Przypomnijmy, apel który Rada Miasta Kędzierzyn-Koźle przyjęła na swoim posiedzeniu 27 stycznia 2022 roku, został przekazany prezesowi Zarządu PKP S.A.; prezesowi Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Zarządowi Województwa Opolskiego; a także posłom i senatorom Ziemi Opolskiej.
W odpowiedzi Biuro Zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazało stosowne informacje. Poniżej publikujemy treść tego pisma.
„Spółka jako zarządca infrastruktury kolejowej wykonuje czynności wymienione w art. 5 Ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U.2021 , 1984 t.j.), w tym m.in. udostępnia drogi kolejowe i świadczy usługi z tym związane, pobiera opłaty z tego tytułu, prowadzi ruch kolejowy i utrzymuje infrastrukturę kolejową w stanie zapewniającym bezpieczny ruch kolejowy, zarządza nieruchomościami będącymi elementem infrastruktury kolejowej, a także odpowiada za budowę, rozwój i modernizację sieci kolejowej.
W myśl Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U.2021.1371 t.j.) organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest właściwy na zasięg przewozów organ samorządu terytorialnego, tj.: gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, związek powiatowo-gminny, związek metropolitarny, województwo lub minister właściwy ds. transportu, Spółka opracowuje rozkład jazdy na podstawie wniosków składanych przez aplikantów/przewoźników zgodnie z postanowieniami regulaminu sieci. Po opracowaniu projekt rocznego rozkładu jazdy podlega akceptacji przez zamawiających aplikantów/przewoźników.
Opracowane w rozkładzie jazdy 2021/22 trasy pociągów uzyskały akceptację zamawiającego. W związku z powyższym wszelkie uwagi dotyczące rozkładu jazdy na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Groszowice - Kędzierzyn-Koźle, w tym liczby połączeń na danym odcinku oraz wskazanie miejsca zatrzymań należy złożyć do aplikantów/przewoźników, tj. PKP Intercity S.A. i Polregio S.A.
Obecnie przez odcinek Kędzierzyn-Koźle - Opole Groszowice kursują 3 pary pociągów PKP Intercity S.A., jednak żaden z nich nie zatrzymuje się na stacji Opole Groszowice, gdyż są to pociągi pospieszne, które zatrzymują się na wybranych większych stacjach. Na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Groszowice kursuje 20 pociągów osobowych Polregio S.A., a na odcinku Opole Groszowice - Kędzierzyn-Koźle kursuje 19 pociągów osobowych Polregio S.A. Ww. pociągi zatrzymują się na stacji Opole Groszowice.
W aktualizacji rocznego rozkładu jazdy obowiązującej od 12 czerwca 2022 r. na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Groszowice zaplanowano 4 pary pociągów PKP Intercity S.A., z których żaden nie będzie zatrzymywał się na stacji Opole Groszowice. Natomiast w odniesieniu do Polregio S.A. informujemy, że na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Groszowice zaplanowano 20 pociągów osobowych, a na odcinku Opole Groszowice - Kędzierzyn-Koźle zaplanowano 23 pociągi osobowe, wszystkie ww. pociągi zatrzymują się na stacji Opole Groszowice. Dodatkowo informujemy, że ze strony Spółki nie ma przeszkód, aby przewoźnicy PKP Intercity S.A. oraz Polregio S.A. złożyli stosowne wnioski w zakresie zatrzymania składów na poszczególnych stacjach/przystankach osobowych zgodnie z obowiązującym w Spółce regulaminem sieci.
Odnośnie do kwestii elektryfikacji linii informujemy, że w 2020 r. zakończone zostały prace nad dokumentacją przedprojektową dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica wraz z elektryfikacją”. W ramach ww. zadania przewidziana jest rozbudowa linii do układu dwutorowego oraz pełna elektryfikacja linii na całym odcinku objętym zadaniem. Po zakończeniu przedmiotowej inwestycji linia dostosowana będzie do obsługi ruchu towarowego pociągami o następujących parametrach: długości do 750 m i nacisku osi do 221 kN. Zaplanowana w ramach projektu prędkość na linii wynosi 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych. Należy mieć na uwadze, że dalsza realizacja zadania uzależniona jest od dostępności środków finansowych.
W ramach prowadzonych w Spółce prac planistyczno-analitycznych w zakresie kolejowych inwestycji infrastrukturalnych o znaczeniu ponadregionalnym, związanych z perspektywą finansową 2021 - 2027, zostały zidentyfikowane następujące projekty:
- Prace na ciągu E 59 - linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn-Koźle - Chałupki, wraz ze stacją Kędzierzyn-Koźle;
- Prace na linii kolejowej nr 137 etap l: Kędzierzyn-Koźle - Nysa;
- Prace na linii kolejowej nr 137 etap Il: Nysa - Kamieniec Ząbkowicki;
- Prace na linii kolejowej nr 137 etap III: Kamieniec Ząbkowicki - Legnica.
Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności pn. „Prace na ciągu E 59 - linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn-Koźle - Chałupki, opracowanie studium wykonalności" w ramach projektu inwestycyjnego pn. „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”, które jest na etapie wyboru wariantu do realizacji. Na podstawie ww. studium w 2022 r. zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej E59, odcinek Kędzierzyn-Koźle - Chałupki - dokumentacja projektowa". W ramach prowadzonych prac inwestycyjnych opracowana będzie dokumentacja na zabudowę urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej dla nowych i modernizowanych stacji i przystanków osobowych na linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn-Koźle - Chałupki (Kędzierzyn-Koźle, Kędzierzyn-Koźle Azoty, Bierawa, Dziergowice, Kuźnia Raciborska, Nędza, Racibórz Markowice, Racibórz Ostróg, Racibórz, Tworków, Krzyżanowice, Roszków Raciborski, Rudyszwałd, Chałupki). W przypadku uzyskania źródła finansowania dla projektu rozpoczęcie prac budowlanych wstępnie zaplanowano na IV kwartał 2024 r.
Należy mieć na uwadze, że ostateczna lista przyszłych projektów będzie uwarunkowana decyzjami dotyczącymi finansowania projektów kolejowych w nowej perspektywie finansowej 2021-2027 oraz wielkością dostępnego budżetu. Na chwilę obecną nie są jeszcze znane zasady korzystania z instrumentów finansowych Unii Europejskiej, jak również potencjalna wielkość alokacji dla przyszłej perspektywy” - czytamy w odpowiedzi pod którą podpisał się Robert Lis, zastępca dyrektora biura w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie.
Styczniowy apel
Czy jest to satysfakcjonująca odpowiedź na apel Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle, skierowany do Polskich Kolei Państwowych S.A. w przedmiocie uwzględnienia w rozkładach jazdy pociągów roli i potencjału węzła kolejowego Kędzierzyn-Koźle, niech czytelnicy spróbują odpowiedzieć sobie sami, po zapoznaniu się z jego treścią.
„Rada Miasta Kędzierzyn-Koźle apeluje do Polskich Kolei Państwowych S.A. aby przy konstruowaniu rozkładu jazdy spółka ta w większym stopniu uwzględniała rolę i potencjał naszego węzła kolejowego. Jak wiadomo ukończono już remont niezwykle istotnego odcinka wchodzącego w skład magistrali kolejowej E59, a mianowicie linii kolejowej nr 136 łączącej stacje Kędzierzyn-Koźle i Opole Groszowice, której stan techniczny pozostawiał bardzo wiele do życzenia. Z tego powodu wiele ważnych, ponadregionalnych połączeń kolejowych przetrasowano na odcinek Opole - Strzelce Opolskie - Gliwice. Miały one zostać przywrócone Kędzierzynowi po sfinalizowaniu remontu, ale nie nastąpił w tym przypadku żaden zauważalny progres.
Z punktu widzenia podróżnych oraz przedsiębiorstw naszego miasta i powiatu, jednym z najważniejszych projektów jest również ten, przybliżający nas do sfinalizowania remontu odcinka (będącego jednocześnie częścią międzynarodowej magistrali łączącej północ z południem Europy), który biegnie z Kędzierzyna-Koźla w stronę pogranicza polsko-czeskiego. Uszczegóławiając, mówimy o linii kolejowej nr 151 znaczenia państwowego, łączącej stację Kędzierzyn-Koźle z przejściem granicznym Chałupki - Bohumín. Linia ta stanowi fragment międzynarodowej magistrali kolejowej E59 (Malmö – Ystad – Świnoujście – Szczecin Dąbie – Poznań Główny – Wrocław Główny – Opole Groszowice – Kędzierzyn-Koźle – Chałupki). PKP przygotowuje się do remontu tego odcinka i bardzo nas to cieszy.
Niemniej istotna dla naszego miasta jest przyszłość Magistrali Podsudeckiej (kierunek wschód-zachód). Linia kolejowa nr 137 przebiega przez trzy województwa: śląskie, opolskie i dolnośląskie. Najbardziej obciążony jest jej wschodni kraniec w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Trasą kursują zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Postulaty elektryfikacji całej trasy artykułowane są od lat. Na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Katowice jest ona zelektryfikowana w przeciwieństwie do odcinka pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, a Legnicą, gdzie linia nr 137 nie posiada wprawdzie sieci trakcyjnej, ale jej strategiczne znaczenie nie podlega dyskusji. Magistrala Podsudecka jest jednym z najważniejszych w kraju traktów, używanych głównie do wywozu kruszywa z dolnośląskich kopalń. Przeciążanie jej przewozami towarowymi spowodowało, że obecnie linia ta wymaga gruntownej modernizacji, na co również bardzo liczymy.
Oczywiście wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę zarówno jakości świadczonych usług, jak i bezpieczeństwa podróżnych. Ale musi to również iść w parze z przywróceniem satysfakcjonującej nas liczby połączeń regionalnych i dalekobieżnych. Z pewnością rozkład jazdy PKP na 2022 rok nie uwzględnia naszych potrzeb i oczekiwań. Pomimo składanych wcześniej deklaracji, iż wraz z zakończeniem modernizacji linii pomiędzy Opolem i Kędzierzynem-Koźlem przywrócone zostaną najważniejsze połączenia kolejowe biegnące przez nasze miasto, można odnieść wrażenie, że o tych obietnicach prawie całkowicie zapomniano. Otóż kluczowe połączenia biegnące obecnie przez Strzelce Opolskie nie zostały przetrasowane na Kędzierzyn-Koźle.
Owszem przez Strzelce Opolskie biegnie linia kolejowa C-E 30. Natomiast międzynarodowy korytarz transportowy, którego częścią jest linia E 30 (Korytarz III - Berlin /Drezno - Wrocław - Opole - Katowice - Kraków - Kijów) prowadzi przez Opole, Górażdże, Gogolin, Zdzieszowice, Kędzierzyn-Koźle i dalej w kierunku Gliwic. Wspomniany odcinek wiodący przez powiaty: opolski, krapkowicki i kędzierzyńsko-kozielski ma strategiczne znaczenie. Ten rejon Opolszczyzny to zagłębie gospodarcze naszego województwa. Kombinaty chemiczne w Kędzierzynie-Koźlu, największa w Europie koksownia w Zdzieszowicach, potężna cementownia w Choruli oraz inne zakłady cementowo-wapiennicze w gminie Gogolin, w dużym stopniu opierają się na transporcie kolejowym. W związku z tym ma to znaczenie nie tylko dla funkcjonowania tych firm, ale jest także źródłem przychodów dla PKP. To gospodarcze serce regionu, gdzie żyje też najwięcej mieszkańców i potencjalnych klientów PKP. Dlatego należałoby oczekiwać, że linia ta i położone wzdłuż niej miejscowości zostaną potraktowane priorytetowo, a ich mieszkańcom zapewnione zostaną połączenia kolejowe z różnymi częściami kraju.
Wiele satysfakcji sprawił nam remont linii kolejowej nr 136 łączącej stacje Kędzierzyn-Koźle i Opole Groszowice wraz z kompleksową modernizacją kędzierzyńskiego dworca PKP. Natomiast na nowych peronach wciąż brakuje elektronicznych tablic z godzinami odjazdów pociągów. Wiele zastrzeżeń budzi też jakość nagłośnienia na peronach. Są to kwestie, które należy bezwzględnie rozwiązać, ponieważ na nowoczesnych dworcach obowiązują pewne standardy.
Jednym z przykładów postępującej marginalizacji naszego węzła kolejowego jest ustalona w tegorocznym rozkładzie jazdy trasa nowego połączenia dalekobieżnego TLK „Wetlina” z Zagórza do Kłodzka, które nie wiedzieć czemu omija Kędzierzyn-Koźle (i spory fragment Magistrali Podsudeckiej), przez co pociąg nadkłada drogi. Wszakże połączenie przez Kędzierzyn-Koźle, Głogówek i Prudnik jest krótsze od tego przez Strzelce Opolskie i Opole. Dla wielu pasażerów jest to kompletnie niezrozumiałe i nieracjonalne.
Wobec powyższego apelujemy o przywrócenie kędzierzyńsko-kozielskiemu węzłowi kolejowemu należnego mu miejsca na mapie Polski, poprzez zapewnienie większej ilości pociągów dalekobieżnych, łączących nasze miasto z innymi regionami kraju” - czytamy w apelu RM, przyjętym 27 stycznia 2022 roku.
Napisz komentarz
Komentarze