Prace na ciągu E 59 – linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle - Chałupki, wraz ze stacją Kędzierzyn-Koźle w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) kosztować mają 2 685 000 000 zł. Datę podpisania umowy o dofinansowanie tej inwestycji wyznaczono na 2025 rok.
Aby można było zrealizować to kosztowne zadanie, konieczne było przeprowadzenie oceny oddziaływania tegoż przedsięwzięcia na środowisko. Na wniosek PKP PLK S.A. z 16 sierpnia 2022 roku, wszczęto postępowanie w sprawie wydania decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Prace na ciągu C-E 59 - linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle - Chałupki”.
Jak udało nam się ustalić, takowa decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach została wydana 9 grudnia 2024 r. i - jak poinformowała nas Natalia Zapała, rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach - zdążyła się ona już uprawomocnić.
Taka decyzja jest bardzo istotna, ponieważ stanowi ona załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę. Inaczej mówiąc, w obecnej sytuacji, inwestor - czyli Spółka Akcyjna PKP Polskie Linie Kolejowe - może już składać stosowny wniosek o pozwolenie na budowę. Dlatego aktualnie jesteśmy znacznie bliżej ponownej modernizacji linii nr 151.
Przypomnijmy w 2019 roku PKP PLK ogłosiła przetarg na studium wykonalności modernizacji linii kolejowej 151 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki na magistrali C-E59. To o tyle ciekawe, że przygotowania do modernizacji rozpoczęto... jeszcze przed zakończeniem poprzednich prac modernizacyjnych, prowadzonych według wcześniejszych założeń.
Jak wyjaśniał wówczas PKP PLK Ireneusz Merchel, celem kolejnych inwestycji na już modernizowanych liniach kolejowych jest m.in. ujednolicenie standardów dla przewozów towarowych, poprawa przepustowości, jak również możliwości prowadzenia dłuższych składów.
Tym samym, po opracowaniu studium wykonalności, przyszedł czas na projekt drugiej modernizacji. Docelowo realizacja prac na 54-kilometrowej linii ma umożliwić jej przebudowę do osiągnięcia prędkości maksymalnych 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych, przebudowę stacji do obsługi pociągów towarowych o długości 780 metrów (m.in. Kędzierzyn-Koźle, Bierawa, Kuźnia Raciborska, Nędza, Racibórz i Chałupki). Zaprojektowana ma zostać modernizacja istniejących stacji i przystanków na linii, z wydłużeniem peronów do 200 metrów. Zakładana jest też przebudowa i modernizacja istniejących obiektów inżynieryjnych. Planowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, nowa telekomunikacja kolejowa oraz nowa sieć trakcyjna.
Istotne szczegóły
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie województw opolskiego i śląskiego. Powierzchnia istniejącego obszaru, na którym usytuowane są analizowane linie wynosi ok. 358,3 ha. Natomiast szacowana powierzchnia planowanego przedsięwzięcia zajmuje ok. 579,25 ha. W ramach inwestycji przewiduje się odtworzenie istniejących skrzyżowań wielopoziomowych linii kolejowych oraz zaprojektowanie nowych w celu poprawy przepustowości LK nr 151.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się m.in. bezkolizyjne wyprowadzenie linii kolejowej nr 151 ze stacji Kędzierzyn-Koźle w stronę posterunku Bierawa, bezkolizyjny wyjazd z nowoprojektowanej części towarowej stacji Kędzierzyn-Koźle oraz przeprowadzenie linii kolejowej nr 709 na poziomie +1 nad projektowaną stacją towarową dedykowaną linii kolejowej 199/174 w kierunku Sławięcic.
Ponadto na kędzierzyńskim dworcu pojawią się wreszcie elektroniczne tablice, zawierające informacje dotyczące odjazdów i przyjazdów pociągów. Nie ulega wątpliwości, że taki system zwiększa komfort podróży pasażerów. Dostarcza im bowiem rzetelnych i bieżących informacji. Tymczasem na chwilę obecną na peronach kędzierzyńskiego dworca tych tablic wciąż nie ma.
Na terenie naszego powiatu w ramach prac obejmujących układ torowy przewidziano szereg skomplikowanych zadań.
- Na stacji Kędzierzyn-Koźle zaplanowano między innymi: przebudowę części pasażerskiej w celu dostosowania jej do potrzeb podróżnych i uwzględniającą aktualne wymagania; przetrasowanie istniejących na stacji linii kolejowych oraz zwiększenie na nich prędkości maksymalnej; budowę grup torowych dedykowanych dla ruchu towarowego; dostosowanie stacji do obsługi pociągów towarowych o maksymalnej długości 780 m; przebudowę głowic stacyjnych w celu zwiększenia prędkości przejazdu do co najmniej 60 km/h.
