- Stała czy ruchoma szpula?
- Najważniejsze parametry
- Hamulec – przedni czy tylny?
Wędkowanie musi być przyjemnością, pozwalającą na oderwanie się od rzeczywistości i regenerację sił po wyczerpującym tygodniu pracy. By tak się stało, wędkarz musi wyposażyć się w niezawodny i łatwy w obsłudze sprzęt. Jednym z najważniejszych elementów jego zestawu jest z pewnością kołowrotek. Jego zakup zwykle stanowi spory (w porównaniu z pozostałymi, drobniejszymi częściami) wydatek, jednak ma on ogromny wpływ na to, czy połowy okażą się dla jego właściciela bezproblemowe i wygodne. Warto więc dowiedzieć się, jak wybrać model dopasowany do swoich potrzeb.
Stała czy ruchoma szpula?
Kołowrotki dzielą się przede wszystkim ze względu na rodzaj szpuli. Wyróżniamy dwa typy tych urządzeń: ze szpulą ruchomą lub stałą. Te pierwsze cechują się nieskomplikowaną konstrukcją i, co za tym idzie, niezawodnością. Najczęściej są używane w połowach metodą muchową (w rzekach o górskim charakterze) oraz morskich. Kołowrotki z nieruchomą szpulą mają dziś znacznie szersze zastosowanie. Są wśród nich modele do spinningu (znajdziesz je na https://wedkarz.pro/kolowrotki/spinningowe), odległościowe oraz do zestawów karpiowych (https://wedkarz.pro/kolowrotki/karpiowe).
Najważniejsze parametry
Przy wyborze kołowrotka pod uwagę należy wziąć kilka parametrów. Najważniejsze to:
· przełożenie: określane jako ilość obrotów pałąka lub szpuli za jednym przekręceniem korbki. Wpływa na szybkość nawijania żyłki;
· ilość łożysk: wbrew pozorom ich duża liczba wcale nie gwarantuje niezawodności kołowrotka. Nawet modele z czterema łożyskami mogą wystarczyć do doholowania ogromnych okazów;
· masa: poszczególne metody wymagają użycia kołowrotków o różnej masie. W połowach karpiowych najlepiej sprawdzają się ciężkie modele, zaś do spinningu warto wybrać jak najlżejsze;
· materiały: najlepszym wyborem będą modele wykonane z lekkich, a zarazem wytrzymałych budulców, takich jak aluminium, duraluminium i grafit
Hamulec – przedni czy tylny?
W dobrych sklepach wędkarskich takich jak https://wedkarz.pro/kolowrotki znajdziesz kołowrotki z dwoma typami hamulców: przednim i tylnym. Te pierwsze zatrzymują szpulę i cechują się dużymi możliwościami konfiguracji oraz precyzyjnym działaniem. Tej drugiej zalety nie posiadają kołowrotki z hamulcem tylnym, ale swoim użytkownikom rekompensują to niezawodnością i łatwością holu dużych okazów.
Napisz komentarz
Komentarze