Podczas przeglądania ofert pracy np. na portalu Pracuj.pl natrafiłeś na zapisek mówiący o chęci zawarciu umowy na zastępstwo? Jest to bardzo często stosowana taktyka w momencie dłuższej nieobecności pracownika w firmie. Nowa osoba jest wtedy zatrudniania na czas określony, jednak nadal przysługują jej wszystkie benefity związane z pracą. Sprawdź, kiedy taka umowa jest zawierana i co powinna uwzględniać!
Umowa na zastępstwo - kiedy jest zawierana?
Umowa na zastępstwo jest zawierana w momencie dłuższej nieobecności pracownika w pracy ( najczęściej są to choroba, urlop macierzyński). Wtedy pracodawcy często poszukują osoby, która zastąpi danego pracownika na czas jego nieobecności. Dzięki temu zostaje zachowana ciągłość pracy, a sam pracodawca nie musi martwić się o niewypełnione obowiązki i opóźnienia.
Co powinna zawierać umowa o zastępstwo?
Osoba zastępująca pracownika powinna być zatrudniona na takim samym stanowisku oraz wykonywać wszystkie jego obowiązki. Jednocześnie w tego typu dokumencie powinny być zawarte następujące informacje:
- rodzaj i miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy,
- oznaczenie stron umowy,
- rodzaj umowy,
- warunki pracy i płacy.
Termin trwania umowy jednocześnie nie powinien być krótszy niż przewidywana nieobecność pracownika. Jeżeli absencja osoby będzie się przedłużać, możliwe jest zawarcie kolejnej umowy na zastępstwo.
Zalety i wady umowy na zastępstwo
Do jednej z zalet umowy na zastępstwo należy fakt jej automatycznego rozwiązania w momencie powrotu nieobecnego pracownika. Takim sposobem zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą zaplanować dalsze plany związane z rozwojem firmy czy poszukiwaniem zatrudnienia. Jednocześnie umowa na zastępstwo jest uznawana jako podtyp umowy o pracę na czas określony. W związku z tym pracownikowi, który podpisał tego typu dokument, przysługują wszystkie benefity związane z umową o pracę.
Wady umowy na zastępstwo są związane z potrzebą odbycia przez pracownika badań wstępnych oraz szkolenia BHP. Taki stan rzeczy kumuluje dodatkowe koszty dla pracodawcy. Jednocześnie sam proces rekrutacyjny i selekcja kandydatów może trwać dłużej, niż zakładano, dlatego należy rozpocząć poszukiwania nowego pracownika z wyprzedzeniem, tak aby nie zaburzyć ciągłości pracy w firmie.
Napisz komentarz
Komentarze