W drugim kwartale br. Grupa Azoty ZAK SA wypracowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 557 mln zł. Wynik netto w omawianym okresie wyniósł minus 34 mln zł, przy dodatnim wyniku EBITDA w wysokości 6 mln zł i marży EBITDA na poziomie 1,1% (w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. odnotowano poprawę: wyniku netto o 81 mln zł, wyniku EBITDA o 135 mln zł i marży EBITDA o 23,1 p.p.). Wyniki w drugim kwartale i całym okresie pierwszego półrocza 2024 r. są odzwierciedleniem wymagającej sytuacji rynkowej w europejskiej branży nawozowo-chemicznej, jak również wynikiem braku odpowiednich działań dostosowawczych we wcześniejszych okresach.
- Mimo zauważalnej poprawy wyników w stosunku do ubiegłego roku, wciąż jest wiele do zrobienia w celu stabilizacji sytuacji finansowej Spółki. Skupiamy się więc na realizacji działań naprawczych, których założeniem jest m.in. przywrócenie rentowności produkcji i usprawnienie sprzedaży w poszczególnych segmentach produktowych. Prowadzone są prace optymalizujące koszty we wszystkich obszarach działalności Spółki, w pierwszej kolejności objęły one zarząd i kadrę menadżerską. Rozpoczęto także analizy zmierzające do likwidacji nierentownych aktywów - mówi Mirosław Ptasiński, prezes zarządu Grupy Azoty ZAK SA.
W segmencie Agro w drugim kwartale 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku głównymi determinantami wyników były: wzrost wolumenów produkcji i sprzedaży, a także spadek cen produktów i surowców. W powyższym okresie obserwowano spowolnienie trendu spadkowego cen płodów rolnych i niewielką poprawę koniunktury w rolnictwie. Wzrost aktywności na rynku nawozów był jednak ograniczony ze względu na ogólne uwarunkowania otoczenia. Sezonowy wzrost zainteresowania nawozami w punktach handlowych skutkował wzrostem sprzedaży nawozów ogółem o 38% r/r w relacji do niskiej bazy z analogicznego okresu poprzedniego roku. Jednocześnie trwający globalny kryzys gospodarczy oraz oferty konkurencyjnych cenowo wolumenów z importu, szczególnie mocznika, skutkowały dalszą obniżką cen nawozów na rynku europejskim. W przypadku Grupy Azoty ZAK SA średnie ceny głównych produktów nawozowych były niższe r/r o 25%.
Import na rynek europejski tańszych produktów był również głównym czynnikiem wpływającym na wyniki części nienawozowej segmentu Agro. Skutkował spadkiem r/r cen wszystkich produktów, a także niższymi wolumenami w przypadku produktów z Grupy RedNOx. W segmencie Agro odnotowano niższe r/r ceny gazu ziemnego i większości surowców produkcyjnych, które głównie ze względu na większą dynamikę spadku cen produktów były niewystarczające do osiągnięcia dodatniej rentowności EBITDA segmentu. Wypracowana w drugim kwartale 2024 r. marża EBITDA segmentu Agro ukształtowała się na poziomie minus 4,6%. Wynik EBITDA Segmentu wyniósł minus 13 mln zł, co stanowi poprawę o 79 mln zł w stosunku do analogicznego kwartału ubiegłego roku.
Sprzedaż ilościowa produktów segmentu Oxoplast w pierwszym półroczu 2024 r. podlegała stopniowej poprawie, co było zauważalne szczególnie w pierwszej części okresu. Sytuacja rynkowa po stronie popytu nadal była określana jako niska, ale stabilna, bez wyraźnych oznak poprawy. Decydujące znaczenie miały zakłócenia dostaw do Europy ze względu na utrudnienia w żegludze przez Morze Czerwone, co wywierało wpływ na łańcuch przetwórstwa. Docelowo zapotrzebowanie na surowce i półfabrykaty produkowane w Europe zwiększyło się, ze względu na opóźnienia i wyższe koszty dostaw importowanych materiałów.
Istotny wpływ na rynek miało ogłoszenie siły wyższej przez jednego z producentów alkoholi, szczególnie odczuwalny na przełomie I i II kwartału 2024 r. Zawężenie podaży wywołało dynamiczny wzrost cen alkoholi OXO. Z końcem II kwartału sytuacja związana z dostępnością alkoholi zaczęła się poprawiać. Stłumiony popyt przyczynił się do szybkiego powrotu rynku do pozycji długiej – zbilansowanej. Popyt na plastyfikatory w drugim kwartale określano jako niski, ale stabilny. Kluczowym czynnikiem był tu brak wzrostu zapotrzebowania na plastyfikatory w przemyśle motoryzacyjnym i budowlanym, z których szczególnie ten drugi zazwyczaj charakteryzował się znacznym wzrostem w okresie wakacyjnym. Wypracowana w drugim kwartale 2024 r. marża EBITDA segmentu Oxoplast ukształtowała się na poziomie 3,7%. Wynik EBITDA segmentu wyniósł 8 mln zł, co stanowi poprawę o 61 mln zł w stosunku do analogicznego kwartału ubiegłego roku.
Napisz komentarz
Komentarze