu niemieccy rządzący sprowadzają

Prawda 18.10.2024 16:22
Nie tylko Peło ale PISaki też tyle że z ukrainy. Jedni i drudzy to zdrajcy Polski !

Tom 18.10.2024 09:59
Wyładniało=Wyludniło

Prawda 18.10.2024 00:02
Tak zmieniło się na gorsze pod względem nie istniejących - upadłych zakładów które zatrudniały mieszkańców.... Nic się nie zmieniło pod względem mieszkaniowym czyli jak kulało tak dalej kuleje.... Port kozielski pokazuje gospodarność naszych władz. Odra już od dawna nie żeglowna... Kolej pomimo remontów omija K-Koźle.... Więc czym się tu chwalić ? Upadającym jeszcze miastem ?....

Przemek 17.10.2024 23:43
Kiedyś w miejskiej tv chyba na zakończenie programu puszczali przejazd przez miasto 🤔

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: JanosikTreść komentarza: Szkoda że uczniowie nie skorzystają na tym. PrzykreData dodania komentarza: 27.01.2025, 23:00Źródło komentarza: XXI wiek w kozielskim liceum. Uczniowie poczują się tu jak w domuAutor komentarza: LLLTreść komentarza: Co odpowiedzieć na Twoje dictum nienawiści? Może zacytuję Natana Tenenbauma: "Każdy Twój wyrok przyjmę twardy, Przed mocą Twoją się ukorzę. Ale chroń mnie Panie od pogardy, Przed nienawiścią strzeż mnie Boże."Data dodania komentarza: 27.01.2025, 22:00Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle gra z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. ZDJĘCIAAutor komentarza: MietekTreść komentarza: To się wzbogacił, przedni pomysł na biznes... Polak potrafi.Data dodania komentarza: 27.01.2025, 21:16Źródło komentarza: 33-latek zatrzymany za fałszywą zbiórkę na rzecz WOŚP w pociągu! Grozi mu do 8 lat więzieniaAutor komentarza: nieojciecTreść komentarza: Matko. Co za dno. Co to za tabliczki? Ktoś to w ogóle jeszcze nadzoruje? To ma być elita intelektualna? Gdybym miał dziecko w wieku szkolnym, w życiu bym się nie zgodził, żeby zapisało się do takiej szkoły. Czy ja tam widzę nauczycielkę??? Antypromocja :-|Data dodania komentarza: 27.01.2025, 17:26Źródło komentarza: Tak na studniówce bawiła się młodzież z kozielskiego liceumAutor komentarza: Cała PrawdaTreść komentarza: Nie dziwne że u nas port niszczeje. Bo ta dziwna spółka KKT nawet nie walczy by projekt stał się rzeczywistością. Rzeka Odra też jakby zapomniana i nie chciana. PIS jak rządził wszystko robił by ta inwestycja nie powstała. Lecz pieniądze poszły gdzie indziej. Był taki plan by reaktywować linie kolejowe lub autobusowe. Nazywało się to „wykluczeniem komunikacyjnym”. Nie wiele powstało ale PIS z funduszów europejskich wyremontował linie kolejową nr. 35 Ostrołęka – Szczytno. Była zamknięta sporo lat. Lecz skupmy się jednak na jej fragmencie. Chodzi o przystanek Chorzele. Trzy nowe tory i nowy peron wyspowy. Jeździ tylko parę szynobusów w jedną i drugą stronę / na dzień. Niewiele ludzi z tego korzysta a do samej miejscowości jest parę kilometrów. Kawałek od owego przystanku odchodzi tor od linii 35 który się rozwidla tworząc coś w stylu stacji zdawczo-odbiorczej składów towarowych.. Tor zasadniczy tej bocznicy dalej zapętla się zamykając spory obszar tworząc strefę ekonomiczną. Wszystko jest nowe z 2023roku, tory, drogi i nikt nie stawia tam fabryk czy innych obiektów przemysłowych. Jednym słowem kupę milionów w błoto. A u nas nie chcą podłączyć portu do linii nr. 137 i cała przez to inwestycja stoi. Zmiana władzy i dalej nic. Mało tego koleje niemieckie DB chcą budować na terenie Blachowni podobną inwestycję co w porcie. Czy to nie jest dziwne ? I to już za rządu Tuska który z Niemcami za pan brat. Co ukazuje sprzedaż portu Szczecińskiego….Data dodania komentarza: 27.01.2025, 16:05Źródło komentarza: Wraca temat budowy terminalu w kozielskim porcie. Firma KKT rozmawia z PKP o współpracyAutor komentarza: Cała PrawdaTreść komentarza: Nie dziwne że u nas port niszczeje. Bo ta dziwna spółka KKT nawet nie walczy by projekt stał się rzeczywistością. Rzeka Odra też jakby zapomniana i nie chciana. PIS jak rządził wszystko robił by ta inwestycja nie powstała. Lecz pieniądze poszły gdzie indziej. Był taki plan by reaktywować linie kolejowe lub autobusowe. Nazywało się to „wykluczeniem komunikacyjnym”. Nie wiele powstało ale PIS z funduszów europejskich wyremontował linie kolejową nr. 35 Ostrołęka – Szczytno. Była zamknięta sporo lat. Lecz skupmy się jednak na jej fragmencie. Chodzi o przystanek Chorzele. Trzy nowe tory i nowy peron wyspowy. Jeździ tylko parę szynobusów w jedną i drugą stronę / na dzień. Niewiele ludzi z tego korzysta a do samej miejscowości jest parę kilometrów. Kawałek od owego przystanku odchodzi tor od linii 35 który się rozwidla tworząc coś w stylu stacji zdawczo-odbiorczej składów towarowych.. Tor zasadniczy tej bocznicy dalej zapętla się zamykając spory obszar tworząc strefę ekonomiczną. Wszystko jest nowe z 2023roku, tory, drogi i nikt nie stawia tam fabryk czy innych obiektów przemysłowych. Jednym słowem kupę milionów w błoto. A u nas nie chcą podłączyć portu do linii nr. 137 i cała przez to inwestycja stoi. Zmiana władzy i dalej nic. Mało tego koleje niemieckie DB chcą budować na terenie Blachowni podobną inwestycję co w porcie. Czy to nie jest dziwne ? I to już za rządu Tuska który z Niemcami za pan brat. Co ukazuje sprzedaż portu Szczecińskiego….Data dodania komentarza: 27.01.2025, 16:04Źródło komentarza: Tak dziś wygląda dawna potęga na Odrze. Zobaczcie zdjęcia Koźla-Portu z lotu ptaka
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 6°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna