Zarządzanie portfelem nieruchomości handlowych: Co warto wiedzieć?
Nieruchomości są rodzajem aktywów i posiadają ogromny potencjał inwestycyjny. Coraz więcej przedsiębiorców lokuje swój majątek na rynku nieruchomości, tworząc własne portfele inwestycyjne, czyli zbiory inwestycji obejmujące różne obiekty. Charakteryzują się one pewnymi indywidualnymi, stałymi cechami, jak np.:
- stałość lokalizacji (nie przenoszalność),
- niepodzielność obiektu,
- niejednorodność,
- wysoka kapitałochłonność.
Odpowiednie zarządzanie portfelem nieruchomości handlowych może zapewnić płynność finansową i zwiększyć zysk z inwestycji. Proces ten powinien więc obejmować kilka kwestii. Po pierwsze, należy dążyć do optymalizacji kosztów, które związane są z użytkowaniem danego obiektu, czyli np. zmniejszenia opłat za media: wodę, gaz, prąd, ogrzewanie. Po drugie, należy sukcesywnie powiększać wartość nieruchomości poprzez inwestowanie np. w modernizacje. Po trzecie, niezbędna jest przemyślana, dostosowana do oczekiwań i potrzeb inwestora strategia zarządzania nieruchomościami. Może on pomnożyć swój zysk na różne sposoby. Jeśli inwestorowi zależy na krótkoterminowej inwestycji, należy skupić się na agresywnych działaniach względem kosztów. Z kolei jeśli dane nieruchomości mają być inwestycją długoterminową, strategia musi być skoncentrowana na zachowaniu stałych, wysokich zysków i dobrej kondycji obiektów.
Zarządzanie portfelem inwestycyjnym nieruchomości handlowych koncentruje się na maksymalizacji przychodów z nieruchomości. Kluczowym aspektem dla osiągnięcia wyznaczonych celów jest skuteczne planowanie. Liczy się więc dynamika oraz rozpatrywanie warunków mikro i makro otoczenia, czyli wszystkiego, co wpływa na wartość nieruchomości (lokalizacja, stan techniczny, metraż).
Przedsiębiorcy posiadający kilka nieruchomości handlowych, mają coraz więcej obowiązków, takich jak poszukiwanie najemców, regulowanie płatności za media, dokonywanie napraw i remontów czy prowadzenie działań windykacyjnych. Tak szerokie spektrum działań wymaga czasu i wiedzy w zakresie zarządzania nieruchomościami. Dlatego warto skorzystać z pomocy doradcy strategicznego. Korzystając z usług sprawdzonych firm zarządzających nieruchomościami, można mieć pewność, że jeśli pojawią się trudności np. podczas negocjacji warunków najmu, to zostaną one szybko rozwiązane. Dodatkowo każde działanie jest dokładnie raportowane, co sprawia, że właściciel portfela nieruchomości handlowych ma wgląd do bieżącej sytuacji każdego lokalu.
Integracja technologii: jakie narzędzia wybrać?
Integracja technologii polega na wdrożeniu narzędzi, które umożliwiają współdziałanie programów, poprzez eksporty danych z jednego oprogramowania do drugiego. Jest to także budowanie chmur hybrydowych oraz wirtualizacji rozwiązań sprzętowo-programowych i sieci. Sytuacją, w której warto rozważyć integrację technologii, jest korzystanie z kilku systemów informatycznych podczas codziennych czynności. Wykonanie integracji umożliwi dzielenie się danymi pomiędzy różnym oprogramowaniem i pozwoli na zaoszczędzenie czasu przy wykonywaniu aktualizacji danych – aby wszystkie programy mogły korzystać z nowych informacji, aktualizacja będzie konieczna tylko w jednym. Wśród najlepszych narzędzi do integracji technologii można wymienić:
1. MuleSoft Anypoint Platform
To narzędzie w prosty i szybki sposób usprawnia proces przesyłania danych pomiędzy różnymi systemami. Oferuje wiele opcji i funkcji, jak np. edytory transformacji danych czy moduły bezpieczeństwa.
2. Dell Boomi
Jest to proste narzędzie oferujące rozwiązania, takie jak: integracja danych i aplikacji w chmurze oraz zarządzanie procesami biznesowymi. Dell Boomi oferuje także wiele innych funkcji: interfejsy API, edytory transformacji danych czy moduły bezpieczeństwa.
3. Zapier
Zapier jest narzędziem do integracji technologii, umożliwiającym automatyzację pracy z różnymi aplikacjami i systemami. Oferuje ono liczne integracje z: Gmail, Slack, Dropbox, Salesforce. Zapier umożliwia szybkie i łatwe tworzenie automatycznych przepływów pracy pomiędzy aplikacjami i systemami.
Wybór najlepszego narzędzia do integracji technologii nie należy do łatwych z uwagi na ilość dostępnych opcji. Warto jednak wziąć pod uwagę kilka czynników:
- wymagania biznesowe – przede wszystkim należy zastanowić się, na jakich funkcjach narzędzia firmie najbardziej zależy,
- integracje – aby upewnić się, czy urządzenie będzie działać z systemami firmy, należy sprawdzić, z jakimi aplikacjami jest zintegrowane,
- cenę – warto porównać ceny różnych narzędzi i wybrać rozwiązanie, które będzie najlepsze dla budżetu firmy,
- łatwość użycia – aby umożliwić łatwą integrację, narzędzie powinno być proste w użyciu i intuicyjne dla użytkowników,
- bezpieczeństwo – narzędzie powinno zabezpieczać proces przesyłania danych między różnymi systemami i aplikacjami.
Case study: Z czego czerpać inspiracje?
Powierzchnie handlowe są miejscami, które należy zaprojektować przede wszystkim z myślą o funkcjonalności. Każdy projekt musi być inspirowany potrzebami pracowników i klientów – przestrzeń ma budzić w nich emocje, pozytywnie wpływać na sprzedaż i osiąganie zysków. Zachowania konsumenckie zostały poddane dziesiątkom badań. Przestrzeń, w której klienci dokonują zakupów, to jeden z głównych czynników wpływających na nie.
Na wysokość utargów wpływa więc dobrze zaprojektowana przestrzeń handlowa. Projekt bez przemyślanej strategii i inspiracji grupą docelową nie jest w stanie zrealizować postawionych przed przedsiębiorstwem celów sprzedażowych. Powierzchnia powinna być także dostosowana do posiadanego asortymentu.
Projektowanie powierzchni handlowych wymaga znajomości zasad merchandisingu. Warto także inspirować się minimalistycznymi wnętrzami. Takie przestrzenie powinny być maksymalnie ekskluzywne, ale nie przesadnie dekoracyjne. Mogłoby to utrudnić prawidłową ekspozycję towarów. Wnętrze obiektu handlowego powinno być także nowoczesne, dlatego warto udać się po inspirację na targi wnętrzarskie. Jest to doskonała okazja na zapoznanie się z przyszłymi trendami. Projektowanie powierzchni handlowych powinno przestrzegać także reguł identyfikacji wizualnej i kolorów. To zwiększa szanse na osiąganie satysfakcjonujących utargów – teoria udowodniona przez psychologów sprzedaży.
Praktyczne porady dla zarządzających przestrzeniami handlowymi
Obowiązki związane z zarządzaniem przestrzeniami handlowymi nie należą do łatwych. Są to prace stałe z zakresu administrowania każdym obiektem, jak i specyficzne wyzwania, które wymagają wiedzy i doświadczenia fachowców z różnych dziedzin (marketingu, prawa, budownictwa, projektowania itd.).
Osoba zarządzająca przestrzeniami handlowymi powinna przede wszystkim odpowiednio ustawić priorytety i położyć nacisk na wysokiej jakości obsługę i utrzymywanie dobrych relacji z najemcami nieruchomości. To właśnie umowy najmu, wysokość czynszu i inne uiszczane opłaty mają znaczący wpływ na wysokość zwrotu z inwestycji i wartość rynkową obiektu.
Należy także zadbać o to, by utrzymać przestrzeń handlową w niepogorszonym stanie, a najlepiej tak, aby jej atrakcyjność inwestycyjna w kontekście najmu stale rosła w czasie. Oczywiście powinno się to odbywać przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa, przestrzeganiu przepisów prawa i innych istotnych wymogów, które dotyczą takich kwestii, jak np. utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego, przestrzegania przepisów przeciwpożarowych czy przeprowadzania regularnych badań instalacji technicznych.
Napisz komentarz
Komentarze