Profil kierowcy zawodowego PKZ — czym jest, jak go zrobić?
Od 6 kwietnia 2022 roku kierowców zawodowych obowiązuje nowy dokument, którym jest PKZ, czyli profil kierowcy zawodowego. Czym on jest, jak go zrobić i do czego jest potrzebny?
Czym jest profil kierowcy zawodowego?
Profil kierowcy zawodowego znany też pod skrótem PKZ to elektroniczny dokument, który zawiera wszystkie najważniejsze informacje o kierowcy. Znajdują się tam jego dane osobowe, wszystkie orzeczenia wystawione przez lekarza oraz psychologa, karta kwalifikacji, a także posiadanie świadectwa kwalifikacji zawodowej.
Dzięki istnieniu profilu kierowcy zawodowego usprawnieniu ma ulec obieg informacji, gdyż w razie potrzeby organy mogą błyskawicznie sprawdzić dokumenty kierowcy. PKZ wprowadzono także po to, by zwiększyć kontrolę nad ośrodkami szkolącymi kierowców. Pozwoliło ograniczyć to proceder związany z organizacją fikcyjnych szkoleń dla kierowców.
Do czego potrzebny jest profil kierowcy zawodowego?
Profil kierowcy zawodowego to coś, bez czego nie można posiadać uprawnienia do kierowania pojazdami w celach zarobkowych. Każdy kierowca, który chce zwiększać swoje uprawnienia do kierowania pojazdami, musi posiadać profil kierowcy zawodowego i odpowiedni wpis w prawie jazdy.
Bez PKZ nie można uzyskać wpisu do prawa jazdy, jakim jest kod 95. Jest to potwierdzenie w dokumentach kierowcy mówiące o tym, że może on prowadzić pojazdy w celach zarobkowych. Za każdym razem kod 95 wystawiany jest na okres 5 lat i po jego upływie uprawnienia należy odnowić. W tym celu trzeba ponownie przejść przez badania lekarskie i psychologiczne stwierdzające brak przeciwwskazań do tego zawodu. Do tego trzeba wykonać szkolenie okresowe. W innym wypadku kierowca traci prawo do uprawiania zawodu.
Kod 95 wymagany jest w przypadku kierowców wykonujących przewóz osób po drogach publicznych. To samo dotyczy osób odpowiedzialnych za przewóz rzeczy w transporcie drogowym. Kierowca posiadający PKZ, a także kod 95 ma do tego prawo na terenie całej Unii Europejskiej. Jest to najnowszy sposób weryfikacji uprawnień przez służby na terenie całej UE. Jego brak może oznaczać mandat zarówno dla kierowcy, jak i osoby, która go zatrudniła.
PKZ — ile kosztuje wyrobienie go i co jest do tego potrzebne?
Samo w sobie założenie PKZ oraz uzyskanie kodu 95 nie jest objęte żadnymi opłatami. Nie oznacza to jednak, że to czynność darmowa. Uzyskanie wpisu, jakim jest kod 95 w prawie jazdy, oznacza konieczność wymiany dokumentu. Dlatego za wyrobienie profilu kierowcy zawodowego trzeba zapłacić tyle samo ile za prawo jazdy. Obecnie jest to 100,50 zł. Do momentu otrzymania fizycznego dokumentu niemożliwe jest dalsze wykonywanie pracy na stanowisku kierowcy zawodowego.
Poza samą zapłatą trzeba też przygotować odpowiednie dokumenty. Nie obędzie się bez potwierdzenia badań lekarskich i psychologicznych. Trzeba też załączyć swój dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport lub kartę pobytu), prawo jazdy, a także wyraźne zdjęcie w rozmiarze 3,5 x 4,5 cm. Potrzebny będzie także wniosek o wydanie prawa jazdy, kopia karty kwalifikacji lub aktualne prawo jazdy z kodem 95. Wydział komunikacja wymaga również dowodu uiszczenia opłaty za wydanie dokumentu, a także kopię świadectwa kwalifikacji zawodowej.
Szkolenie okresowe kierowców - na czym polega?
Jak już zostało to wspomniane, aby utrzymać uprawnienia do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy zawodowego, konieczne jest przejście szkolenia okresowego. Czym ono dokładnie jest, jak wygląda i gdzie się na nie zgłosić?
Szkolenie okresowe kierowców to specjalny kurs, który należy wykonać, by przedłużyć uprawnienia do pracy. Łącznie składa się z 35 godzin zajęć. Z tego 31,5 godziny to zajęcia teoretyczne, a 3,5 godziny zajmują zajęcia praktyczne. Najczęściej cały kurs trwa łącznie przez 5 dni, po 7 godzin zajęć dziennie. Niektórzy kierowcy mogą spędzić jeszcze mniej czasu. Szkolenie jest skracane dla osób posiadających ważne dokumenty do przewozu materiałów niebezpiecznych ADR. W ich wypadku można opuścić 14 godzin szkolenia teoretycznego. Dzięki temu cały kurs trwa 3 dni, 17,5h zajęć teoretycznych oraz 3,5 h zajęć praktycznych.
Częściowe zwolnienie ze szkolenia obowiązuje również w przypadku osób posiadających licencję konwojenta zwierząt. Tacy kierowcy mogą liczyć na zwolnienie z jednego dnia szkoleniowego. Tym samym ich kurs trwa 4 dni. W ich trakcie muszą przejść przez 24,5 h szkolenia teoretycznego oraz 3,5 h praktycznego.
Szkolenia okresowe są podzielone na moduły. Obowiązkowe są trzy z nich. Mowa to obsłudze, logistyce i bezpieczeństwie w aspektach zdrowia, środowiska i ruchu drogowego, wiedzy z zakresu stosowania przepisów oraz zaawansowanym szkoleniu w racjonalnej jeździe.
Dodatkowo kierowcy mogą wybrać dwa z wielu modułów, jeśli musi on odbyć szkolenie, które trwa całe 5 dni. Do wyboru są takie moduły jak bezpieczeństwo ruchu drogowego, pierwsza pomoc, ergonomia dla kierowców, przewóz drogowy (krajowy, międzynarodowy), bezpieczna jazda, wizerunek firmy oraz obsługa kierowców, czy też czynnik ludzki w przewozie drogowym.
Napisz komentarz
Komentarze