Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli piesi i rowerzyści, to grupa najbardziej narażona na obrażenia w wyniku ewentualnych zdarzeń drogowych. Dlatego tak dużą wagę GDDKiA w Opolu przykłada do zapewnienia bezpieczeństwa na istniejących przejściach dla pieszych, m.in. poprzez ich doświetlenie, odpowiednie oznakowanie, a także budowę chodników oraz azylów.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych – lata 2021-2024
Podpisane umowy z wykonawcami były w większości realizowane w systemie Projektuj i buduj, co oznaczało, że wykonawca był odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, a następnie - po jego zatwierdzeniu - rozpoczynał prace w terenie.
W 2024 roku zakończono inwestycje w następujących lokalizacjach:
- DK11 w m. Gołkowice, Bąków, Biskupice, Gotartów i Byczyna,
- DK42 w m. Czaple Stare, Ligota Wołczyńska, Kluczbork, Jaworzno i Domaszowice,
- DK38 w m. Głubczyce, Pawłowiczki, Pietrowice, Mokre Kolonia, Reńska Wieś, Głubczyce, Pawłowiczki,
- DK39 w m. Kamienna i Namysłów oraz DK42 Kamienna i Gręboszów, Smarchowice Wielkie, Nowe Smarchowice, Lubsza, Michałowice i Pisarzowice,
- DK40 i DK41 w m. Prudnik,
- DK40 w m. Kędzierzyn-Koźle, Stare Kotkowice, Biedrzychowice, Twardawa, Pokrzywnica i Większyce oraz Łąka Prudnicka, Mochów i Głogówek, Biedrzychowice, Laskowice,
- DK41 w m. Niemysłowice,
- DK45 w m. Żywocice, Żużela, Krapkowice, Stradunia i Mechnica, Komorno, Większyce, Reńska Wieś i Długomiłowice,
- DK46 w m. Otmuchów i Ścibórz, Wójcice,
- DK88 w m. Sieroniowice,
- DK94 w m. Strzelce Opolskie, Leśniczówka, Łosiów, Walidrogi, Nakło, Izbicko i Sucha.
W ubiegłym roku zakończono także dwa większe zadania z PBID:
- budowę ronda na skrzyżowaniu DK45 z drogami wojewódzkimi nr 415 i nr 429 w m. Zimnice Małe,
- rozbudowę DK46 polegającą na budowie ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Dębska Kuźnia - Schodnia.
W latach 2021-2023 zakończono prace w następujących lokalizacjach:
- DK11 w m. Kostów, Sarnów i Krzywizna,
- DK39 w m. Kamienna, Rogalice, Brzeg, Namysłów,
- DK40 w m. Głuchołazy i Wierzbiec, Lubrza
- DK41 w m. Trzebina, Prudnik,
- DK42 w m. Wierzbica Górna, Ligota Dolna, Strojec, Faustianka, Porąbki, Rudniki, Jaworek, Jaworzno i Smardy, Wołczyn,
- DK43 w m. Rudniki i Jaworzno
- DK45 w m. Boguszyce, Źlinice i Dąbrówka Górna, Zawada, Krasków i Ligota Dolna, Folwark, Chrzowice
- DK46 w m. Gosławice, Turza, Dąbrowica, Grodziec i Ozimek, Paczków,
- DK94 w m. Brzeg, Łosiów, Buszyce, Skorogoszcz, Skarbiszów i Karczów, Płużnica Wielka, Błotnica Strzelecka i Warmątowice, Zielęcice, Borkowice,
Poprawa bezpieczeństwa w kolejnych lokalizacjach
Aktualnie trwają prace w terenie przy doświetlaniu przejść w 25 lokalizacjach w ciągu DK46 w Lędzinach, Chrząstowicach, Dębskiej Kuźni i Schodni, a ich finał zaplanowano do końca marca br.
W najbliższym czasie GDDKiA w Opolu rozpocznie prace na odcinkach:
- DK41 w miejscowości Rudziczka – doświetlenie na przejściu dla pieszych oraz budowa chodnika po obu stronach drogi,
- DK45 w miejscowości Polska Cerekiew i Ciężkowice – doświetlenie na przejściach dla pieszych w pięciu lokalizacjach oraz budowa chodnika,
- DK40 w miejscowości Głogówek i DK45 Długomiłowice - doświetlenie na przejściach dla pieszych w trzech lokalizacjach, budowa chodnika oraz montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Dla kolejnych zadań, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego, trwa etap przygotowywania dokumentacji. W latach 2025-2026 planuje się:
- rozbudowę drogi krajowej nr 46 polegająca na budowie ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Ozimek - Grodziec – w ramach zadania planujemy budowę ciągu pieszo-rowerowego wraz z montażem oświetlenia, budowę obiektów inżynierskich, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego wraz z elementami BRD.
- poprawę BRD na przejściach dla pieszych w ciągu DK40 w Prudniku - w ramach zadania planujemy doświetlenie oraz budowę azylu na przejściu dla pieszych,
- poprawę BRD na przejściach dla pieszych w ciągu DK46 w Paczkowie - w ramach zadania planujemy doświetlenie, budowę sygnalizacji świetlnej, budowę oświetlenia ulicznego oraz dodatkowych pasów ruchu w ciągu głównym i na wlotach podporządkowanych, budowę dojść do przejść dla pieszych oraz wyposażenie skrzyżowania w elementy BRD,
- poprawę BRD na przejściach dla pieszych w ciągu DK39 w miejscowości Bukowa Śląska - w ramach zadania planujemy doświetlenie, budowę azylu na przejściu dla pieszych oraz budowę chodnika,
- poprawę BRD w ciągu DK46 w miejscowości Wilamowa - w ramach zadania planujemy budowę wysp kanalizujących ruch, oświetlenia ulicznego, budowę dodatkowych pasów ruchu dla pojazdów skręcających w lewo i prawo oraz przejścia dla pieszych wraz z oświetleniem, budowę bądź przebudowę istniejących dojść do zatok autobusowych, przebudowę zatok autobusowych oraz wyposażenie skrzyżowania w elementy BRD,
- poprawę BRD w ciągu DK94 w Skarbimierzu i Żłobiźnie - w ramach zadania planujemy budowę ciągu pieszo-rowerowego oraz oświetlenia na istniejącym przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerzystów, przebudowę chodnika oraz budowę przepustów drogowych, montaż oznakowania poziomego i pionowego oraz urządzeń BRD.
Kierowco - bądź ostrożny przy przejściach dla pieszych!
Bezpieczeństwo użytkowników dróg, zarówno kierowców, jak i pieszych, zależy przede wszystkim od nich samych. Przypominamy, aby na przejściach dla pieszych i w ich pobliżu zwiększać swoją uwagę i zachowywać szczególna ostrożność.
Napisz komentarz
Komentarze