Reklama
środa, 22 stycznia 2025 16:36
Reklama
Reklama
Reklama

Państwa Grupy Wyszehradzkiej domagają się poprawy wodnych połączeń śródlądowych oraz żeglowności na Odrze

Słoweńskie Brdo było gospodarzem nieformalnego spotkania Rady UE ds. transportu i energii, do którego doszło w dniach 22-23 września 2021 roku. Jednym z omawianych tematów była współpraca Państw Grupy Wyszehradzkiej w zakresie transgranicznych projektów infrastrukturalnych. Z punktu widzenia naszego kraju i regionu kluczowa jest chociażby kwestia poprawy żeglowności Odry.
Państwa Grupy Wyszehradzkiej domagają się poprawy wodnych połączeń śródlądowych oraz żeglowności na Odrze

Jak donosi PortalMorski.pl jednym z punktów obrad była sesja dotycząca rewizji wytycznych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) z udziałem unijnej komisarz ds. transportu, Adiny Vălean. Podczas tej sesji zostało przedstawione Wspólne Oświadczenie Państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) na temat proponowanych przez Komisję Europejską (KE) scenariuszy rozwoju sieci TEN-T, w którym w szczególności podkreślono znaczenie kluczowych projektów transgranicznych łączących państwa V4, czyli Czechy, Polskę, Słowację i Węgry.

W opinii państw V4 rewizja rozporządzenia dotycząca sieci TEN-T powinna koncentrować się w pierwszej kolejności na dostosowaniu map sieci do obecnych priorytetów infrastrukturalnych poszczególnych państw członkowskich.

W celu podkreślenia znaczenia procesu rewizji sieci TEN-T dla rozwoju infrastruktury transportowej ministrowie ds. transportu państw V4 wskazali wspólne projekty, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji. Są nimi:

• Via Carpatia - włączenie całości międzynarodowego korytarza drogowego do sieci bazowej TEN-T,
• rozwój linii kolejowych dużych prędkości w regionie państw V4,
• polski Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność”,
• poprawa połączeń wodnych śródlądowych oraz żeglowności na Dunaju, Odrze i Łabie (w tym na rzece Wag).

Zdaniem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Polska realizuje z sukcesem największy w swojej historii program inwestycyjny na sieciach transportowych, wykonując olbrzymi postęp zarówno w drogach, jak i na kolei. Przykładem tych działań mają być między innymi odcinki transgraniczne, jak Rail Baltica, Via Baltica czy łączące Polskę z Czechami elementy linii kolejowej E-65.

W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju UE, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych.

Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej.

Przypomnijmy, że w czerwcu br. Unia Europejska, aby przyspieszyć zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej, uprościła procedury wydawania pozwoleń. W przyjętych 14 czerwca przez Radę UE nowych przepisach o TEN-T doprecyzowano również procedury, których muszą przestrzegać promotorzy projektów, jeśli chodzi o wydawanie pozwoleń i zamówienia publiczne na projekty transgraniczne.

Transeuropejska sieć transportowa jest podstawą polityki transportowej UE i ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania rynku wewnętrznego. Skuteczniejsze procedury przyspieszą jej rozwój i zapewnią bardziej sprawną i zrównoważoną mobilność osób i przedsiębiorstw w całej Europie. Przyjęcie dyrektywy przez Radę za prezydencji portugalskiej oznacza, że jesteśmy już bardzo blisko, by móc zacząć z niej korzystać. W znacznym stopniu przyczyni się ona do ukończenia sieci bazowej i sieci kompleksowej TEN-T – odpowiednio do 2030 r. i do 2050 r. – mówił w trakcie czerwcowych obrad Pedro Nuno Santos, portugalski minister infrastruktury i mieszkalnictwa, przewodniczący Rady UE.

Do końca 2021 r. planowane jest przedstawienie przez Komisję Europejską propozycji aktualizacji rozporządzenia w sprawie sieci TEN-T.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gość 29.09.2021 17:46
To Czesi musieli by płacić za zanieczyszczenie Odry. Tylko ile. Propozycje z TSUE ?

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Typowy głupi pisior.... Tylko czemu korzystasz lub twoja rodzina ze sprzętu ratującego życie kupionego przez WOŚP ? Hipokryto !Data dodania komentarza: 22.01.2025, 16:00Źródło komentarza: 33. finał WOŚP w Kędzierzynie-Koźlu. Będą koncerty, kwesta, licytacje i inne atrakcjeAutor komentarza: kancelaria prawnaTreść komentarza: Czemu rozpowszechniasz nieprawdę ? Czy chcesz mieć problemy z prawem i ty wówczas będziesz skazaną prawnym wyrokiem sądu ?Data dodania komentarza: 22.01.2025, 15:58Źródło komentarza: 33. finał WOŚP w Kędzierzynie-Koźlu. Będą koncerty, kwesta, licytacje i inne atrakcjeAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: To policjanci czy wykładowcy ? Na ulice i pilnować porządku i służyć społeczeństwu a nie bawić się za nasza kasę w prelegentów po szkołach , przedszkolach - lenie ! Po nam policja ? Skoro ludzi wysyłają do sądu bo sami nie będą prowadzić sprawy. Nastawieni tylko by karać mandatami i w ogóle działanie tylko dla władzy centralnej... Więc pytam się po co nam policja ?Data dodania komentarza: 22.01.2025, 15:54Źródło komentarza: Policja wciąż uświadamia i ostrzega. Tym razem przed cyberprzestępcamiAutor komentarza: PablittoTreść komentarza: Nie mam nic przeciwko WOśP, ale instytucje państwowe nie powinny zachęcać do tej zbiórki w takiej skali, to nie jest w porządku, inne fundacje nie maja takiej wielkiej pomocy ze strony państwa jak WOśP, nie slyszę zeby politycy tak ochoczo pomagali w zwiazku z innymi fundacjami, a największy problem dotyczy tego, że państwo wspiera fundację, która kupuje sprzęt do szpitali etc. które to samo państwo ma obowiązek odpowiednio wyposażyć, to jakaś eksremalna sytuacja, a z naszych podatków to wszystko jest teraz za pośrednictwem państwa promowane. Środki NFZ, czyli z naszej wspólnej pracy, są przeogromne, jeżeli brakuje nam te kilka mln, to zrobmy zbiorkę na nfz i załatajmy tę dziurę, a nie robmy z wośp fundatora wszystkiego. To już powoli obłęd. Tak więc WOŚP tak, ale promocja i reklama państwa juz nie. Takie jest moje zdanie.Data dodania komentarza: 22.01.2025, 15:29Źródło komentarza: 33. finał WOŚP w Kędzierzynie-Koźlu. Będą koncerty, kwesta, licytacje i inne atrakcjeAutor komentarza: LLLTreść komentarza: SEND NUDES, SZTOS EKIPA, ESSA...Luzactwo i szpanerstwo na ściance czy prymitywne szczeniactwo? Na kolejnych studniówkach usiądą okrakiem na odwróconych krzesłach - NAJLEPSZY TOWAR W MIEŚCIE?Data dodania komentarza: 22.01.2025, 12:58Źródło komentarza: Tak na studniówce bawiła się młodzież z kozielskiego liceumAutor komentarza: 1983Treść komentarza: Hejt, nienawiść, frustracja... Tak wygląda właśnie Polska XXI wiekuData dodania komentarza: 22.01.2025, 12:21Źródło komentarza: 33. finał WOŚP w Kędzierzynie-Koźlu. Będą koncerty, kwesta, licytacje i inne atrakcje
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 3°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 14 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna