Reklama
środa, 12 marca 2025 21:08
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Amerykanki przekazały kozielskiemu muzeum szczątki zestrzelonego bombowca

Przedstawicielki Alta Archaeological Consulting z Kalifornii odwiedziły w czwartek (25 sierpnia) Muzeum Ziemi Kozielskiej. Przekazały w darowiźnie szczątki zestrzelonego w 1944 roku samolotu B-24J #42-50486, odnalezione w trakcie badań archeologicznych prowadzonych przez Defense POW/MIA Accounting Agency w Obrębie Ortowic (gmina Bierawa). Dla gości z USA była to również doskonała okazja do obejrzenia dostępnej w Muzeum Ziemi Kozielskiej wystawy.
Amerykanki przekazały kozielskiemu muzeum szczątki zestrzelonego bombowca

Źródło: Muzeum Ziemi Kozielskiej

Warto przypomnieć, że samolot B-24 Liberator to ciężki samolot bombowy dalekiego zasięgu. Jego zadaniem miało być bombardowanie oddalonych o tysiące kilometrów miast, fabryk, baz i innych celów wroga. Maszyna ta była potrzebna alianckiemu lotnictwu do wykonywa nalotów z odległych o tysiące kilometrów baz sojuszników. 

Zakłady w Kędzierzynie wytwarzały półprodukty do paliw oraz półprodukty niezbędne do powstania ładunków wybuchowych. Spośród 3 zakładów paliwowych w rejencji opolskiej, to właśnie firmy w Kędzierzynie (w terminologii amerykańskiej określane jako Blechhammer South) były najczęściej bombardowane przez siły 15 Armii Powietrznej USA. Bomby zrzucono na nie 13 razy m.in. 7 lipca, 7, 22 i 27 sierpnia, 13 i 17 października, 17 i 20 listopada oraz 2, 12, 17, 19, 19 i 26 grudnia 1944 roku.

W odróżnieniu od mającego problemy produkcyjne bombowca Boeinga B-17 projekt B-24 powstawał dość sprawnie. Wysokie tempo produkcji i łatwe możliwości przeniesienia jej do innych zakładów sprawiły, że z linii produkcyjnych schodziło nawet 650 samolotów B-24 miesięcznie. Ogromna produkcja rozproszona w wielu zakładach na terenie USA spowodowała, że B-24 był stosunkowo tani. Po wojnie wytworzenie jednego samoloty tego typu oszacowano na niecałe 300 tysięcy dolarów (z uwzględnieniem inflacji to dziś odpowiednik ok. 4,8 mln dolarów).

B-24J Liberator - Wikipedia

Samolot B-24 Liberator, swój pierwszy lot odbył pod koniec 1939 roku, aby niecały rok później wejść do masowej produkcji.

Za napęd ważącego z ładunkiem i paliwem nawet 32,3 tony samolotu odpowiadał zestaw czterech silników Pratt & Whitney R-1830. Każdy z tych tłokowych, czternastocylindrowych silników generował moc do 1200 KM. Dawało to Liberatorowi wystarczający zapas ciągu do wyniesienia w powietrze niemal sześciu ton ładunku lub bomb (najczęściej samoloty te latały jednak z nieco lżejszym ładunkiem). Prędkość przelotowa tego samolotu wynosiła 350 km/h, a maksymalna nawet 488 km/h. Pułap maksymalny osiągany przez B-24 to 28.000 stóp (około 8500 metrów). Dzięki przemyślanemu systemowi przechowywania paliwa i doskonałych cechach aerodynamicznych płatowca (zawdzięczanych m.in. zastosowaniu tzw. płata Davisa) zasięg B-24 mógł wynieść nawet 5900 km. Eksperymentalne egzemplarze latały zresztą jeszcze dalej, bo nawet na odległość 7500 km bez tankowania. Najdłuższe misje wykonywane trwały nawet 14 godzin. Załogę stanowiło zwykle 11 osób, choć zdarzało się, że Liberatory latały w nieco skromniejszych konfiguracjach. Większość osób na pokładzie odpowiedzialnych było za obsługę 10 pokładowych działek zlokalizowanych w najpopularniejszych wersjach na dziobie, na grzbiecie, na obu burtach, spodzie kadłuba oraz w sekcji ogonowej. Bombowiec B-24 nie był może tak dobrze uzbrojony i opancerzony jak B-17, ale jak widać jego projektanci nie zapomnieli o odpowiedniej ochronie zapewnianej z jego pokładu.

Więcej na temat samolotu oraz bombardowań naszego regionu, które miały miejsce 78 lat temu, można przeczytać w archiwalnych tekstach "Lokalnej", które znajdują się poniżej. 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: TomusTreść komentarza: Jaka wieś taki pościg !Data dodania komentarza: 12.03.2025, 09:49Źródło komentarza: Akcja jak z filmu. Pościg za motocyklistą zakończony w DziergowicachAutor komentarza: nikt ważny jak tutaj inniTreść komentarza: Akcja jak najbardziej pożyteczna. Półludzie, wypierdki i kwakwarakwa, bo nie ludzie, ciągle śmiecą i niszczą Prawdziwemu Człowiekowi otoczenie. Śmiecą i nigdy w takiej akcji nie biorą udziału.Data dodania komentarza: 12.03.2025, 09:30Źródło komentarza: Znów będą sprzątać Odrę. Akcja potrwa dwa miesiąceAutor komentarza: ;(Treść komentarza: a później się ludzie dziwią że młodzież wyjeżdża z kk...a co mają tu robić? przecież w tym mieście się nic nie dzieje bo wiecznie starszym ludziom jest za głośno...dramatData dodania komentarza: 12.03.2025, 08:41Źródło komentarza: Miejska Strefa Relaksu żegna się z Wyspą. Co dalej z imprezami na kozielskim Szkwale?Autor komentarza: WC DCTreść komentarza: Proponuję zrobić tam PSZOK, jest dobry dojazd i jak ktoś ma śmieci w kilku workach i śmigłowiec, to spoko będzie miał tu to gdzie szybko wywalić.Data dodania komentarza: 12.03.2025, 00:46Źródło komentarza: Miejska Strefa Relaksu żegna się z Wyspą. Co dalej z imprezami na kozielskim Szkwale?Autor komentarza: XYZTreść komentarza: Problem znany od "dawien dawna". Zastanawiające jest dlaczego Sabinka nie potrafi ( nie chce ) go rozwiązać. Wszystko na swoją cenę...Data dodania komentarza: 12.03.2025, 00:13Źródło komentarza: Urząd Miasta podjął interwencję w sprawie nieprzyjemnych zapachów na kilku miejskich osiedlachAutor komentarza: Z KoźlaTreść komentarza: Na Rynku było miejsce nie głośne. Kawa i inne napoje, rozmowy... trochę muzyki. Bardzo przeszkadzało. Wybranym. Bardzo. I zamknięte Z Wyspy slychać w całym Koźlu. Pokazują czego słuchać. Miasto możliwości uczy muzykiData dodania komentarza: 11.03.2025, 23:49Źródło komentarza: Miejska Strefa Relaksu żegna się z Wyspą. Co dalej z imprezami na kozielskim Szkwale?
Reklama
słabe opady deszczu

Temperatura: 14°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 996 hPa
Wiatr: 23 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna