Celem ogólnym naszego przedsięwzięcia było wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez obcowanie z matematyką w różnych formach aktywności poznawczej, a założenia projektu skorelowane były z celami zawartymi w podstawie programowej.
Fundamentem naszego projektu było uczenie się matematyki w działaniu, czyli nauka przez gromadzenie doświadczeń. Kształtowanie pojęć matematycznych jest procesem ciągłym i w głównej mierze dokonuje się w naturalnych sytuacjach życia codziennego, dlatego opracowałyśmy pakiet zajęć edukacyjnych realizujących treści matematyczne w różnych rodzajach aktywności dziecięcej, pozwalających na osiągnięcie sukcesu i budowanie pozytywnego obrazu własnego „Ja”. W ramach projektu zaplanowałyśmy różne działania skierowane zarówno do przedszkolaków, jak i ich środowiska rodzinnego.
W pracy z wychowankami, dwa razy w tygodniu po 30 minut, prowadziłyśmy zajęcia edukacyjne, które przyczyniły się do podniesienia kompetencji matematycznych u dzieci. Utworzyłyśmy kącik tematyczny pn. „Matematyczne skarby”, w którym zgromadziłyśmy atrakcyjne pomoce dydaktyczne, z których dzieci korzystały podczas swoich zabaw swobodnych.
W ramach naszych działań odbyło się również spotkanie o charakterze sportowo-matematycznym - tzw. zajęcia otwarte dla rodziców pn.: „W zdrowym ciele matematyczny duch”, kiedy to dzieci we współpracy z rodzicami rozwiązywały zadania matematyczne i dobrze się bawiły.
We współpracy z wieloma instytucjami oraz rodzicami przedszkolaków organizowałyśmy zajęcia związane z matematyką w różnych aspektach:
- „Matematyka w szkole” – organizacja lekcji matematyki w Szkole Podstawowej nr 5.
- Spotkanie z pracownikiem PZU – zajęcia z wykorzystaniem gry edukacyjnej pt. „Bezpieczne wędrówki zimą”.
- „Matematyka w literaturze” - spotkanie w Miejskiej Bibliotece Publicznej, podczas którego dzieci przeliczały, określały położenie przedmiotów oraz przy okazji poznawały zasady wypożyczania książek.
W ramach projektu, prócz zajęć edukacyjnych prowadzonych w przedszkolu i poza nim, przewidziałyśmy także rodzinne konkursy. W pierwszym semestrze odbył się konkurs pn. „Misiowe gry planszowe”, kiedy to rodzice wraz dziećmi samodzielnie tworzyli gry logiczne, które później wykorzystywaliśmy do zabawy w grupie, a nawet dzieliliśmy się nimi z dziećmi grup młodszych. Dzięki uprzejmości Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Kędzierzynie-Koźlu, który był sponsorem nagród, wszystkie dzieci zostały docenione i nagrodzone upominkami za udział w konkursie, za co serdecznie dziękujemy!
W drugim semestrze planowałyśmy konkurs pod nazwą „Cyferki dobrze znamy i je ozdabiamy”. Pomimo, iż sytuacja epidemiologiczna w kraju zatrzymała dzieci w domach, zadanie udało się zrealizować. Prowadząc edukację zdalną, postanowiłyśmy przypomnieć znajome dzieciom cyfry, które miały ozdobić według własnej inwencji twórczej. Dzieci kontaktując się z nami za pomocą aplikacji WhatsApp, przesłały zdjęcia przepięknie wykonanych prac plastycznych. Szkoda tylko, że nie możemy z nich zrobić wystawy.
Realizację naszego projektu, mimo wielu przeszkód, uznajemy za bardzo udaną. Dzieci świetnie radzą sobie z zadaniami jakie stawia przed nimi życie, zarówno w sferze typowo matematycznej (m.in. przeliczanie, mierzenie, porównywanie długości, objętości,zdolność wnioskowania), jak i w zakresie podejmowania zadań na swoją miarę i realizowania ich do końca mimo napięć emocjonalnych. Ponadto projekt umożliwił także integrację grupy w sytuacjach zadaniowych oraz zaangażowanie środowiska rodzinnego wychowanków w proces edukacyjny, co jest niezmiernie ważne dla właściwego i wszechstronnego rozwoju dzieci.
Napisz komentarz
Komentarze