Pomimo to samorząd miejski nie wykonywał przez ostatnie dwie kadencje żadnych nerwowych ruchów. Wygląda na to, że również w najbliższej perspektywie czasowej nie należy spodziewać się trudnych i bolesnych decyzji dotyczących chociażby likwidacji szkół w Kędzierzynie-Koźlu. Analizując opracowaną przez wydział oświaty i wychowania urzędu miasta informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2023/2024, w oczy rzucają się zwłaszcza dane demograficzne. Według stanu na dzień 6.09.2024 r. w naszym mieście zameldowanych jest 1545 dzieci w wieku 3-6 lat i 4232 dzieci w wieku 7-15 lat. W poprzednim roku na dzień 26.09.2023 r. dzieci w wieku przedszkolnym zameldowanych było 1674, a dzieci w wieku szkolnym 4344. Łatwo więc obliczyć, że w pierwszej grupie wiekowej odnotowujemy po roku spadek o 129 osób, a w drugiej o 112 osób.
„Liczba zameldowanych dzieci spada, sieć szkół istniejąca w mieście jest wystarczająca, a w niektórych osiedlach za duża” - można przeczytać w raporcie.
Dziś trudno powiedzieć, jak dostosować sieć szkół i przedszkoli do danych demograficznych. Zameldowanie na terenie Kędzierzyna-Koźla nie jest bowiem równoznaczne z tym, że dziecko uczyć się będzie w jednej z miejskich szkół. Przepływ uczniów między poszczególnymi gminami jest bowiem zjawiskiem bardzo powszechnym. To rodzice decydują, w której szkole będzie uczyć się ich dziecko. Wybierając szkołę, kierują się między innymi ofertą edukacyjną danej placówki, bliskością zamieszkania dziadków, czy też lokalizacją swojego zakładu pracy. W naszych szkołach podstawowych uczy się 128 uczniów, którzy mieszkają poza gminą Kędzierzyn-Koźle. Z kolei 275 uczniów zameldowanych w naszym mieście uczy się w innej gminie lub nawet za granicą.
- W najbliższym czasie nie mamy się czego obawiać, natomiast za kilka lat będzie wyraźny spadek liczby dzieci. Depopulacja jest zjawiskiem powszechnym w całej Polsce. Dotyka ona w szczególności miast średniej wielkości, czyli takich jak między innymi Kędzierzyn-Koźle. Co do naszego miasta, to możemy być spokojni o jednostki oświatowe zlokalizowane zwłaszcza na terenie osiedli peryferyjnych. Nie wyobrażam sobie sytuacji, aby w odległych od centrum osiedlach, takich jak na przykład Sławięcice, czy Cisowa, zabrakło nagle przedszkola albo szkoły. Zatem w tej bliższej perspektywie nie, ale już w tej dalszej należałoby przemyśleć ewentualną korektę sieci oświatowej w tych największych osiedlach, gdzie jest po kilka przedszkoli czy po kilka szkół. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, że we wszystkich placówkach oświatowych przykładowo Śródmieścia czy Koźla wystąpi nadmiar miejsc, to wtedy w perspektywie 4-5 lat należałoby rozważyć wspomnianą wcześniej korektę sieci oświatowej. Jesteśmy bardzo rozległym miastem z wieloma oddalonymi od centrum osiedlami. Stąd mamy tak wiele przedszkoli oraz szkół, co stanowi pewne utrudnienie, jeśli chodzi o utrzymanie sieci oświatowej w takim właśnie kształcie - wyjaśnił na posiedzeniu komisji edukacji, kultury i sportu rady miasta zastępca prezydenta Tomasz Radłowski.
Przypomnijmy, gmina jest organem prowadzącym dla 19 przedszkoli, 12 szkół podstawowych i jednego zespołu szkolno-przedszkolnego. Oświatową mapę miasta uzupełnia sześć placówek, które prowadzone są przez inne podmioty.
W przypadku kędzierzyńsko-kozielskich przedszkoli liczba etatów nauczycieli pełnozatrudnionych wynosi 208,82, natomiast liczba etatów nauczycieli niepełnozatrudnionych wynosi 33,91. Jeśli chodzi o kadrę na stanowiskach pomocniczych i obsługi w przedszkolach, to liczba etatów pracowników pełnozatrudnionych wynosi 198, natomiast liczba etatów pracowników niepełnozatrudnionych wynosi 31,95.
Natomiast w szkołach podstawowych liczba etatów nauczycieli pełnozatrudnionych wynosi 449,63, z kolei liczba etatów nauczycieli niepełnozatrudnionych wynosi 45,07. W odniesieniu do kadry na stanowiskach pomocniczych i obsługi w szkołach, liczba etatów pracowników pełnozatrudnionych wynosi 163,00, a liczba etatów pracowników niepełnozatrudnionych wynosi 40,55.
Za swoją pracę dyrektorzy i nauczyciele byli w tym roku honorowani nagrodami i odznaczeniami. Medal Komisji Edukacji Narodowej otrzymało 6 nauczycieli. Nagrodę Prezydenta Miasta otrzymało 13 nauczycieli przedszkoli oraz 16 nauczycieli szkół. Nagrodę dyrektora przedszkola otrzymały 72 osoby, a dyrektora szkoły 170.
Wynagrodzenia nauczycieli stanowią 76,45% wydatków oświatowych. Wysokość wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela uzależniona jest od stopnia awansu zawodowego, posiadanych kwalifikacji oraz wymiaru zajęć obowiązkowych, a wysokość dodatków odpowiednio od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć, powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji oraz trudnych lub uciążliwych warunków pracy.
Wynagrodzenie nauczycieli składa się z: wynagrodzenia zasadniczego; dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy; wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw; nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych.
Średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowi dla nauczyciela stażysty - 100% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej, dla nauczyciela kontraktowego - 111%, dla nauczyciela mianowanego - 144%, natomiast dla nauczyciela dyplomowanego - 184%. Przypomnijmy, w 2023 r. kwota bazowa od 1 stycznia do 31 grudnia wynosiła 3 981,55 zł.
Zwłaszcza budynki szkolne i ich wyposażenie oraz dostępne dla uczniów obiekty sportowe to majątek gminy bezpośrednio służący potrzebom uczniów i nauczycieli. Dyrektorzy corocznie składają zapotrzebowanie na remonty i inwestycje do budżetu. Na ogół pieniądze, które otrzymują, są niewystarczające. Organ prowadzący, dzieląc fundusze na remonty, kieruje się przede wszystkim najważniejszymi potrzebami gwarantującymi bezpieczeństwo dzieci. W 2023 roku wydano 97 549 zł na remonty oraz 1 294 798 zł na inwestycje.
Poniższa tabela przedstawia liczbę dzieci gminy Kędzierzyn-Koźle zameldowanych na
pobyt stały na poszczególnych osiedlach wg stanu na dzień 06.09.2024 r.
Poniższa tabela przedstawia przepływy uczniów między obwodami
szkół podstawowych i między gminami