Reklama
środa, 22 stycznia 2025 18:03
Reklama
Reklama
Reklama

Największa tego typu inwestycja w Polsce realizowana jest właśnie w Sławięcicach

W Kędzierzynie-Koźlu powstaje nowoczesny port kolejowy do przeładunku i magazynowania wyrobów stalowych. Terminal będzie obsługiwał około 4 000 wagonów rocznie. Inwestycję realizuje DB Cargo Polska.
  • Źródło: DB Cargo Polska
Największa tego typu inwestycja w Polsce realizowana jest właśnie w Sławięcicach

Jest to jedna z największych tego typu inwestycji w Polsce, z planowanym zakończeniem budowy w pierwszym kwartale 2025 roku. Projekt jest na zaawansowanym etapie realizacji i po oddaniu do użytku Railport w Kędzierzynie-Koźlu stanie się kluczowym punktem logistycznym, wspierającym rozwój transportu kolejowego i magazynowania wyrobów stalowych.

To strategiczna inwestycja, która nie tylko wspiera rozwój biznesu Grupy DB Cargo, ale również wzmacnia potencjał gospodarczy regionu poprzez modernizację infrastruktury logistycznej i tworzenie nowych możliwości rozwoju dla lokalnych przedsiębiorstw, co pozwoli na rozwój współpracy biznesowej na wielu poziomach.

- Terminale przeładunkowe są istotnym elementem całego układu polskiej sieci kolejowej. Budowa terminala generuje nie tylko kolejny punkt dostępowy na kolejowej mapie Polski, ale przede wszystkim jest impulsem rozwojowym dla regionu - podkreśla Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.

- Przed koleją towarową stoi obecnie ogromne wyzwanie konkurowania nie tylko z transportem drogowym – co oczywiste, ale również z koleją pasażerską, która korzysta z tej samej sieci. Według aktualnych danych Urzędu Transportu Kolejowego, dla kolei pasażerskiej dostępnych jest niemal 3000 publicznych stacji i dworców. Przewozy towarowe nie mają tego komfortu – terminale przeładunkowe i punkty dostępowe są dla segmentu cargo niemal całkowicie sprywatyzowane. Jest ich też kilkukrotnie mniej w stosunku do kolei pasażerskiej – mówimy o 45 prywatnych terminalach i prawie 850 prywatnych bocznicach. Nasz Railport jest więc odpowiedzią nie tylko na potrzeby naszej organizacji i naszych klientów, ale także na zapotrzebowanie całego segmentu przewozów towarowych. Nie da się ukryć, że tego rodzaju inwestycje powinny w idealnym ujęciu być strategicznym celem i zadaniem państwa i takie ruchy od wielu już lat wraz z całą branżą towarową postulujemy - dodaje prezes Staszek.

Obsługa terminala będzie obejmowała dostawę, magazynowanie i przeładunki przede wszystkim wyrobów stalowych. Inwestycja obejmuje halę przeładunkową o powierzchni 7,100 m², wyposażoną w dwie suwnice o udźwigu 35 i 47 ton, które umożliwiają obsługę kręgów stalowych o średnicy do 2,700 mm, szerokości do 2,300 mm i wadze do 42 ton. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze możliwe będzie minimalizowanie wpływu czynników zewnętrznych na przechowywane towary, co gwarantuje ich bezpieczeństwo podczas magazynowania i transportu. Terminal będzie posiadał także dwa tory załadowczo-rozładowcze oraz plac manewrowo-magazynowy, który umożliwia efektywną obsługę towarów w relacjach wagon-magazyn, magazyn-samochód oraz wagon-samochód.

Railport będzie zlokalizowany przy HUB-ie Sławięcice na bocznicy DB Cargo Spedkol, która dysponuje torami o łącznej długości około 50 km. Bocznica posiada także dostęp do wag kolejowych i wagi samochodowej, a także sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa), która zapewni skomunikowanie regionu Górnego Śląska pociągami liniowymi Silesia, Mazovia i Moravia z południem, północą i zachodem Europy. Lokalizacja w pobliżu autostrad A4 i A1 oraz dróg krajowych umożliwi również efektywny transport drogowy towarów w obrębie Górnego Śląska, na trasach w relacji wschód-zachód oraz północ-południe.

Proces budowy terminalu rozpoczął się w 2023 r. Terminal został zaplanowany z myślą o minimalnym wpływie na środowisko, z zastosowaniem energooszczędnych technologii i ekologicznego systemu grzewczego. Ponadto budowany kompleks znajduje się na terenie przemysłowym, co zmniejsza wpływ na lokalną społeczność. Za realizację inwestycji odpowiada spółka DB Cargo Spedkol, należąca do Grupy DB Cargo Polska. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum, w skład którego wchodzą Infra SILESIA S.A., Polimex Mostostal S.A. oraz Polimex Infrastruktura S.A.

- Budowa Railportu to kluczowa inwestycja dla DB Cargo Spedkol. Stanowi znaczący krok w rozwoju spółki. Działalność terminalu przeładunkowego sprawi, że poszerzymy portfolio naszych usług. Będziemy mogli zaoferować kolejne kompletne, nowoczesne i wysokiej jakości rozwiązanie logistyczne, którego oczekują nasi klienci. Dużą zaletą Railportu jest jego lokalizacja, która umożliwia realizowanie regularnych przewozów naszymi flagowymi pociągami liniowymi: Silesia, Mazovia i Moravia, na Śląsk, na południe, północ i zachód Europy - zaznacza Tomasz Iwański, prezes zarządu DB Cargo Spedkol.

- Liczę, że Railport umocni nasze relacje z dotychczasowymi partnerami biznesowymi, a także zainteresuje nowych. Oprócz tego chcielibyśmy, żeby realizacja usług w powstającym terminalu przyczyniła się też do wzrostu popularności aglomeracji Kędzierzyn-Koźle i ożywienia lokalnej działalności gospodarczej - dodaje Iwański.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Uchwałą i pałą 23.12.2024 13:54
No i prawidłowo! Po co nam PKP Cargo, jak mamy DB Cargo!

Cała Prawda 13.12.2024 17:08
W mediach informują iż po niedawnym spotkaniu / konsultacjach Polsko-Niemieckich Tusk i jego rząd przygotował ustawę dotycząca m.in. rzeki Odry. Czyli tzw. specustawy Odrzańskiej…. Ma ona na celu likwidację 71 z 76 zaplanowanych inwestycji na rzece Odrze. Co to oznacza? Że nie będzie pogłębiania koryta rzeki, wzmacniania brzegów, budowy nowych stopni wodnych, polderów / zbiorników, portu w Koźlu itp. Część będącej infrastruktury zamierzają zlikwidować… W zamian mają przywrócić mokradła i inne zielone fanaberie pod nazwą REnaturyzacja rzeki Odra jest to część tzw. zielonego ładu UE. Oczywiście z pominięcie zachodniego sąsiada który w dziedzinie rozbudowy swej sieci rzek wręcz kwitnie… 4,5 miliarda złotych z UE ma być wydane zamiast na w/w inwestycje które spowodowałyby rozkwit transportu rzecznego przeznaczą na tzw. likwidacje przeszkód powierzchniowych wynikających z działalności człowieka czyli jak już pisałem REnaturyzacja rzeki Odra.

Cała Prawda 12.12.2024 15:21
Czy tak samo jak inwestycja w Koźle Port ? A propos już od dawna ryży rządzi i co dalej inwestycja zawieszona... Pani Nowosielska ma to gdzieś tam no wiecie.... Polska to chory jak widać kraj. Inwestuje się w nieciekawą lokalizację a miejsce w Porcie gdzie stykają się trzy rodzaje transportu olewa się i doprowadza do całkowitej ruiny... Ale mnie jeszcze jedno męczy pytanie : inwestor w Porcie czyżby już olał dalszą budowę ? A może celowo np. ubezpieczył się na wypadek takiej sytuacji i teraz tylko liczy kasę z ubezpieczenia ? Dziwne to wszystko....

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Typowy głupi pisior.... Tylko czemu korzystasz lub twoja rodzina ze sprzętu ratującego życie kupionego przez WOŚP ? Hipokryto !Data dodania komentarza: 22.01.2025, 16:00Źródło komentarza: 33. finał WOŚP w Kędzierzynie-Koźlu. Będą koncerty, kwesta, licytacje i inne atrakcjeAutor komentarza: kancelaria prawnaTreść komentarza: Czemu rozpowszechniasz nieprawdę ? Czy chcesz mieć problemy z prawem i ty wówczas będziesz skazaną prawnym wyrokiem sądu ?Data dodania komentarza: 22.01.2025, 15:58Źródło komentarza: 33. finał WOŚP w Kędzierzynie-Koźlu. Będą koncerty, kwesta, licytacje i inne atrakcjeAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: To policjanci czy wykładowcy ? Na ulice i pilnować porządku i służyć społeczeństwu a nie bawić się za nasza kasę w prelegentów po szkołach , przedszkolach - lenie ! Po nam policja ? Skoro ludzi wysyłają do sądu bo sami nie będą prowadzić sprawy. Nastawieni tylko by karać mandatami i w ogóle działanie tylko dla władzy centralnej... Więc pytam się po co nam policja ?Data dodania komentarza: 22.01.2025, 15:54Źródło komentarza: Policja wciąż uświadamia i ostrzega. Tym razem przed cyberprzestępcamiAutor komentarza: PablittoTreść komentarza: Nie mam nic przeciwko WOśP, ale instytucje państwowe nie powinny zachęcać do tej zbiórki w takiej skali, to nie jest w porządku, inne fundacje nie maja takiej wielkiej pomocy ze strony państwa jak WOśP, nie slyszę zeby politycy tak ochoczo pomagali w zwiazku z innymi fundacjami, a największy problem dotyczy tego, że państwo wspiera fundację, która kupuje sprzęt do szpitali etc. które to samo państwo ma obowiązek odpowiednio wyposażyć, to jakaś eksremalna sytuacja, a z naszych podatków to wszystko jest teraz za pośrednictwem państwa promowane. Środki NFZ, czyli z naszej wspólnej pracy, są przeogromne, jeżeli brakuje nam te kilka mln, to zrobmy zbiorkę na nfz i załatajmy tę dziurę, a nie robmy z wośp fundatora wszystkiego. To już powoli obłęd. Tak więc WOŚP tak, ale promocja i reklama państwa juz nie. Takie jest moje zdanie.Data dodania komentarza: 22.01.2025, 15:29Źródło komentarza: 33. finał WOŚP w Kędzierzynie-Koźlu. Będą koncerty, kwesta, licytacje i inne atrakcjeAutor komentarza: LLLTreść komentarza: SEND NUDES, SZTOS EKIPA, ESSA...Luzactwo i szpanerstwo na ściance czy prymitywne szczeniactwo? Na kolejnych studniówkach usiądą okrakiem na odwróconych krzesłach - NAJLEPSZY TOWAR W MIEŚCIE?Data dodania komentarza: 22.01.2025, 12:58Źródło komentarza: Tak na studniówce bawiła się młodzież z kozielskiego liceumAutor komentarza: 1983Treść komentarza: Hejt, nienawiść, frustracja... Tak wygląda właśnie Polska XXI wiekuData dodania komentarza: 22.01.2025, 12:21Źródło komentarza: 33. finał WOŚP w Kędzierzynie-Koźlu. Będą koncerty, kwesta, licytacje i inne atrakcje
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 14 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna