Rok temu, w połowie 2021 roku, francuski magazyn „Challenges”, informował, że prezes Grupy Carrefour Alexandre Bompard zamierza pozbyć się dwóch lokalnych oddziałów – w Polsce i na Tajwanie, a poszukiwanie nabywców zlecił firmie doradczej KPMG.
Carrefour w ostatnim czasie opuścił rynek słowacki. Włoski oddział walczy o rentowność, a w Belgii detalista stracił głównego masterfranczyzodawcę.
We Włoszech Carrefour poinformował tamtejsze związki zawodowe, że zamknie 106 własnych sklepów. Według detalisty takie kroki są konieczne, ponieważ sprzedaż i liczba klientów nadal spadają. Sieć ma nadzieję, że w 2022 ponownie wyjdzie na zero. Carrefour prowadzi w tym kraju 1450 sklepów i zatrudnia ponad 16 000 osób.
Przypomnijmy, że fundusz Mid Europa Partners był inwestorem sieci Żabka, w latach 2011-2017. Fundusz jest obecnie udziałowcem Allegro oraz rumuńskiej sieci detalicznej Profi.
Można spekulować, że fundusz Mid Europa Partners mógłby utrzymać sieć Carrefoura w segmencie detalicznym, być może przekształcając sklepy, które obecnie funkcjonują w formacie hipermarketowym.
Z kolei fundusz należący do Griffin Capital Partners, który również uczestniczył w rozmowach, prawdopodobnie byłby raczej zainteresowany nieruchomościami Carrefoura.
Sprzedaż sieci w Polsce w I kw. 2022 to 505 mln euro, co oznacza wzrost LfL o 5,5 proc. Wzrost sprzedaży LfL w Europie to tylko 0,7 proc.
Grupa miała w Polsce na koniec pierwszego kwartału 2022 r. 935 sklepów (92 hipermarkety, 152 supermarkety, 682 convenience i 9 sklepów typu miękki dyskont). Na koniec 2021 r. w Polsce było 955 sklepów (91 hipermarketów, 151 supermarketów, 704 convenience i 9 dyskontów.)
W pierwszym kwartale 2022 roku Carrefour odnotował wzrost sprzedaży o 9 proc. (3,4 proc. LfL). Sprzedaż grupy wyniosła prawie 20,24 mld euro.
Napisz komentarz
Komentarze