Koordynatorami projektu z ramienia liceum były Koryna Warzecha i Monika Michaliszyn, a ogromną pomocą służył także Austin Sheils. Projekt trwający trzy lata (2019-2022) był oparty na współpracy czterech szkół europejskich: II LO (Kędzierzyn-Koźle, Polska), Istituto d'Istruzione Superiore Margherita Hack (Morlupo, Włochy), Sehremini Anadolu Lisesi (Stambuł, Turcja) oraz Liceul Tehnologic Sfantul Pantelimon (Bukareszt, Rumunia).
W ramach projektu zostały zaplanowane cztery wizyty partnerskie, z których trzy, pomimo pandemii, doszły do skutku. Czwarta, odbywała się wirtualnie. Adresatami projektu była młodzież ze wspomnianych szkół, nauczyciele oraz społeczność lokalna. Wszystkie zajęcia, warsztaty, sesje odbywające się w trakcie wizyt i pomiędzy nimi dawały uczniom możliwości do tego aby w sposób jak najbardziej praktyczny kształcić umiejętności interpersonalne. Najbardziej trudne było to w czasie pandemii, jednak i tutaj znaleziono rozwiązanie na podtrzymanie kontaktu poprzez comiesięczne spotkania na platformie internetowej, gdzie uczniowie wspólnie mogli brać udział w interaktywnych aktywnościach.
Oprócz spotkań, młodzież wzięła udział w międzynarodowym konkursie plastycznym na plakat, powstały w oparciu o wspólną lekturę książki Benjamina Zephaniah pt. „Refugee Boy”, a uczniowie naszego liceum zorganizowali także debatę oxfordzką w języku angielskim nadawaną na żywo dla szkół partnerskich na temat ważności relacji twarzą w twarz.
Cennym efektem projektu jest także „Księga Wspomnień” („The Book of Memories”), opisująca przeżycia młodych ludzi z czasów lockdownu. Pozostałymi rezultatami projektu są nie tylko zdobyte umiejętności pracy w grupie, wiedza oraz doświadczenie w relacjach interpersonalnych, ale także powstałe w oparciu o nie konspekty zajęć służące do prowadzenia warsztatów na ten jakże ważny obecnie temat. Innymi cennymi lekcjami zdobytymi w trakcie realizacji projektu jest wzrost świadomości na temat różnorodności kulturowej w obecnym świecie, wspólne odkrywanie dziedzictwa europejskiego regionów, w których odbywały się wizyty, a także ogromny wzrost kompetencji językowych, choćby z racji tego, iż językiem roboczym projektu był język angielski, stąd uczniowie (i nauczyciele) mieli wspaniałe warunki do praktycznego wykorzystania swoich umiejętności.
Pomimo trudności, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu – długotrwałe zamknięcia szkół, nauczanie zdalne, restrykcje związane z pandemią, a także inwazja Rosji na Ukrainę na miesiąc przed planowaną wizytą w szkole rumuńskiej, projekt ten można w zupełności uznać za sukces. Możliwości, które dzięki niemu pozyskali uczniowie, międzynarodowe przyjaźnie, które nawiązali i które trwają, praktyczne umiejętności, które zdobyli będą im służyły jeszcze przez długie lata.
Napisz komentarz
Komentarze