Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 02:22
Reklama
Reklama
Reklama

Inwestor z kozielskiego portu negocjuje ze spółkami Skarbu Państwa

Trwa zawieszenie prac budowlanych w kozielskim porcie. Na razie niewiele wskazuje na to, że sytuacja ulegnie zmianie. Przyszłość tej inwestycji wciąż stoi pod dużym znakiem zapytania. Jarosław Zemło, prezes spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale (KKT), która wciąż nosi się z zamiarem jej dokończenia, deklaruje, że na pewno nie złoży broni.
Inwestor z kozielskiego portu negocjuje ze spółkami Skarbu Państwa

Mówił tak jeszcze w sierpniu br., uczestnicząc zdalnie w posiedzeniu kędzierzyńsko-kozielskiej rady miasta. To samo powtórzył kilka dni temu podczas rozmowy z „Lokalną”.

- Niestety, nie mam żadnych przełomowych informacji w sprawie inwestycji, czy też ponownego uruchomienia prac. W tej chwili zarząd spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale od półtora roku uczestniczy w negocjacjach z kilkoma partnerami, w tym również ze spółkami Skarbu Państwa. Te negocjacje dotyczą wspólnego przedsięwzięcia lub zbycia części inwestycji polegającej na budowie i obsłudze Terminala Płynnych Produktów Masowych - ujawnia prezes Jarosław Zemło. - Niestety, te negocjacje jeszcze się toczą. Chcielibyśmy, aby do końca tego roku zostały one sfinalizowane. Dzięki temu inwestycja zostałaby odblokowana i w kozielskim porcie znów pojawiliby się budowlańcy. Jednak na dziś nie mogę dać takich gwarancji, ponieważ są to skomplikowane negocjacje. Równolegle do tych rozmów, o czym już wcześniej informowałem, nasza spółka złożyła wniosek do sądu oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W sądzie sprawa się toczy. Nasz wniosek do sądu dotyczy spółki PKP i niezgodnego z prawem zablokowania dostępu kolejowego, co w efekcie doprowadziło do zawieszenia budowy. Nasi klienci bowiem nie mogą operować bez transportu kolejowego. Zakończyło się już przesłuchanie świadków w tej sprawie - zaznacza prezes Zemło.

W jego opinii bardzo niepokojące jest zachowanie UOKiK, gdyż wniosek, w którym KKT uważa, że spółki PKP i PLK postąpiły niezgodnie z prawem, ograniczając dostęp do infrastruktury kolejowej i rozwój biznesu, czeka na rozstrzygnięcie już…trzy lata.

- Wniosek został złożony przez nas w 2019 roku. Procedura jest taka, że UOKiK najpierw bada, czy nastąpiło naruszenie przepisów, po czym, jeśli miało ono miejsce, decyduje o wszczęciu postępowania, ewentualnym ukaraniu i w tym konkretnym przypadku nakazaniu przyłączenia portu do linii kolejowej. Otóż w ciągu trzech lat UOKiK nie jest w stanie stwierdzić, czy PKP i PLK naruszyły prawo. Tymczasem my co kwartał wysyłamy pisma do UOKiK, otrzymując jedynie odpowiedź, że trwa badanie sprawy. Zatem nic w kwestii prawnej się nie zmieniło. Jedna rzecz jest również niezmienna, a mianowicie nasze podejście do tej inwestycji. My na pewno się nie poddamy. Będziemy walczyć do samego końca. Nasi udziałowcy są zdeterminowani, aby tę inwestycję dokończyć. Mam nadzieję, że prawo będzie przestrzegane i dopniemy swego – dodaje Jarosław Zemło.  

Trudno pojąć, dlaczego kozielska inwestycja - tak jednoznacznie wpisująca się w strategię rozwoju dróg wodnych i portów przeładunkowych w Polsce - jest od kilku lat blokowana, mimo zaangażowania prywatnych, a nie publicznych środków. Co więcej, rola tego strategicznie położonego miejsca znacząco wzrosła w kontekście nowej sytuacji geopolitycznej, jaka wytworzyła się obecnie w Europie. Wojna na Ukrainie sprawiła, że reaktywowany port śródlądowy w Kędzierzynie-Koźlu mógłby znacząco skorzystać na przeładunku ogromnych ilości towarów kierowanych ze wschodu, jak również w przeciwnym kierunku. Mówimy zarówno o obecnej perspektywie, jak i nowej rzeczywistości, jaka nastanie po zakończeniu działań zbrojnych.

Więcej na ten temat w najnowszym wydaniu Nowej Gazety Lokalnej z 11 października.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: kibiceTreść komentarza: A kto w przyszłym sezonie za Janusza? I innych?Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:50Źródło komentarza: ZAKSA Kędzierzyn-Koźle pewnie pokonała Barkom Każany Lwów. ZDJĘCIAAutor komentarza: WiesławTreść komentarza: Styropian biały zwykły o grubości 10 cm. jest moim zdaniem wystarczający do ocieplenia i izolacji z zewnątrz ścian budynku przy ścianach z pustaka białego. Fachowiec badał termoizolacyjność ścian i wyszła znakomicie.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 15:52Źródło komentarza: Jaką grubość styropianu wybrać na ocieplenie domu?Autor komentarza: inżbudTreść komentarza: Izolację termiczną dobiera się na podstawie obliczeń aby spełnić normowy współczynnik U. Zależy to od grubości, rodzaju i materiału przegrody zewnętrznej oraz kilku innych czynników. Nie od pana Mietka z hurtowni, który wam powie że na dach daje się tyle i już.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 15:25Źródło komentarza: Jaką grubość styropianu wybrać na ocieplenie domu?Autor komentarza: MałoszlachetnyTreść komentarza: Są 13stki, 14stki, 800+, kredkowe, zapomogi, dopłaty do czynszów, bezpłatna opieka zdrowotna, darmowe leki dla seniorów, ulgi na dzieci itp. Chcecie zobaczyć prawdziwą biedę to przejedźcie się do Afryki.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 15:21Źródło komentarza: Ruszyła Szlachetna Paczka. Tysiące rodzin czeka na wsparcieAutor komentarza: Wysoki brunetTreść komentarza: Ja ociepliłem willę 5 lat temu jedynie 20cm styropianu. Przy obecnych cenach gazu już żałuję, że tylko tyle.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 14:15Źródło komentarza: Jaką grubość styropianu wybrać na ocieplenie domu?Autor komentarza: WojtekTreść komentarza: Kiedyś według norm i specjalistów warstwą nieprzemarzalną i najlepszą było 5cm a teraz najlepiej dom wykroić z jednego kawałka styropianu i to z malutką dziurką do wchodzenia.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 12:37Źródło komentarza: Jaką grubość styropianu wybrać na ocieplenie domu?
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: -1°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 21 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna