Kanał Śląski to nowa droga wodna o długości około 90 km, która miałaby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia. Proces planowania tak wielkich inwestycji jest długi również dlatego, że nigdy do tej pory w Polsce nie powstał tak kompleksowy program, a w wielu miejscach trzeba zaczynać od zera, jeśli chodzi o transport śródlądowy. Plan zakłada, że projekt Programu zostanie przedstawiony Radzie Ministrów w I kwartale 2021 r. Będzie to tej samej rangi dokument, co Program Budowy Dróg Krajowych, czy też Krajowy Program Kolejowy.
Strategiczna inwestycja
W pracach nad Programem MGMiŻŚ odpowiada za część transportową i analizy ekonomiczne, natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście - w ramach którego działa biuro Odrzańskiej Drogi Wodnej - przygotowuje na potrzeby programu analizy techniczne, m.in. hydrotechniczne wraz z niektórymi elementami środowiskowymi i transportowymi. Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonuje, że Kanał Śląski będzie „strategiczną inwestycją rządową”, łączącą zindustrializowane tereny Górnego Śląska i zachodniej Małopolski z Odrą, a w konsekwencji także z Bałtykiem. Miałaby to być alternatywa dla transportu kołowego.
Przedsięwzięcie to będzie projektowane i realizowane w porozumieniu z zainteresowanymi samorządami. Innymi korzyściami płynącymi z tej ambitnej inwestycji są zdaniem Witkowskiego retencja wody i ograniczenie zagrożeń powodziowych. W założeniach sprzed stu lat Górny Śląsk miał być zapleczem portów w Szczecinie i Świnoujściu.
- Nie ma najmniejszego powodu, dla którego mielibyśmy zrezygnować z tych planów, a Górny Śląsk, Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, górna Odra, górna Wisła miałyby z tego nie skorzystać - twierdzi wiceminister Witkowski, zaznaczając, że kwestię planowania Kanału Śląskiego należy „rozpatrywać całościowo” w drodze konsultacji społecznych, a także w kontekście planów budowy kanału Odra-Dunaj-Łaba.
Podpisali deklarację
Co istotne, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk i czeski minister transportu Vladimir Kremlik podpisali deklarację w sprawie włączenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T w Warszawie 28 sierpnia 2019 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podczas polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych. Infrastruktura to jeden z kluczowych elementów współpracy polsko-czeskiej. Obok połączeń drogowych, takich jak będąca w budowie droga S3 – D11, i kolejowych (E 59) ważny dla wzmocnienia jednolitego rynku i wymiany towarowej jest rozwój śródlądowych dróg wodnych.
Współpraca polsko-czeska polegać ma w pierwszej kolejności na wpisaniu polskich i czeskich dróg wodnych do sieci TEN-T, co umożliwi zdobycie funduszy europejskich na budowę nowych stopni wodnych na Odrze i ukończenie korytarza wodnego Dunaj-Odra na odcinku Kędzierzyn-Koźle-Ostrawa. Rozwój powyższych korytarzy transportowych jest kluczowy z perspektywy uruchomienia do 2026 r. terminala kontenerowego w Świnoujściu.Przypomnijmy, że 6 marca 2017 r. prezydent RP podpisał akt ratyfikacji europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Polska tym samym zobowiązała się do odbudowy wodnych dróg śródlądowych i włączenia ich w system europejski. Stało się to podstawą do rozpoczęcia prac nad rządowymi programami dla Odry i Wisły.
Napisz komentarz
Komentarze