In-store merchandising stanowi zespół działań, które podlegają prawom merchandisingu, marketingu oraz handlu detalicznego – elementy te mają na celu zapewnić klientom wygodę podczas poszukiwań konkretnych towarów przez klientów, a także przyciągnięcie uwagi na wybraną grypę produktów. Prawidłowa ekspozycja towarów na sali sprzedaży stanowi swoisty punkt kontaktu pomiędzy sprzedawcą a zainteresowanym klientem. Taka interakcja zależy przede wszystkim od tego, jak dobrze wyeksponowane są poszczególne produkty.
Typy oraz zasady ekspozycji towarów obowiązujące handel detaliczny
Merchandising dzieli się na kilka rodzajów, które odpowiadają różnym celom detalicznym , branżom oraz grupom produktów. Zasady te dotyczą między innymi rodzaju towaru, wyposażenia, a także środowiska sprzedaży. Współcześnie wyróżniamy:
- display poziomy → układ towarów tej samej marki lub kategorii wzdłuż długości póki bądź sprzętu detalicznego; na niższych półkach umieszcza się produkty o niskiej marży, w polu widzenia te o najwyższym priorytecie dla sprzedaży i popytu; towar eksponowany poziomo umieszcza się od lewej do prawej strony;
- display pionowy → układ identycznych produktów w rzędach od góry do dołu, w zgodzie z trajektorią oka klienta (od lewej do prawej).
Dodatkowo display pionowy zazwyczaj posiada pięć poziomów wysokości, które odpowiadają obszarom w polu widzenia klienta. Są nimi:
- obszar na poziomie kapelusza – zazwyczaj pozostawiany do eksponowania towarów o średnim popycie, lekkich rozmiarach lub umieszcza się na nim zapasową ilość produktów;
- strefa na poziomie oczu – najważniejsza ze stref, na której skupia się około 35% uwagi osoby kupującej; przeznaczona dla liderów sprzedaży, bestsellerów oraz produktów o wysokiej marży;
- strefa na poziomie łokcia – doskonała do promocji towarów dla dzieci i zabawek, ze względu że znajdują się one na poziomie oczu dziecka; poziom jest również doskonały dla produktów o stałym popycie oraz regularnej sprzedaży;
- obszar na poziomie stóp – najmniej korzystny obszar, znajdujący się poza zasięgiem wzroku kupującego; odpowiedni do umieszczania ciężkich i nieporęcznych produktów, a także tych o niskim popycie.
Stojaki tekturowe – tradycyjna ekspozycja na miarę naszych czasów
Dobra ekspozycja towarów stanowi klucz do sukcesu sklepu. Chcąc wyróżnić produkty, które zasługują na szczególną uwagę odbiorców, bardzo wielu sprzedawców inwestuje w specjalne stojaki tekturowe. Współcześnie takie gadżety są w stanie przybierać naprawdę zróżnicowane kształty, tym samym przyciągając wzrok klientów. Tego rodzaju gadżety reklamowe oferuje między innymi firma STprint, wykonująca nośniki tradycyjnej reklamy na specjalne zamówienie osób zainteresowanych skuteczną promocją swoich produktów. Właściwości tektury czynią ją wytrzymałą i podatną nawet na najbardziej kreatywne wizje; w dzisiejszych czasach znajomość podstaw promocji to wręcz konieczność; bez chwytliwej reklamy nie ma dobrze prosperującego biznesu. Warto więc próbować różnych form reklamy produktu, łącząc tradycję wraz z nowoczesnym przekazem.
Napisz komentarz
Komentarze