List pokaże jak wyglądały rozliczenia przedsiębiorców z ZUS przez cały 2019 rok i jaki jest ich bilans. Wiadomość trafi do ponad 3 mln płatników w kraju, a wysyłka listów potrwa kilka tygodni. Nie ominie także tych, którzy rozliczali się z opolskimi placówkami. Co ciekawe, ZUS przeprowadzi całą akcję po raz ostatni w formie papierowej. Za rok o tej porze, informacja o sposobie rozliczania wpłat za 2020 r. będzie dostępna tylko w wersji elektronicznej na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
- Dzięki naszej korespondencji każdy przedsiębiorca dowie się w jakiej wysokości wpłacił w ubiegłym roku składki na swój indywidualny rachunek i jakie należności zostały z nich pokryte. Ponadto będzie wiedział czy jego konto jest rozliczone na tak zwane zero bądź czy występuje nadpłata lub niedopłata, nawet kilkugroszowa – informuje Beata Dyko, dyrektor opolskiego oddziału ZUS.
W pierwszej kolejności list dostaną płatnicy aktywni czyli ci, którzy co prawda nie zawiesili działalności ani jej nie przerwali, ale w 2019 roku nie wpłacili na konto ani jednej składki. Jest ich w województwie opolskim dokładnie 1203.
- Zawiadomienie o saldzie w ZUS najpierw wyślemy do płatników, na kontach których jest zadłużenie, nawet niewielkie. W regionie będzie to 13,1 tysięcy adresatów. Następnie list wyślemy do nieco ponad 20 tysięcy przedsiębiorców, na kontach których jest saldo „zero”. Na końcu informacja powędruje do tych, którzy mają na swoim koncie w ZUS nadpłatę. W regionie to 30,1 tysięcy płatników, którzy mają dodatni bilans na swoim koncie – wylicza Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS.
Co szczególnego jest w korespondencji ZUS? Przede wszystkim wiadomość czy pokryte zostały należności za rok 2019 i zaległości wcześniejszych lat. Jest to obraz rozliczeń na koniec grudnia 2019 roku czyli obejmujący należne do zapłaty składki za okres od grudnia 2018 roku do listopada 2019 roku.
ZUS zachęca by, dokładnie przeczytać korespondencję o saldzie na koncie. W liście może się pojawić wiadomość o nawet groszowej czy kilkugroszowej niedopłacie lub nadpłacie. Przedsiębiorcy powinni zestawienie wpłat przesłane przez ZUS sprawdzić ze swoimi księgami finansowymi i zweryfikować, czy sytuacja przedstawiona przez zakład zgadza się z tą, którą mają po swojej stronie. Przy niewielkich kwotach niedopłaty lub nadpłaty można je skorygować pomniejszeniem lub powiększeniem najbliższej płatności. Każdy z płatników może skonfrontować swoje dane z zawartością listu w najbliższej placówce ZUS.
Wszystkie przesyłki zostaną wysłane listem zwykłym, natomiast płatnicy, którzy nie mają konta na PUE ZUS dodatkowo otrzymają ulotkę informacyjną. Zawiadomienia będą wysyłane na adres do korespondencji - jeśli jest zapisany na koncie albo na adres siedziby płatnika.
Napisz komentarz
Komentarze