- Na posterunku Kłodnica przewidziano: przebudowę układu torowego; wykonanie połączeń rozjazdowych; wykonanie włączenia połączenia LK 136 i LK 680.
- Na posterunku Żabieniec zaprojektowano: przebudowę układu torowego; bezkolizyjny przeplot linii kolejowej 137 z LK 199, 680, 174; a także wykonanie połączeń rozjazdowych.
- Na posterunku Kędzierzyn-Koźle Port nastąpi: przebudowa układu torowego; a także włączenie LK 174 w istniejącą LK 137.
- Na posterunku Bierawa przewidziano: likwidację istniejącej stacji Bierawa; przebudowę układu torowego; rozbiórkę istniejących i budowę nowych peronów; budowę nowego posterunku odgałęźnego (włączenie się w ciąg LK 151, LK 709 oraz LK 680); jak również przebudowę połączeń rozjazdowych. Nastąpi też odtworzenie połączenia szlaku LK 151 ze stacją Zakładów Azotowych. Funkcję stacji Bierawa przejmie nowo projektowana cześć towarowa stacji Kędzierzyn-Koźle. W miejscu istniejącej stacji planuje się budowę posterunku odgałęźnego z przystankiem, w ramach którego ze szlaku LK 151 odłączają się dwie linie kolejowe nr 680 oraz 709 prowadzące do stacji Kędzierzyn-Koźle. Na posterunku odtworzone ma też być włączenie zakładowej stacji ZAK. Planuje się również odtworzenie przystanku osobowego Kędzierzyn-Koźle Azoty.
- Na posterunku Dziergowice zaplanowano: przebudowę układu torowego, a także przebudowę włączenia bocznic.
Czas na wiadukty
Robotami objęte mają też być między innymi dwa wiadukty kolejowe znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie kędzierzyńskiego dworca PKP. Chodzi o przebudowę drogi pod obiektem wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w przypadku wiaduktu przecinającego drogę krajową nr 40 (czyli obwodnicę Kędzierzyna-Koźla), a także budowę drogi gminnej oraz drogi dla pieszych i rowerów pod obiektem znajdującym się na styku ulicy Kozielskiej z al. Jana Pawła II. Pierwotna koncepcja zakładała w tym ostatnim przypadku budowę praktycznie nowej przeprawy, ale było to wiele lat temu i ostatecznie zrezygnowano z tej opcji. Dziś mówi się o remoncie, który ułatwi życie nie tylko kierowcom, ale zwłaszcza pieszym i rowerzystom.
Należy przypomnieć, że już w 2012 roku mieszkańcy apelowali do PKP o kapitalny remont kluczowego dla miasta wiaduktu kolejowego nad ulicą Kozielską i al. Jana Pawła II. Pod petycją podpisało się wówczas aż pięć tysięcy osób. Domagano się poszerzenia jezdni, przebicia nowego tunelu dla pieszych oraz rowerzystów, a także odnowienia szpecącej obiekt elewacji. Problemem w przypadku przejazdu pod wiaduktem jest też jego systematyczne zalewanie podczas intensywnych opadów deszczu (co stanowi utrudnienie zarówno dla kierowców, jak i dla przemieszczających się tamtędy pieszych), a także nieustanne niszczenie przez wandali zamontowanych przy drodze barierek.
Temat przebudowy wiaduktu podjęła też prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska, która wystosowała stosowne pismo do PKP. Ku zaskoczeniu sterniczki miasta, kolej udzieliła pozytywnej odpowiedzi. Wynika z niej, że PKP zamierza zbudować wygodne i praktyczne przejścia po obu stronach przejazdu pod wiaduktem, co powinno nastąpić w najbliższych latach. Na chwilę obecną trudno oszacować wartość tych bardzo potrzebnych prac.
Istotne jest to, że władze Kędzierzyna-Koźla potwierdziły zamiary Polskich Kolei Państwowych, które będąc właścicielem wiaduktu planują jego gruntowną przebudowę. Ma ona skutkować powstaniem dwóch dodatkowych tuneli dla ruchu rowerowo-pieszego, co zlikwiduje wspomniane niedogodności związane z przemieszczaniem się pod wiaduktem, a także okresowym niszczeniem znajdujących się tam barierek.
Poniżej dawne wizualizacje przedstawiające wyremontowany wiadukt nad ulicą Kozielską i al. Jana Pawła II (źródło: profil FB pn. "Przebudowa i remont wiaduktu w Kędzierzynie-Koźlu").
Napisz komentarz
Komentarze